מנהל נמל אשדוד: התנהלות צוותי החירום וההצלה בפיגוע היתה טובה מאד

הפיגוע הרצחני בנמל אשדוד, שאירע ביום ראשון שעבר, חייב את נמל אשדוד להיערך על מנת לספק באופן מיידי שרותי סיוע למשפחות הנרצחים והפצועים. איציק בלומנטל, סגן מנהל למינהל ומשאבי אנוש, ביחד עם העובדת הסוציאלית מירי דרעי, שניהם מנמל אשדוד, לקחו חלק פעיל במאמצי ה


00:00 ,22.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
שאול רותם, מנהל הנמל, אמר : "לעניות דעתי כל הפעילות שהייתה בנמל, מרגע הארוע הטרגי, התנהלה בצורה טובה מאד – עבודת צוותי הההצלה והחירום וניהול שאר הצוותים, הפעילות מול המשפחות וכמובן התגייסותם של העובדים"

הפיגוע הרצחני בנמל אשדוד, שאירע ביום ראשון שעבר, חייב את נמל אשדוד להיערך על מנת לספק באופן מיידי שרותי סיוע למשפחות הנרצחים והפצועים. איציק בלומנטל, סגן מנהל למינהל ומשאבי אנוש, ביחד עם העובדת הסוציאלית מירי דרעי, שניהם מנמל אשדוד, לקחו חלק פעיל במאמצי הטיפול בפצועים בשטח ובסיוע למשפחות לאחר האירוע.

מיד עם הישמע הפיגוע, הגיעו איציק בלומנטל ומירי דרעי אל מקום האירוע. איציק, המשמש גם כפרמדיק מתנדב במד"א, החל מיד בטיפול בפצועים ביחד עם צוותי החירום של הנמל וזאת עד להגעת מד"א וכוחות ההצלה והעברת הטיפול אליהם. איציק זכה לשבחים רבים על כי בדקות הראשונות של הארוע הוא ניהל ב"יד רמה" את כל נושא ההצלה וההחייאה עד להגעתם של צוותי ההצלה.

במהלך הטיפול בפצועים היה חשש לגבי הימצאותם של מטענים או מחבלים נוספים ולכן הדגש שניתן באותם הרגעים היה על פינוי אנשים מהאזור. "במקביל נערכנו לזיהוי הגופות והערכות לקראת הודעה למשפחות. כוחות ההצלה כבר התפרסו בשטח, אך למעשה הכוחות הפנימיים של הנמל הם אלו שניהלו את האירוע", אומר איציק בלומנטל.

לדבריו, בשטח הנמל הוקם חמ"ל (חדר מלחמה), וכל ראשי המחלקות חולקו לתפקידים שונים, כך שכל ראש מחלקה עמד בראש צוות מהנמל שנשלח לכל אחד מהבתים של הנפגעים. מהחמ"ל ענו גם לטלפונים שהחלו להגיע וטיפלו בכל הלוגיסטיקה, שכללה בין השאר לאספקת מזון למבקרים, אוהלי אבלים, מנייני תפילה בהשתתפות חברים מהנמל וכו'. במקביל נשלח צוות לאבו כביר לזיהוי הגופות והוקמו צוותים כדי להודיע ולטפל במשפחות החללים, כך שלכל משפחה הוצמד נציג הנהלת הנמל אשר ליווה את המשפחה מהרגע שקיבלה את ההודעה הקשה ועד לתום השבעה.

מספר שעות לאחר האירוע כבר התקיימה ישיבת הנהלה, בה השתתפו מנכ"ל רשות הנמלים עמוס רון, מנהל נמל אשדוד שאול רותם, חברי הנהלת הרשות וחברי הנהלת הנמל. עמוס רון ושאול רותם ערכו ביקורי תנחומים אצל כל המשפחות שנפגעו וביקרו את הפצועים בבי"ח קפלן. בהמשך ערכו המנהלים שיחות עם העובדים, נתקיימה צפירת דומיה ב-10 בבוקר למחרת ונערכו שיחות עם עובדי מחלקת ציוד שעובדיה היו בין הנפגעים.

מירי דרעי, העובדת הסוציאלית, לקחה על עצמה את הטיפול הפרטני בלוויות ודאגה לכך שכל משפחה אבלה קיבלה אוטובוס לליווי. מירי דרעי מציינת כי "פתאום הפך הנמל לארגון אחד גדול, למשפחה גדולה שעוזרת ומחבקת אחד את השני. עתה יש להתחיל לחזור לשגרה. האנשים חפויי ראש, אבל אין ברירה".

במקביל נעשה טיפול עם גורמי הביטוח הלאומי על מנת שיסייעו למשפחות בנושא של נפגעי פעולות איבה.
הקשר עם עמותת נט"ל (נפגעי טראומה לאומית) נוצר מיד, והחלו להגיע פסיכולוגים בראשות דני שנדור לשיחות וטיפול בעובדי הנמל שחוו חוויה קשה ביותר. אתמול הגיעו גם פסיכולוגים מקרית שמונה, בראשות מולי להב, שנפגשו גם הם עם העובדים. בנמל פורסמה הודעה על הקמת קבוצות תמיכה שבו פורסם הטלפון של עמותת נט"ל לכל נזקק.

איציק בלומנטל ביקש לציין לטובה את ראש מחלקת ציוד דני גת וחברי הוועד שעובדים עמו בשיתוף פעולה מלא, את מחלקת משאבי אנוש של הנמל אשר פעלה מרגע האירוע ללא ליאות וניהלה את חלוקת העבודה, ואת קצין הביטחון של הנמל, ברנרד בן ישי וצוות אנשי הביטחון, שפעלו לתת מענה בשעות האלה על האירוע הקשה שהם עברו.

מנהל הנמל, שאול רותם, ציין כי היום קמה המשפחה האחרונה מהשבעה. "בתיאום עם כל אחת מהמשפחות, אנו מביאים אותם אל הנמל, מראים להם את מקום הפיגוע ומנסים לעטוף אותם בסיוע". בהתייחסו להתנהלות צוותי ההצלה והסיוע מרגע הפיגוע ואילך, אמר שאול רותם כי כל הפעילות שהייתה בנמל, מרגע הארוע הטרגי, התנהלה בצורה טובה מאד. "יש לשבח את עבודת צוותי הההצלה והחירום וניהול שאר הצוותים, הפעילות מול המשפחות וכמובן התגייסותם של העובדים".

הבוקר שיגר מנהל הנמל מכתב אל העובדים. בפנייתו ציין שאול רותם כי חלף שבוע מאז הפיגוע הקשה שבו נרצחו ע"י בני עוולה, 8 מעובדי הנמל ונפצעו אחרים, וכי במהלך שבוע זה השתתפה כל משפחת הנמל, באבלן הכבד של המשפחות.

"הועמדנו במבחן קשה על ידי אויבינו", כתב רותם, "אך הוכחנו שאנחנו משפחה גדולה שדואגת לחבריה ומתלכדת בשעת מבחן. נכונים לנו עוד ימים קשים ומשימות רבות, אך ביחד, כפי שהוכחנו בימים הקשים הללו, נצליח ונתגבר.

"מקום העבודה של כולנו נפגע, והדרך הבריאה להתגבר על האסון והכאב שפקד אותנו היא בכך שנמשיך ונבצע כולנו את המשימות הכבדות המוטלות על כתפינו. כדי שנוכל להן, נתאחד ונניח בצד ולו לזמן מה את הנושאים השנויים במחלוקת.

"ברצוני לאחל החלמה מהירה לפצועים ולהודות לכל אלו שתומכים ומסייעים ככל הנדרש במתן סיוע למשפחות ולהחזרת הפעילות הסדירה לנמל. עלינו להמשיך בעשייה ובתמיכה במשפחות הפצועים והניספים. עבודה רבה ומשותפת לפנינו – לא ניתן לאוייב את אשליית הנצחון".