מספנות ישראל ימסרו בקרוב את הראשונה מ-3 ספינות תותחים שנבנו לאבטחת האולימפיאדה ביוון

היקף העיסקה: 100 מיליון דולר ; יותר מ-100 עובדים גויסו, בכדי לעמוד בזמנים ; מספנות ישראל זכו בפרויקט מול מספנות מובילות בעולם, בגלל הקונספט המוצלח, שמבוסס על סטי"לים של חיל הים, שנבנו במספנות


00:00 ,16.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
הספינה הראשונה תימסר השבוע, הבאה בפברואר והאחרונה באפריל ; שתיים נבנו בארץ והשלישית ביוון, תחת פיקוח ישראלי ; היקף העיסקה: 100 מיליון דולר ; יותר מ-100 עובדים גויסו, בכדי לעמוד בזמנים ; מספנות ישראל זכו בפרויקט מול מספנות מובילות בעולם, בגלל הקונספט המוצלח, שמבוסס על סטי"לים של חיל הים, שנבנו במספנות
 
דובר מספנות ישראל מציין כי מדובר בפרויקט הגדול ביותר בו טיפלה המספנה עד היום. ממשלת יוון הזמינה את הספינות גם בגלל מחויבותה לאיחוד האירופי, בו היא חברה, להגן על גבולות האיחוד – במקרה הזה – מהים, וגם בגלל דרישות הבטחון הגבוהות של אולימפיאדת אתונה 2004, שאמורה להיות האולימפיאדה המאובטחת ביותר בכל הזמנים. 3 ספינות התותחים אמורות לשדרג את יכולות משמר החופים היווני להתמודד עם איומי טרור ועם חדירות מהים.
 
הספינות החדישות נבנו עפ"י קונספט, טכנולוגיות ומבנה של ספינות טילים של חיל הים הישראלי, שרבות כמותן נבנו בעבר במספנות וזוכות להכרה מבצעית ליכולתן. זה גם היה הגורם האטרקטיבי מבחינת היוונים, ומה שעזר למספנות לזכות במכרז, מול מספנות ידועות אחרות, גדולות יותר, מאירופה וגם מיוון עצמה. לוח הזמנים לבנייה היה צפוף ביותר, בין השאר בגלל עתירות משפטיות של מספנות אחרות שהפסידו במכרז, ואשר עיכבו את תחילת הבנייה. במספנות ישראל נאלצו, לכן, לעבוד חלק גדול מהשנה האחרונה - 24 שעות ביממה.
 
על ספינות האבטחה מותקנות מערכות צבאיות ימיות וכן ציוד אלקטרוני מתוחכם לאיתור חדירות מהים, כולן מתוצרת רפא"ל. בין המערכות – בקרת אש, ראיית לילה, ומערכת שליטה ובקרה ימית. הנשק כולל תותח מיוצב 30 מ"מ, ושתי מערכות מיני-טייפון. אורך כל אחת מהספינות 58 מטרים, והיא מונעת ע"י 4 מנועים בהספק כולל של 12,000 כוח סוס. לספינה דחי של 400 טון, והיא מסוגלת להגיע למהירות של 33 קשר (מעל 60 קמ"ש) ולנוע ללא תדלוק כ-4000 מייל ימי, יותר מכפול מדרישות הצי היווני. בניית הספינה הראשונה נמשכה כשנה.
 
כל ספינה תכלול צוות של עד 35 איש, בהם אנשים המיומנים בימאות וכן בתפעול מערכות ירי ולוחמה המוצבות על הספינה. תנאי השהות של הצוות מאפשרים שהות נוחה ומרווחת יחסית, לתקופות ארוכות.
 
צוות יווני שהה באחרונה בארץ כדי ללמוד את תפעול הספינוות מקרוב. בניית הספינות גם הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם של מספנות ישראל, וכך תוך 5 חודשים מהזכייה בפרויקט גויסו יותר ממאה עובדים בנוסף ל-250 הוותיקים יותר, כולם בעלי מקצוע בתחומי הנדסה, חשמל, ריתוך ומסגרות, ומגוון מקצועות נוספים.