נמל אשדוד – שלוש שנים כמעט ללא תקלות ומפגעי בטיחות

מאיר עמר, מהנדס הבטיחות בנמל, מציין בסיפוק כי במשך 3-4 השנים האחרונות חלו שינויים גדולים בנושאי הבטיחות בנמל. לדבריו, בשנת 2002 הייתה ירידה של 15% בשיעור התאונות ליחידת מטען


00:00 ,30.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מאיר עמר, מהנדס הבטיחות של נמל אשדוד: "בזכות שיתוף הפעולה עם בעלי המטענים ובעלי האוניות, הגענו בנמל אשדוד כמעט לאפס תקלות במרוצת 3-4 השנים האחרונות"

מאיר עמר, מהנדס הבטיחות בנמל, מציין בסיפוק כי במשך 3-4 השנים האחרונות חלו שינויים גדולים בנושאי הבטיחות בנמל. לדבריו, בשנת 2002 הייתה ירידה של 15% בשיעור התאונות ליחידת מטען. מספר ימי ההיעדרות מהעבודה ירד ב-40%, מה שמעיד על ירידה דרמטית בחומרת התאונות.

כך למשל, בעידוד הנמל החליטה חברת הברום, לאמן ולתרגל את צוות החירום שלה, במניעת סכנות הטמונות בשינוע מטעניה בנמל כגון נטרול חומרים מסוכנים במקרה של התהפכות כלי עבודה או מכולה. מר עמר מציין כי בעקבות טיפול "שורשי" למדו בנמל, תוך הפקת לקחים, לצמצם ככל שניתן את תופעת הדליפות של חומרים מסוכנים ובעיקר ברום.

"דרושה תגובה מקומית מהירה, המשולבת עם אזעקת כוחות משטרה, מד"א, איכות הסביבה ומומחים מיומנים ומורשים לנטרול חומרים מסוכנים כאלה" אומר מאיר עמר.

יגאל בן זיקרי, דובר הנמל, מוסיף כי כבר בשנת עבודתו הראשונה, עודד מנהל הנמל מר שאול רותם את המגמה להפחית באופן דרמטי את רמת התאונות על ידי פעולות מאד רחבות של הדרכה ואף הורה על הקצאת משאבים לטיפול בנושא. לדבריו, מר שאול רותם שם בראש סדר העדיפות את נושא הבטיחות בעבודה וצמצום ימי ההיעדרות מהעבודה כתוצאה מפגיעות וזה בהחלט מוכיח את עצמו.

כיום מאיר מופקד על צוות של 8 עובדים העוסקים בנמל אשדוד בבטיחות 24 שעות ביממה. רוב הצוות הנו בעל הכשרה של ממוני בטיחות, והשאר נאמני בטיחות. כל אנשי הצוות חובשים קרביים, וביניהם פרמדיק אחד. הרופא הרשותי מגבה אותם מקצועית.

בעתות שגרה עוסק הצוות בפעולות מניעה, בסיורי בטיחות, הדרכת העובדים ומניעת תקלה או מפגע. "לצוות שלנו ישנה סמכות להפסיק עבודה באם לדעתם היא נעשית בתנאים מסוכנים או אם מסתמן מפגע הנדסי-בטיחותי. הם גם מדריכי בטיחות, ומהווים חלק ממערך ההדרכה בנמל", אומר מאיר.

הצוות מטפל באחסון חומרים מסוכנים, ואם מתרחש אירוע מסוכן, הם נקראים לטפל בו מוקדם ככל האפשר, למנוע התפשטותו והגדלת הסכנה. לצוות ממוני הבטיחות בנמל אשדוד ניתן ציוד נשימתי, חליפות מיוחדות וחליפות לחץ. את החומרים המסוכנים מאחסנים בנמל אשדוד בשטחים מיוחדים שתואמו עם גורמי הבטיחות והביטחון, לרבות פיקוד העורף ואיגוד ערים לאיכות הסביבה.

"אנו מביאים לידיעת הציבור את הצורך בשמירת הבטיחות ומגייסים "נאמני בטיחות". הוכשרו 30 עובדים שקיבלו הסמכה של נאמני בטיחות, אותם נשתף בעבודתה של וועדת הבטיחות בנמל".

מאיר עמר, מהנדס הבטיחות בנמל,בן 48, נשוי ואב לארבעה ילדים, תושב אשדוד, מהנדס מכונות שהתמחה בארה"ב, סיים לימודיו והוסמך באוניברסיטת בן גוריון והחל את עבודתו כמהנדס הבטיחות בנמל אשדוד ב-1998.

הכתבה הסתמכה על ידיעה שפורסמה ב"מנגש" – בטאון נמל אשדוד, גליון 22.