נמל אשדוד ישקיע 35 מליון שקלים בהעמקת 'נמל איתן'

בתחילת חודש אוגוסט הושק פרוייקט נמל איתן בנמל אשדוד, לאחר השקעה כוללת הנאמדת בכ- 2.9 מיליארד ₪, אך בנמל אשדוד טוענים שתכנון לקוי של חנ"י מונע את כניסתן של אוניות ענק וחברת הנמל תיאלץ להשקיע 35 מליון ₪ נוספים להעמקת מימיו


00:00 ,18.09.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

בתחילת חודש אוגוסט הושק פרוייקט נמל איתן בנמל אשדוד, לאחר השקעה כוללת הנאמדת בכ- 2.9 מיליארד ₪, אך בנמל אשדוד טוענים שתכנון לקוי של חנ"י מונע את כניסתן של אוניות ענק וחברת הנמל תיאלץ להשקיע 35 מליון ₪ נוספים להעמקת מימיו; איריס שטרק: על חנ"י מוטלת האחריות לליקויים נוספים לרבות העיכוב בקישור הנמל לקו הרכבת והעיכוב בהקמת שער הנמל החדש; בחברת נמלי ישראל דוחים בתוקף את הטענות
 
עוד טרם ימי הרפורמה, בשנת 1998, הונחה אבן הפינה לפרוייקט נמל היובל (נמל איתן). אז עוד שימשו הנמלים כיחידת סמך של רשות הנמלים והרכבות. על קבלת ההחלטות, הביצוע של הפרוייקט וכל עבודת המחקר, הערכות התכנון והביצוע, היתה אחראית רשות הנמלים (כיום חברת נמלי ישראל), שעשתה שימוש בחברות חיצוניות ששימשו קבלני משנה, לרבות מכון המחקר "וידרא" שביצע מחקר ובדיקת מגמות שוק והיה מעורב בהערכות להקמת התשתיות.
 
לפני חודשים ספורים הוברר להנהלת חברת הנמל שיש להעמיק את הרציף החדש מ- 12.5 מטרים כיום לכ- 15.5 מטרים. ובנוסף, יש להעמיק את תעלת הכניסה לנמל לכדי 18 מטר ולהעמיק את מעגל הסיבוב לכדי 16.5 מטר. זאת מאחר וכיום, לאחר שהושקעו כ- 2.9 מיליארד ₪, עדיין לא מתאפשרת כניסתן של אוניות ענק בעלות כושר העמסה של כ- 7000 מכולות עם שוקע של עד 14 מטר, בקווים בינ"ל הפעילים בנמל וקווים בינ"ל חדשים נוספים.
 
הנהלת חברת נמל אשדוד החליטה להעמיק את נמל איתן בהשקעה של כ- 35 מליון שקל. במהלך התקופה הקרובה ייצא מכרז לחברות בינ"ל המתמחות בעבודות תשתית להעמקת השוקע של הנמל. העבודה כוללת גם חפירה והעברתה של אוניה טבועה מהתקופה התורכית משטח העגינה. עבודות התשתית צפויות להסתיים בספטמבר 2006, אבל עבודת הנמל תמשך כסדרה במהלך השנה הקרובה, תוך מעורבות החברה בהקדמת המועד ובפיקוח על עמידה בלוחות זמנים.
 
איריס שטרק, יו"ר חברת נמל אשדוד, ציינה שבשל ראייה קצרת טווח של הנהלת חנ"י, על חברת נמל אשדוד להשקיע משאבים רבים בהעמקה של הנמל ובמקביל, נדחית האפשרות לקלוט כבר היום את אוניות הענק. שטרק ציינה ליקויים נוספים שעליהם מוטלת האחריות של חנ"י: העיכוב המתמשך בהקמת קו רכבת המקשר את נמל איתן לרכבת;העיכוב בהקמת שער הנמל החדש.
 
שטרק הוסיפה כי חברת נמל אשדוד תאלץ להשקיע כ- 35 מליון ₪ בהעמקת נמל איתן, לנוכח העדר תכנון כולל לטווח ארוך של נמל איתן שהאחריות לתכננו ולהקמתו היתה בידי חברת נמלי ישראל. "יחד עם זאת, אנו נפעל במלוא המרץ, על מנת לפתור את הבעיה ולהערך לקליטת אוניות ענק הפועלות בקווים בינ"ל, בתוך שנה מהיום. מהלך זה יפתח בפני חברת הנמל עידן חדש של הזדמנויות עסקיות עם חברות ספנות בינלאומיות גדולות, שחלקן כבר החלו לנהל בימים אלו מגעים עם הנהלת חברת הנמל, במטרה להרחיב את פעילותן. למעשה, זו תהיה הפעם הראשונה שאוניות בסדר גודל כזה יגיעו לישראל".
 
שוקי סגיס,מנכ"ל חברת נמל אשדוד, ציין ש"ההשקעה בפיתוח נמל איתן הממוחשב והמודרני בכלל והשלמת פרויקט העמקת הרציפים בפרט, הן שלב נוסף וחיוני במגמה לשיפור השירות לקהל הלקוחות".
 
עבודות העמקת השוקע ברציף יבוצעו בשני שלבים. בשלב א', הצפוי להסתיים בפברואר 2006, יועמקו הרציפים לכדי 14 מטר ויאפשר קליטת אוניות בעלות שוקע מקסימלי של 13 מטר וכושר העמסה של כ- 5000 מכולות. בשלב ב' תושלם העמקת הרציפים לכדי 15.5 מ' ותאפשר את קליטתן של אוניות הענק. העבודות ברציפים, הכוללות גם חפירה והעברה של אוניה טבועה במקום, עתידות להסתיים בספטמבר 2006.
 
 
להלן תגובת חברת נמלי ישראל:
בחברת נמלי ישראל דוחים בתוקף את הטענות. "מראש תוכננה העמקת נתיב הגישה לרציפי "איתן" (היובל) - לביצוע בהתאמה לביקוש, כפי שמחייב ניהול כלכלי נכון של הפרוייקט". חברת נמלי ישראל נוהגת באחריות בכספי הציבור שכן מדובר בהוצאה כספית של עשרות מיליוני ₪. אנו נבצע את העמקת תעלת הכניסה לנמל כפי שתוכנן מראש, כשתהיה דרישה מבוססת של הספנות לפקידת אוניות גדולות.
 
בחברת נמלי ישראל מוסיפים כי אם האוניות הגדולות לא יגיעו לנמל אשדוד , לא יהיה זה בשל עומק תעלת הכניסה, אלא בגלל רמת השירות שמספק הנמל- שאינו עובד 7 ימים בשבוע וקצב ההטענה בו עומד על 15 מכולות לשעת שהיית אוניה לעומת 100 מכולות לשעת אוניה, בנמלים המתקדמים בעולם.
 
עמוס רון, מנכ"ל חברת נמלי ישראל אמר כי אין זה ראוי שההתכתשות בין החברות, גם אם היא עוסקת בנושאים ענייניים ורציניים, תעשה מעל דפי העתון. "אני מצפה כי בעתיד סוגיות שבין חברת הנמל וחברת נמלי ישראל יובאו לדיון בין הצדדים".