נמל חיפה : לא נתגלתה דליפת אמוניה שהיוותה סכנה ממשית

במהלך פריקת האניה HAI GAS למיכל האמוניה שבמסוף, ב- 8 וב- 9 במרץ 2003, זוהה ריח חריף באזור המסוף בשני מקרים. בשני המקרים לא אובחנו בוודאות מקורות הריח. זמן קצר לאחר הזיהוי, הריח פסק מעצמו. כמו-כן לא דווח לגורמי הנמל על נפגעים או טיפול רפואי כלשהו


00:00 ,26.03.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מר יוסי רוזנטל, דובר נמל חיפה, מוסר כי בעקבות ארועי האמוניה שבנמל חיפה, מינה מנהל הנמל, מר מנדי זלצמן, צוות בדיקה שקבע כי לא נתגלתה דליפת אמוניה שהיוותה סכנה ממשית.

על פי ההודעה, במהלך פריקת האניה HAI GAS למיכל האמוניה שבמסוף, ב- 8 וב- 9 במרץ 2003, זוהה ריח חריף באזור המסוף בשני מקרים. בשני המקרים לא אובחנו בוודאות מקורות הריח. זמן קצר לאחר הזיהוי, הריח פסק מעצמו. כמו-כן לא דווח לגורמי הנמל על נפגעים או טיפול רפואי כלשהו.

ועדת הבדיקה ערכה, כאמור, תחקיר לארוע והגיעה למסקנות הבאות :
  1. למרות שלא נתגלתה הסיבה החד משמעית לכל אחד מהמקרים, ניתן להניח בסבירות גבוהה כי מקור הדליפה (לפחות בארוע השני) היה באניה.
  2. צוות הבדיקה מצא כי התורן במשרד מסוף הכימיקלים היה אמור להורות על הפעלת נוהל דיווח דליפת חומר מסוכן (במקרה השני) לגורמים הנמליים ולרשויות.
  3. צוות הבדיקה המליץ שחברת חיפה כימיקלים תרשום, ביומן הארועים של מתקן החברה במסוף הכימיקלים, כל דיווח של חשד לארוע.
ועדת הבדיקה ממליצה על ביצוע :
  • להעמיד לברור את עובד מסוף הכימיקלים שהיה תורן בעת הארוע, על כך שלא פעל בהתאם לנהלי החירום של המסוף ולא דיווח על ארוע הדלפיה לגורמי הנמל ולגורמי חוץ, כמתחייב מהנוהלים.
  • להורות למנהל מסוף הכימיקלים לרענן היטב את נוהלי החרום של המסוף, לעובדי רנ"ר שבמסוף.
  • לוודא באמצעות מנהל מסוף הכימיקלים כי בפקידה הבאה של האניה HAI GAS יוזמן מפקח של מנהל הספנות והנמלים לבצוע ביקורת טכנית על האניה לפני תחילת פעולות הפריקה של המטען.
  • כל אנית אמוניה, שתפקוד פעם ראשונה את המסוף, תיבדק ע"י בודק מוסמך לפחות פעם בשנה.
  • חיפה כימיקלים תתגבר את צוות פריקת האניה במנהל בכיר של החברה.
  • חיפה כימיקלים תרענן את נוהליה ותוודא כי דווח לרשויות ולרישום ביומן ארועים יבוצע גם בכל מקרה של חשש לאירוע.
מר רוזנטל מסיים הודעות ומציין כי הנהלת הנמל וחיפה כימיקלים מבקשים להדגיש כי נושאי הבטיחות והשמירה על איכות הסביבה נמצאים בראש מעיניהם והם נוקטים וימשיכו לנקוט בכל האמצעים הדרושים להבטיח שמירה ובטיחות מירביים בנושאים אלה.