משרד החקלאות אסר על אניית מספוא לפרוק תירס מאוקראינה

אנשי השרותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות מנעו כניסתה של אנית מספוא עמוסה בתירס שמקורו באוקראינה, לאחר שבשלוש בדיקות שבוצעו, הצביעו ממצאי הבדיקות, פעם אחר פעם, על כמות רעלנים גבוהה מאד. האניה נאצלה להפליג חזרה עם המטען – 23 אלף טון תירס


00:00 ,10.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אנשי השרותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות מנעו כניסתה של אנית מספוא עמוסה בתירס שמקורו באוקראינה, לאחר שבשלוש בדיקות שבוצעו, הצביעו ממצאי הבדיקות, פעם אחר פעם, על כמות רעלנים גבוהה מאד. האניה נאצלה להפליג חזרה עם המטען – 23 אלף טון תירס.
 
הפרשה החלה לאחר שהמספוא הועמס באוקראינה על גבי האניה גרגוריוס 3 וחברת ההשגחה שטיפלה במטען הציגה בפני משרד החלקאות, כנדרש ועפ"י הנוהל, מסמכים המאשרים שבוצעו בדיקות שונות במעבדות מורשות באוקראינה לאיתור רמות הרעלנים. הבדיקות העלו רמה נמוכה של רעלנים, המותרת להפצה על פי התקן הישראלי. למרות הניירות שהוצגו, במשרד החקלאות הוחלט לבצע בדיקה חוזרת במעבדות מורשות בישראל לאחר שבמהלך הזמן נתגלו פערים משמעותיים בין תוצאות הבדיקות במעבדות באוקראינה לבין אלו בישראל.
 
האניה גרגוריוס 3 הגיעה לפני קרוב לשבועיים לחופי נמל חיפה ובהתאם לנוהג, האניה עגנה מחוץ לנמל ורפסודה עם אנשי מקצוע מהשרותים להגנת הצומח במשרד החקלאות עלו על סיפונה על מנת לבצע בדיקה שגרתית שבה מחפשים בסחורה החקלאית סוגים שונים של רעלנים. בבדיקה נמצא רעל חריף ברמות גבוהות במיוחד.
 
"מה שהוצהר כרמה נמוכה של רעלנים הוכח כשגוי ובמדגם שקיימנו נמצאו רמות גבוהות במיוחד של רעלנים", אמר אלדד לנדס, מנהל השרותים להגנת הצומח במשרד החקלאות.
 
יש לציין כי הרעלנים שנמצאו בתירס נוצרים ברוב המקרים לאחר שבמספוא במסה מסויימת עם תנאי לחות וטמפרטורה מסויימים נוצרות פטריות שמפרישות רעלנים. רמת הרעילות של ההפרשה עשויה לפגוע בתנובת החלב, למשל, אם מדובר במזון לבקר ואפילו עלולה לגרום למקרי מוות אצל בעלי חיים.
 
לאחר הבדיקה הראשונה, הציעו אנשיו של לנדס לחברת ההשגחה להעביר דגימה נוספת על מנת לבצע בדיקה חוזרת, אך גם הפעם נמצאה כמות חריגה במיוחד של רעלנים.
 
אנשי משרד החקלאות הציעו לבצע בדיקה שלישית. הם הציעו לפרוק 3000 טון מהמטען בדגון ואז לבצע דגימה מייצגת, מדוייקת ככל שניתן, כך שמכל 500 ק"ג יילקח חופן המצטבר בכלי אחד שממנו מתבצעת הבדיקה. במידה והבדיקה המדגמית היתה מציגה תוצאות משביעות רצון, התחייבו במשרד החקלאות לאשר את הפצת המספוא, אך במידה ולא, התירס יועמס בחזרה על האניה ויוחזר לספק. בתחילה סירבו יבואני התירס להצעה משיקולי עלות ולאחר מכן, כשכבר קיבלו את הצעת משרד הבריאות, התעורר קושי חדש – ועד עובדי דגון התנגד בכל תוקף לטפל במטען מאחר ופשטה שמועה שהתירס נגוע ברעלנים. כל הנסיונות לשכנעם שגם במידה והחומר נגוע ברעלנים, הרי שאין זה מדבק, לא צלחו ולכן הצעה זו לא יצאה אל הפועל.
 
כצעד נוסף הציעו אנשי משרד החקלאות לבצע בדיקה נוספת, שלישית במספר, שתהיה מייצגת ככל שניתן. על האניה עלו אנשי מקצוע שדגמו באופן אידיאלי מארבע פינות עם דוקרים מיוחדים שאספו דגימות. הדגימה שוב נשלחה למעבדה ושוב נמצאו רעלנים בכמות מאד חריפה. במשרד החקלאות הוחלט, בצעד לא שגרתי, שלא לאפשר לאניה לפרוק את מטענה בחופי ישראל.
 
"לאחר שנוכחנו לדעת שזה המצב לאחר שלוש בדיקות, הורינו לבעלי האניה להפנות את האניה בחזרה עם המטען. עשינו כמיטב יכולתנו למנוע נזקים וחרף הנסיונות נתגלו רמות מאד חריפות של רעלנים – מה שלא הותיר לנו ברירה אחרת. כל זאת, כשבריאות הציבור עומדת נגד עיננו", הוסיף אלדד לנדס.
 
בעקבות מקרה חריג זה, ולאור הפערים הגדולים בין תוצאות הבדיקות בין מעבדות באוקראינה לבין אלו בישראל, הוחלט במשרד החקלאות שמעתה, המספוא מכל האניות שמקורן באוקראינה יידגם וייבדק במעבדות מורשות בישראל ותיאסר מכירת והפצת החומר לפני קבלת תוצאות המראות בבירור שרמת הרעלנים נמוכה מספיק, בהתאם לתקן הישראלי.
 
יבואן התירס סירב להגיב לכתבה.