נזקי השביתה: צים עשוייה לבודד את פעילותה הבינלאומית מזו בארץ

מנכ"ל צים: "אם תוך ימים ספורים לא נחזור לפעילות סדירה בצומת חיונית זאת, נאלץ לנקוט בצעדים חריפים ע"מ למנוע את השבתת כל פעילותנו בעולם" ; מנכ"ל רשות הנמלים בתגובה: "המשך השבתת פעילות הנמלים באופן כמעט מוחלט, גורמת נזקים כבדים ועלולה להוריד את נמלי ישראל ממ


00:00 ,18.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
מנכ"ל צים: "אם תוך ימים ספורים לא נחזור לפעילות סדירה בצומת חיונית זאת, נאלץ לנקוט בצעדים חריפים ע"מ למנוע את השבתת כל פעילותנו בעולם" ; מנכ"ל רשות הנמלים בתגובה: "המשך השבתת פעילות הנמלים באופן כמעט מוחלט, גורמת נזקים כבדים ועלולה להוריד את נמלי ישראל ממפת הספנות הבינלאומית למשך זמן רב"

"עובדי הנמלים עלולים להרוס את מטה לחמם שכן המשך השבתת פעילות הנמלים באופן כמעט מוחלט, גורמת נזקים כבדים ועלולה להוריד את נמלי ישראל ממפת הספנות הבינלאומית למשך זמן רב", כך אמר מנכ"ל רשות הנמלים, מר עמוס רון, בתגובה למכתבו של ד"ר יורם זבה, מנכ"ל צים, שממנו עולה כי חברת צים שוקלת לבודד ככל שניתן את פעילותה העיקרית הבינלאומית מפעילותה בארץ, כתוצאה מהשביתה בנמלים.

רון הוסיף כי עיקרי המו"מ על זכויות העובדים סוכמו כבר לפני חודשים רבים ואם הצדדים יגיעו למו"מ בשלב זה, עם רצון טוב והבנת האילוצים, ניתן לסיימו תוך זמן קצר ובכך למנוע נזק נוסף למשק.מנכ"ל הרשות שב וקרא לעובדי הנמלים לשוב לעבודה סדירה ולשולחן המשא ומתן.

ביום חמישי האחרון שיגר ד"ר יורם זבה, מנכ"ל צים, מכתב דחוף את מנכ"ל רשות הנמלים, עמוס רון. ד"ר זבה ציין במכתבו כי המצב בנמלי ישראל טומן בחובו נזקים ישירים ועקיפים המצטברים לסכומי עתק. לחברות הספנות בכלל, ול"צים" בפרט, ישנן שתי בעיות לפתור במצב שכזה, ציין ד"ר זבה. הראשונה, לשרת את הסחר הישראלי בכל דרך אפשרית, תוך כדי ספיגת נזקים קשים ביותר, מתוך מודעות להבטחת משרד האוצר לשאת בנזקים אלו. השניה, להפעיל את האניות בסחר הבינלאומי (המהווה ב"צים" כ- 85% מהפעילות), במנותק עד כמה שאפשר מהעיצומים בנמלי הארץ.

אי לכך, "אם תוך ימים ספורים לא נחזור לפעילות סדירה בצומת חיונית זאת, נאלץ לנקוט בצעדים חריפים ע"מ למנוע את השבתת כל פעילותנו בעולם. פירוש הדבר הוא לבודד, עד כמה שאפשר, את פעילותנו העיקרית מהפעילות בארץ. אנו מפעילים כ- 90 אניות פזורות ברחבי תבל ונמלי ישראל מהווים נמלי פקידה עבור חלק גדול מהן", נכתב.

ד"ר זבה הוסיף כי מדובר במהלכים צפויים שאינם נובעים מתוך בחירה אלא מהלכים שנובעים מחוסר ברירה וציין כי למרות שאין הוא משמש כדוברם של חברות ספנות זרות, לבטח זה בדיוק המהלך שבו גם הן תנקוטנה. "אנחנו לא יכולים בשום אופן להמשיך פעילות בינלאומית סדירה אם האניות תתעכבנה במזרח התיכון, ואין שום אפשרות הגיונית להחזיר אותן לפעילות סדירה, אם חס וחלילה חלק מהן יתעכב שלא מרצוננו באיזור זה".

"אנו תומכים ברפורמה בנמלים ואין בתיאור המצב הקריטי שנוצר ולא כלום בכל מה שנוגע לתמיכתנו במדיניות הרפורמה. אנו רק מקווים שכל הצדדים יעשו הכל ע"מ לבצע אותה ללא שיבושים", כתב מנכ"ל צים.

המכתב נשלח עם העתקים לשר האוצר, שר התחבורה, הממונה על התקציבים, יו"ר דירקטוריון רשות הנמלים, נשיא לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, מנכ"ל החברה לישראל וליו"ר דירקטוריון "צים".