מופז: זהו לא הזמן לפיטורים בהנהלות הנמלים

שרגא ברוש, שתקף בשבוע שעבר את שר התחבורה שאינו שולט על הנעשה בנמלים, שינה בסוף השבוע טקטיקה ובחר לתקוף את נמל אשדוד. ברוש קרא לפטר את הנהלת הנמל. נמל אשדוד בתגובה: השר מופז קבע שהאשם המרכזי הוא בחסמים בירוקרטים שאינם תלויים בהנהלות הנמלים


00:00 ,06.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

שרגא ברוש, שתקף בשבוע שעבר את שר התחבורה שאינו שולט על הנעשה בנמלים, שינה בסוף השבוע טקטיקה ובחר לתקוף את נמל אשדוד. ברוש קרא לפטר את הנהלת הנמל. נמל אשדוד בתגובה: השר מופז קבע שהאשם המרכזי הוא בחסמים בירוקרטים שאינם תלויים בהנהלות הנמלים
 
הצפיפות והעומסים בנמלים לא יורדים מסדר היום. בדיון חירום שהתקיים בלשכת השר ביום שישי האחרון נתגלתה מערכת יחסים מאד מתוחה בין שרגא ברוש- נשיא התאחדות התעשיינים ובין הנהלת חברת נמל אשדוד. במהלך הדיון קראו ברוש ואנשיו להביא לפיטוריה של יו"ר חברת נמל אשדוד- איריס שטרק ושל שאר חברי ההנהלה.
 
יש לציין שברוש הפתיע והציג גישה שונה כשאת חיצי הביקורת, שהופנו עד אז לשר התחבורה שאול מופז ואנשי משרדו, הוא החליט להפנות עתה להנהלת נמל אשדוד. כאמור, אם בתחילת השבוע שעבר האשים ברוש את משרד התחבורה ואת השר מופז כי "אינו יודע ואינו שולט על הנעשה בנמלים וכי הרפורמה בנמלים שמטרתה היתה לייעל את העבודה שם, פשטה את הרגל", הרי שבכנס חירום שנערך ביום חמישי האחרון, שינה ברוש את הטקטיקה ואמר: "יו"ר הנמל הגברת איריס שטרק לקחה אותנו המשתמשים כבני ערובה ועד שלא יורידו לה את דמי השימוש היא לא מוכנה לקלוט עובדים. אצלי היא לא היתה עובדת יותר".
 
לא ברור מה הוביל את ברוש לשנות גישה, אך בפגישה שנתקיימה ביום שישי בבוקר, נחשפה מערכת יחסים מאד טעונה בין הנהלת חברת נמל אשדוד לבין שרגא ברוש.
 
האווירה המתוחה הובילה לכך שבתום הדיון אצל השר ביום שישי טענו נציגי נמל אשדוד שברוש "וקומץ מחבריו" ניסו להתלהם ולגרור את הוויכוח להנהלות הנמלים. לטענת אותם גורמים, השר, שגילה בקיאות יוצאת דופן בנעשה בנמלים, ברגולציה ובגידול העצום בנפחי התנועה הנמלית מישראל וממנה, קבע, כי האשם המרכזי הוא בחסמים בירוקרטים שאינם תלויים בהנהלות הנמלים.
 
ממשרדו של השר מופז נמסר כי בעקבות דיון החירום שהתקיים ביום שישי במשרד התחבורה הוחלט על הקמתו של צוות משימה בראשות מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן ובהשתתפות נציגי המשתמשים, הנמלים, התעשיינים, חנ"י ונציגי משרד האוצר. השר מופז ציין בזמן דיון החירום בתגובה לטענות הנוכחים כי זהו לא הזמן לפיטורים בהנהלות הנמלים אלא הזמן להתמקד בעשייה למען הבאת פתרון מיידי למצב החמור השורר בנמלים. יש לציין כי השר מופז הודיע על כוונתו להביא היום (א') לדיון בישיבת הממשלה את המצב החמור השורר הנמלים ולבקש את עזרת השרים הנוגעים בדבר על מנת לקדם פתרונות מיידים בהם משרדי האוצר, התמ"ת והמשפטים.
 
מחברת נמל אשדוד נמסר בנוסף כי בניגוד לנטען על ידי ברוש במהלך הימים האחרונים באמצעי התקשורת, חברת הנמל משקיעה 30% יותר מסך כל רווחיה ב-2006 בקליטת עובדים וברכש ציוד ואילו בשנת 2007 צפויה החברה להשקיע למעלה מ-130 מיליון שקל מול רווח של 100 מיליון שקל בשנת 2006. עוד נמסר כי בניגוד לנטען על ידי ברוש, החברה אישרה, לראשונה בתולדותיה, תקציב גירעוני לשנת 2007 כולל גירעון של 50 מיליון שקל, מתוך מטרה לשפר את השירות בטווח המיידי.
 
"חברת הנמל דוחה בשאט נפש את הקריאות המתלהמות שהועלו במהלך הדיון, מצד דוד ארצי, נושא כליו של שרגא ברוש, לפיטוריה של יו"ר הדירקטוריון והנהלת החברה. העידן בו עסקנים פוליטיים מינו ועשו בחברות הממשלתיות כרצונם עבר מהעולם. החוק וסדרי מינהל תקין הם שיכתיבו את התנהלות חברת הנמל", נמסר בתגובה.
 
"בניגוד לרמזים של ברוש על עיכוב בקליטת עובדים, הליך קליטת כ-100 עובדים חדשים, שיחל באמצע מאי, נעשה באופן שוויוני, שקוף ועפ"י כללי המנהל התקין ובהתאם לחוק ולדרישת מבקר המדינה, משרד התחבורה, רשות החברות הממשלתיות והיועץ המשפטי לממשלה. אם לא יתערב השר לאלתר, הרי שבשנת 2008 החברה תחסל את כל יתרות מזומניה, תהיה הפסדית ובכך תעמוד בפני סכנה של פשיטת רגל", ציינו נציגי הנהלת הנמל.
 
נציגי חברת הנמל ציינו בשיחה עם מערכת port2port שבדיון הם הציגו בפני השר את המעורבות של המשתמשים בכל הנעשה בנמל, את השקיפות, ואת העובדה כי רוב ההצעות שהגישו לשר מיושמות בשטח, בידיעת המשרד, ללא כל קשר למכתביו של ברוש. בכך, טענו נציגי הנמל, הוכיחה החברה כי מדובר בחסמים ובבעיות מבניות הקשורות ליישום הרפורמה ולא לבעיות ניהוליות.
 
"חברת נמל אשדוד מברכת את שר התחבורה והבטיחות בדרכים, רא"ל (במיל.) שאול מופז ששם סוף להתלהמות, ומברכת על החלטתו להתמקד במציאת פתרון מהותי לבעיית תפעול הנמלים".