נמל אשדוד יוצא במאבק כנגד סירות הדייג המסכנות את בטיחות השייט

בנמל אשדוד עוגנות כ-60 סירות כשחלק מהסירות אינו משמש לדייג, ועגינתן בנמל הנה במתכונת של מרינה ; שאול רותם, מנהל נמל אשדוד : הנמל פועל באופן נחרץ למצוא פתרונות לסוגיות הבטיחות השונות


00:00 ,04.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בנמל אשדוד עוגנות כ- 60 סירות: 50 סירות ו- 10 ספינות מכמורתן. חלק מהסירות אינו משמש לדייג, ועגינתן בנמל הנה במתכונת של מרינה ; שאול רותם, מנהל נמל אשדוד : הנמל פועל באופן נחרץ למצוא פתרונות לסוגיות הבטיחות השונות. לדבריו, סירות הדייג בנמל אשדוד מהוות סיכון ממשי לבטיחות השייט בנמל

נמל אשדוד יוצא במאבק כנגד סירות הדייג המסכנות את בטיחות השייט. עפ"י דובר הנמל, מר יגאל בן זיקרי, בנמל אשדוד עוגנות כ- 60 סירות הכוללות כ- 50 סירות וכ- 10 ספינות מכמורתן (סירות דייג גדולות).

מנמל אשדוד נמסר כי המצב כיום הוא כזה שלרבות מן הספינות אין כושר שייט, הסירות והספינות יוצאות ונכנסות לנמל ללא אמצעי קשר, ללא כל תיאום עם תצפית ים, תוך סיכון חמור של עצמן ושל אוניות סוחר וספינות ח"י הנכנסות ויוצאות מהנמל. מידי פעם נתפסים דייגים בהברחות.

בהיעדר תשתית ראויה בנמל, ולאור אי התאמתו המוחלטת של הנמל כנמל דייג, נאלצו חלק מהדייגים לעגון במקומות מסוכנים, כגון ברציף המשנע חומצות ופוספטים תוך סיכון ממשי לקו צינור החומצה הנמצא לאורך הרציף (אליו הן נקשרות).

עוד נמסר כי ניסיונות שנעשו בעבר, הן בכתב והן בע"פ, עם הדייגים על מנת לשפר מצב זה, עלו בתוהו. מבדיקה אקראית שנעשתה, עולה כי בחלק מהסירות והספינות חסר ציוד אלמנטרי המתחייב עפ"י תקנות הספנות ומס' דייגים דיווחו כי ערכה עוברת מדייג לדייג ומסירה לסירה ערב בדיקת כושר שייט. מאחר וערכה זו או ציוד זה אינו מסומן, כנראה מדובר בשיטה.

לאור המצב החמור ועל רקע התאונה הטראגית שאירעה בנמל חיפה לפני מספר חודשים, בה נהרגו דייגים, הוחלט בנמל אשדוד לשלוח מכתבים לכל הדייגים הפעילים בנמל ובו דרישה להציג: כושר שייט לכלי שייט, רשיון משיט, רשיון דייג אישי ורשיון לספינה לעסוק בדייג. כמו כן יציגו אישור על ביטוח בתוקף. בעל ספינה שלא ימציא אחד מאישורים אלה או יותר, יקבל התראה בכתב על הוצאת הספינה מהמים תוך שבעה ימים במידה ולא ימציא אישורים כנדרש.

בנוסף, נמל אשדוד הפיץ לדייגים הנחיות התנהגות בתחום הנמל תוך הדגשת בטיחות שייט. נמל אשדוד יוצא במאבק כנגד סירות הדייג המסכנות את בטיחות השייטדייג או ספינה שימצאו עוברים על אחת מהוראות אלו, יוחרם רשיון הכניסה לנמל ויבוטל אישור העגינה.

מר שאול רותם (בתמונה), מנהל נמל אשדוד, מציין כי הנהלת הנמל משתדלת להפיק את מירב הלקחים מתאונת השייט שארעה בנמל חיפה בין ספינת ניתוב לבין סירת דייג, בחודש אפריל השנה, שתוצאותיה הטרגיות היו במותם של שלושת הדייגים שהיו על סיפון סירת הדייג. מר רותם הדגיש כי הנמל פעל בעבר ובהווה נחרצות למצוא פתרונות לסוגיות הבטיחות השונות ובכללן סירות הדייג.