נמל חיפה: עלייה של כ-15% בהיקף המטענים ברבעון הראשון של 2010

במהלך שלושת החודשים הראשונים של השנה עברו בנמל חיפה 5.24 מיליון טון מטען. עלייה של 18% בנפח פעילות היבוא לנמל עם כ-148 אלף TEU ועלייה של 9% בפעילות היצוא עם 149 אלף TEU. מנדי זלצמן: תפוקות העובדים שוות ערך למקובל במסופי מכולות פרטיים באגן הים התיכון


00:00 ,07.04.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

במהלך שלושת החודשים הראשונים של השנה עברו בנמל חיפה 5.24 מיליון טון מטען. עלייה של 18% בנפח פעילות היבוא לנמל עם כ-148 אלף TEU ועלייה של 9% בפעילות היצוא עם 149 אלף TEU. מנדי זלצמן: תפוקות העובדים שוות ערך למקובל במסופי מכולות פרטיים באגן הים התיכון
 
"התוצאות העסקיות של הרבעון הראשון לשנת 2010 מוכיחות בעליל כי מגמת ההתאוששות בפעילות התפעולית של חברת נמל חיפה נמשכת. תוצאות אלה מצטרפות לשורה של אינדיקטורים אחרים המצביעים על מגמת ההתאוששות של המשק הישראלי בכללותו", דברים אלה אמר היום יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, בן ציון סלמן, עם הגשת דו"ח הפעילות הכלכלית עבור הרבעון הראשון לשנת 2010.
 
על פי נתוני הדו"ח, סך המטענים שעברו דרך נמל חיפה במהלך הרבעון הסתכם ב-5,245,000 טונות, המהווה גידול של כ-15% ביחס לרבעון המקביל אשתקד בשנת 2009.
 
מחברת נמל חיפה נמסר עוד כי מגמת השיפור בפעילות התפעולית ניכרת גם בעלייה שחלה בתנועת המכולות בנמל חיפה. על פי נתוני הדו"ח עולה כי ברבעון הראשון נרשם גידול של 14% לעומת הרבעון המקביל אשתקד - מ-261,880 TEU ל-297,319 TEU.
 
בנפח פעילות היבוא שעברה דרך נמל חיפה במהלך הרבעון הראשון של 2010 נרשמה עלייה של כ-18% לעומת הרבעון המקביל אשתקד כאשר בשלושת החודשים הראשונים של השנה טופלו בנמל חיפה 148,301 TEU לעומת 125,154 TEU. גם בפעילות היצוא נרשמה עלייה נאה של כ-9% כאשר במהלך הרבעון הראשון יצאו את נמל חיפה 149 אלף TEU לעומת 136,726 TEU ברבעון המקביל אשתקד.
 
מנכ"ל חברת נמל חיפה, מנדי זלצמן, ציין עם פרסום הדו"חות כי יחד עם הגידול בהיקף המטענים חל גידול גם בתפוקת המכולות הממוצעת של עובדי הנמל שהגיעה לכ-25 מכולות לשעת עגורן - תפוקה שוות ערך למקובל במסופי מכולות פרטיים באגן הים התיכון. זלצמן ציין עוד כי בהשוואה לכך, בחודש דצמבר 2008 עגורן הגיע בממוצע ל- 21.5 מכולות לשעה.
 
"הטמעת ה-TOS, המערכת הממוחשבת לניהול מסופי מכולות בנמל, וההצטיידות הצפויה בעגורנים חדשים לנמל הכרמל, צפויים להגדיל עוד יותר את התפוקות ואף לקצר את משך שהיית האוניות ברציפי הנמל", הוסיף זלצמן.
 
בראיון שהעניק מנדי זלצמן לנפתלי בן סימון במסגרת ועידת PORT2PORT ציין זלצמן כי נמל חיפה סובל מנחיתות גיאוגרפית מובנית בשל ריחוקו ממרכז הארץ. "העובדים מבינים שהנמל לא במרכז הארץ ולקוח הקצה נמצא במרכז. כדי להחיש את אספקת הסחורה מן הרציפים אל הלקוח, דווקא בתקופה כה קשה, אנחנו עושים כל שניתן על מנת שלקוח הקצה יהיה מרוצה. בתחילת הרפורמה היינו בסביבות 20 מכולות לשעה והיום אנחנו עם תפוקות של בסביבות 25 מכולות לשעה". 
 
- הגעתם לחשיבה מחודשת בנמל בעקבות המשבר?
 
מנדי זלצמן: "התפללנו, וחוץ מלהתפלל ניצלנו את המשבר בשוק המתכת והסלוטים הריקים בקרב ספקי המנופים וביצענו רכש בשווי עתק של 600 מיליון שקל של מנופים וציוד נלווה. הצלחנו לשקם ולשפץ אי אילו מסילות בתוך הטרמינלים על מנת לייעל את התפוקות, עשינו הסכם טוב עם חנ"י לשם אחסון מכולות ברציף הכרמל עד שיגיעו המנופים, ובסופו של דבר ניצלנו את ההזדמנויות של שנת המשבר הזאת". 
 
- כיצד נמל חיפה יהיה המוביל בין נמלי ישראל?
 
מנדי זלצמן: "נמל חיפה הוא המוביל בכל מקרה – כ-60% מהמטענים שמגיעים לישראל עוברים דרך נמל חיפה, וגם כמות המכולות שעוברת בנמל חיפה גדולה בכ-30% מהפעילות באשדוד. למרות הנחיתות הגיאוגרפית אנחנו מובילים אבל זה בגלל שלעובדים ברור שאנחנו בעלי נתוני פתיחה נחותים. למרות הכל, אנחנו הנמל המוביל בישראל". 
 
- מה דעתך הרפורמה בתעריפים?
 
מנדי זלצמן: "זוהי רפורמה מצוינת ואני מאמין שהרפורמה בתעריפים תצא לדרך ותועיל מאוד לסחר בישראל". 
 
- מה ייחשב בעיניך להישג עיקרי בסוף ‏2010?
 
מנדי זלצמן: "אם המנופים שנבנים עכשיו יופעלו בהצלחה אחרי תקופת הרצה במסוף הכרמל, אם מערכת ה-TOS תפעל בהצלחה, ואם דירקטורים והעובדים ילכו הביתה עם חיוך שנת 2010 תהיה מאוד מוצלחת מבחינתי".