נמל אילת יופרט על נכסיו תוך כשנה מהפיכתו לחברה ממשלתית

הפרטת נמל אילת תחל תוך כשנה מיום הפיכתו לחברה ממשלתית, כחלק מהשינוי המבני בנמלי ישראל העתיד להיכנס לתוקף ב-17 בפברואר 2005; בכוונת המדינה להעמיד למכירה את הנמל על נכסיו - כך נמסר ממקורות במשרדי הממשלה


00:00 ,06.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

הפרטת נמל אילת תחל תוך כשנה מיום הפיכתו לחברה ממשלתית, כחלק מהשינוי המבני בנמלי ישראל העתיד להיכנס לתוקף ב-17 בפברואר 2005; בכוונת המדינה להעמיד למכירה את הנמל על נכסיו - כך נמסר ממקורות במשרדי הממשלה. רשות הנמלים תפורק, ובמקומה יקומו בשלב הראשון ארבע חברות ממשלתיות: חברה בכל אחד משלושת הנמלים חיפה, אשדוד ואילת, וכן חברת נכסי הנמלים שתנהל את נכסי הנמלים ותנתב את ההשקעות בהם עד להפרטת חברות הנמלים.

לקראת הפרטת הנמל תבוצע הערכת שווי של הנמל על נכסיו וייקבע מחירו. בענף הנמלים מעריכים את שוויו של נמל אילת בכמה מאות מיליוני שקלים. ההערכות המדויקות יתבצעו לקראת המכירה, כאשר יתבהרו גם תוכניות המדינה לגבי קו הרכבת לאילת, הצפוי לשנות מהותית את הערכת השווי.

כחלק מהשינוי המבני, גם חברות הנמל של חיפה ואשדוד צפויות להימכר, אך רק בשלב מאוחר יותר אם בכלל. התוכנית היא שבסוף התהליך תיווצר תחרות אמיתית לא רק בין הנמלים, אלא גם בין הרציפים בתוך הנמלים שיופעלו על ידי חברות ספנות מתחרות.

נמל אילת הוקם ב-57' כשער הדרומי של ישראל לתובלת מטענים. סגירת תעלת סואץ במלחמת ששת הימים חיזקה את חשיבותה של ישראל כגשר בין ארצות אפריקה ואסיה לבין אגן הים התיכון ואירופה. לכן הוחלט להפעיל בישראל "גשר יבשתי" מאילת לאשדוד וחיפה כחלופה יבשתית לתעלת סואץ.

כיום, על אף שתעלת סואץ נפתחה למטענים ישראליים בעקבות הסכם השלום עם מצרים, עדיין משמש הנמל קצהו של גשר יבשתי. עם זאת, בשל עלויות ההובלה ומשך הזמן הנדרש להעביר את המכולות, הנתיב אינו כדאי. באפריל 92' קבעה הממשלה כי נמל אילת הוא "נכס לאומי אסטרטגי" שיש לשמור על כשירותו ולפתחו. הסכם השלום עם ירדן וחתימת הסכם התחבורה עמה איפשרו שיתוף פעולה בין נמל עקבה לנמל אילת.

באחרונה הורה מנכ"ל רשות הנמלים, עמוס רון, להכין תוכנית חדשה להקמת מסוף מטענים בנמל אילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל, בעקבות ההחלטה לקדם את קו הרכבת לאילת. במסוף המטענים צפויים לעבור בשנה 300 אלף מכולות, כ-5 מיליון טונה של מטענים ליצוא וכ-150 אלף מכוניות. המכולות והמטענים יגיעו לאילת ברכבת מהמרכז ומהצפון. מסוף המטענים שהוקם 180 ק"מ צפונית לאילת, בנחל צין, אמור להתחבר בעתיד למסילת הרכבת הצפויה להגיע לפאתי אילת.

מרשות הנמלים נמסר בתגובה כי למיטב ידיעתם, המתכונת בה יפעל נמל אילת לאחר השינוי המבני עדיין לא סוכמה או הוכרעה.

 

נמל אילת - הפרטה במסלול המהיר

* הנמל מוערך כיום בכמה מאות מיליוני שקלים

* התוכניות לגבי קו הרכבת ישפיעו על מחיר המכירה

* הרכבת תהפוך הנתיב מאשדוד לאילת לכדאי

* חברות הנמל האחרות יימכרו מאוחר יותר, אם בכלל