משקף המכולות באשדוד - הוטמע תהליך עבודה חדש להעברת מידע בין המכס ורשות הנמלים

בסוף חודש ינואר הוטמע תהליך עבודה חדש ומשופר, העוסק בהעברת מכולות יבוא לשיקוף באתר המשקף החדש בסמוך לגדר נמל אשדוד, אשר מבוסס על העברת מידע דו כיוונית בין המכס ורשות הנמלים


00:00 ,08.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בסוף חודש ינואר הוטמע תהליך עבודה חדש ומשופר, העוסק בהעברת מכולות יבוא לשיקוף באתר המשקף החדש בסמוך לגדר נמל אשדוד, אשר מבוסס על העברת מידע דו כיוונית בין המכס ורשות הנמלים.

כידוע, אתר המשקף החדש, שנחנך רשמית במעמד שר האוצר ב-03/03/2004, הינו אתר מודרני שמשלב מתקן שיקוף מהמתוחכמים בעולם ומציב את אשדוד על מפת האתרים המתקדמים בעולם בנושא זה.

המכולות המגיעות למשקף, מהנמל הסמוך לאתר (חלק מגיע ממסופי מטען חיצוניים שמפוזרים בעיר אשדוד), נדרשו ע"י המכס באמצעות מסר אלקטרוני. מכולות אלה מועברות למשקף בטרם ניתנה להן התרת מכס, כך שבמידה והן מהווה חלק מעיסקת יבוא, יתר המכולות שבעסקה לא מורשות בשלב זה לצאת מהנמל. מערכת המידע הנמלית המטפלת במכולות ("נמרוד") מדפיסה במקרה זה תעודת ליווי שבה מצוין מפורשות שהמכולה אמורה לצאת דרך השער המיוחד שבין הנמל ואתר המשקף. (כמו כן מודפס על התעודה מספר הבדיקה, שהוא מעין נומרטור המשמש כמפתח חיפוש במערכת המידע של המשקף במכס. ערך זה של הנומרטור מועבר לרשות הנמלים כפריט מידע במסגרת המסר שהועבר מהמכס לנמל).

המכולה מועמסת על המשאית, וזו נוסעת כשהיא מצוידת בתעודת ליווי לשער המשקף. בשער המשקף הוצבה תחנת עבודה של מערכת "נמרוד" בה נבדק באם המכולה היוצאת תואמת את הדרישה להוצאתה (מכולה שאמורה לצאת דרך שער משקף תוכל לצאת אך ורק דרך אותו השער ולא ניתן יהיה להוציאה דרך שער אחר ומכולות שאמורות לצאת דרך שער רגיל לא תוכלנה לצאת דרך שער המשקף).

כשהמכולה עוזבת את שער הנמל מייצרת מערכת "נמרוד" מסר אלקטרוני "יציאת מכולה מנמל" שמועבר למערכת המידע של המכס. מסר זה מכיל פרטים על המכולה וגם מספר הבדיקה שנקבע ע"י המכס. בד"כ, מכולה שעוזבת את הנמל דרך שער המשקף לא תוחזר לנמל אלא תמשיך ליעד שנקבע ע"י הלקוח. במקרים חריגים המכס יחליט להחזיר את המכולה לנמל. במקרה זה המכס ישדר לנמל מסר "החזרה לנמל" והנמל יוכל לקלוט את המכולה בנמל רק במידה והמסר המתאים מהמכס התקבל ונבדק שהמכולה אכן שוחררה קודם לכן מהנמל למשקף.

במידה והבדיקה של המכס הסתיימה בהצלחה והמכס יתיר את העסקה כולה באמצעות מסר "התרה" רגיל, ניתן יהיה לשחרר את יתרת המכולות שבעסקה בנוהל הרגיל (תעודות ליווי רגילות ואפשרות להוציא את המכולות דרך השער הרגיל).

היתרונות בתהליך החדש:
א. תהליך הבדיקה מהיר,אמין ומודרני יותר מהבידוק הידני שהיה נהוג בעבר.
ב. העיכוב כתוצאה מהדרישה לבדיקה התקצר בצורה משמעותית
ג. נחסך הצורך בניטולים מיותרים (העברה לשטח בדיקות, החזרה לערוגה, טעינה על המשאית)
ד. כמות הבדיקות שניתן לבצע ביחידת זמן גדלה משמעותית
ה. העבודה הכרוכה בביצוע הבדיקות מתבצעת בסביבה יותר בטיחותית כך שההסתברות לתאונות עבודה ירדה.
ו. פישוט התהליך של הזמנת הבדיקה בנמל (מכס מרכז את הדרישות עבור כל הלקוחות שלא צריכים להגיע לנמל להגשת בקשה לבדיקה)
ז. בקרה משופרת על הוצאת מכולות מהנמל
ח. המרת ניירת במסרים אלקטרוניים


* המאמר נכתב ונמסר באדיבות מר יצחק בן עוזר, המשמש כמנהל הפיתוח באגף מחשוב ומידע ברשות הנמלים, שהיה מעורב ישירות בתכנון והטמעת התהליך אל מול אגף המכס.