נמל אילת: הצעת חוק לסבסוד 50% מעלות ההובלה היבשתית

ח"כ אורי אריאל הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק לסבסוד ההובלה היבשתית אל נמל אילת וממנו. עו"ד יאיר חזן: אין קשר להפרטה הצפויה בשנת 2010, הנחות באגרות יסייעו לפיתוח נמל אילת הן בהיבט הלאומי והן בהיבט הכלכלי


00:00 ,24.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

ח"כ אורי אריאל הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק לסבסוד ההובלה היבשתית אל נמל אילת וממנו. עו"ד יאיר חזן: אין קשר להפרטה הצפויה בשנת 2010, הנחות באגרות יסייעו לפיתוח נמל אילת הן בהיבט הלאומי והן בהיבט הכלכלי
 
חבר הכנסת אורי אריאל מהאיחוד הלאומי הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק ולפיה יינתן החזר של 50% על הובלת מטענים ביבשה לנמל אילת וממנו. יש לציין כי ח"כ אורי אריאל הגיש בעבר הצעת חוק דומה, במסגרת כהונתה של הכנסת הקודמת (הכנסת ה-17).
 
בדברי ההסבר להצעה נאמר כי נמל אילת הוגדר בהחלטת ממשלה נכס אסטרטגי. בהחלטת ממשלה מספר 2717 משנת 1995 נכתב "נמל אילת מהווה נכס לאומי אסטרטגי ומפעל חיוני לעיר אילת וקיים אינטרס לאומי בשמירת כשירותו והיקף סחר החוץ העובר דרכו".
 
בהצעת החוק מוזכר כי מדינת ישראל עודדה בעבר את השימוש בנמל אילת (עד לשנת 2005), וזאת באמצעי סבסוד הובלה יבשתית של המטענים ובהחזרי אגרות שיט וסוורות. עוד נכתב בהצעת החוק כי יש לסבסד את ההובלה היבשתית לנמל אילת עד אשר תחל פעילותה של רכבת מטענים אשר אמורה להוזיל באופן משמעותי אל עלויות ההובלה אל/ מ הנמל.
 
מטענים וסחורות שמגיעים לישראל, מאסיה וממזרח העולם נפרקים באילת ועושים דרכם במשאיות למרכז הארץ. בשל העלויות הגבוהות של התובלה היבשתית מעדיפים חלק מהיבואנים והיצואנים להביא את המטענים לנמלי חיפה ואשדוד הנמצאים בצפון ומרכז הארץ.
 
יו"ר חברת נמל אילת, עו"ד יאיר חזן, ציין הדבר מוסיף קושי נוסף לתפעול הנמל. "לצד העלויות הגבוהות, אסור לנו להתעלם מכך שהגורמים האסלמיים הקיצונים באזור הולכים ומתחזקים ומי מבטיח שתעלת סואץ תמשיך להיות פתוחה תמיד לפני אוניות המובילות סחורות לישראל וממנה? במציאות שכזו, החיוניות של נמל אילת להמשך עצמאותה ואי תלותה של מדינת ישראל בגורמים זרים רק הולכת וגדלה" אומר חזן.
 
בשיחה עם מערכת PORT2PORT ציין יו"ר חברת נמל אילת כי אין כל קשר בין ההפרטה הצפויה של חברת הנמל במהלך שנת 2010 להצעת החוק שהגישה ח"כ אריאל לכנסת. "ההפרטה היא של פעילות הנמל ואילו הנכסים עצמם – שהם נכסים אסטרטגיים - יישארו ברשותה של חברת נמלי ישראל שהיא חברה ממשלתית. בכל מקרה, הנחות באגרות יסייעו לפיתוח נמל אילת הן בהיבט הלאומי והן בהיבט הכלכלי".
 
עו"ד חזן הוסיף וציין כי בימים אלה פועלת חברת הנמל לטובת גיוס חברי כנסת להקמת לובי לטובת הצעת החוק וכי הוא מקווה כי הממשלה עצמה תאמץ את הצעת החוק כהצעת חוק ממשלתית, דבר שיקל על אישורה בכנסת.
 
על פי הצעת החוק של אורי אריאל ייקבעו הוראות לעניין החזר של עד 50% מעלויות ההובלה היבשתית אל נמל אילת וממנו, וכן החזר של עד 50% מהאגרות לכלי השיט וסוורות בנמל אילת. ח"כ אריאל סביר כי "כדי להגביר את התחרות בשוק הנמלים, מוטלת עלינו חובה לסייע לנמל אילת המרוחק, וזאת עד שתוסדר תחבורה יבשתית מתאימה".
 
"כואב להיות באילת ולראות את הפיתוח המואץ ואת והצמיחה הגדולה בעקבה, מול הקיפאון הניכר בפיתוחה של אילת" סיים אריאל.