נחתמה יוזמת אבטחת מכולות בין ישראל וארה"ב

ביום שני השבוע נחתמה הצהרת עקרונות בין נציגי המכס הישראלי והאמריקאי. במסגרת הפרוייקט ממשלת ארה"ב תשאיל למדינת ישראל משקף מכולות אשר ימוקם בנמל חיפה


00:00 ,29.03.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

ביום שני השבוע נחתמה הצהרת עקרונות בין נציגי המכס הישראלי והאמריקאי. במסגרת הפרוייקט ממשלת ארה"ב תשאיל למדינת ישראל משקף מכולות אשר ימוקם בנמל חיפה
 
רשות המסים בישראל פרסמה כי הצהרת עקרונות בדבר "יוזמת אבטחת מכולות" (CSI) נחתמה ביום שני השבוע (26 במרץ) בין מינהל המכס של רשות המסים בישראל לבין ממשלת ארה"ב - משרד המכס והגנת הגבולות. בכך הצטרפה ישראל לפרוייקט בו משתתפות כבר 30 מדינות.
 
עמי סגל, ראש מנהל המכס הישראלי, וג'סון ארון, סגן הנציב האמריקאי, חתמו על הצהרת העקרונות. בטקס החתימה השתתף גם דורון ארבלי, סגן בכיר למנהל רשות המסים.
 
אירועי ה-11 בספטמבר הובילו את הרשויות בארה"ב לשינוי תפישת הביטחון ובעקבותיה, הקמת יוזמת ה - CSI (Container Security Initiative). תוכנית ה-CSI הינה תוכנית של ממשלת ארה"ב שמטרתה למנוע הברחת אמצעי לחימה, חומרי חבלה וכו' לתוך ארה"ב. "יוזמת אבטחת מכולות" מיועדת להגן על הסחר הימי העולמי על ידי הגברת שיתוף הפעולה בנמלי הים בעולם, לשם זיהוי ובדיקה של מכולות בסיכון גבוה. בהתאם ליוזמה, בדיקות הביטחון יבוצעו במדינות המוצא של הסחורות.
 
במסגרת הפרוייקט ממשלת ארה"ב תשאיל למדינת ישראל משקף מכולות אשר ימוקם בנמל חיפה. פקידי מכס אמריקאים יבצעו הערכת סיכונים של מכולות המיועדות לארה"ב עוד בטרם הטענתם ליצוא. במקרים שבהם עולה חשד לגבי מכולה מסוימת יבקשו מרשות המכס לבצע שיקוף המכולה ובדיקות נוספות לפי העניין.
 
היתרון המרכזי בהצטרפות לפרוייקט ה-CSI הוא ליצואנים הישראלים, היות והפרויקט יאפשר כניסה מהירה של היצוא ממדינת ישראל לארה"ב, בפרט לנוכח העובדה כי 80% מהיצוא מישראל דרך הים מגיע לארה"ב. כמו כן, שרשרת הסחר בין המדינות תהיה בטוחה ומאובטחת יותר. פרוייקט זה אף מחזק ומעמיק את שיתוף הפעולה בין רשויות המכס בישראל בארה"ב.