מופז בכנס לקוחות אשדוד: השקעה בתשתיות תשמר צמיחה ותמנע אבטלה

כנס הלקוחות השנתי של נמל אשדוד משך אליו מאות מלקוחות החברה. השר מופז הצהיר על הכוונה להשקיע מיידית בתשתיות (ראה ידיעה נפרדת). יו"ר חברת הנמל הדגיש את החשיבות האטרטגית של הנמל ועל הצורך בשמירה על האיתנות הפיננסית. מנכ"ל החברה קרא להפחית את הרגולציה שכובלת


00:00 ,17.11.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

כנס הלקוחות השנתי של נמל אשדוד משך אליו מאות מלקוחות החברה. השר מופז הצהיר על הכוונה להשקיע מיידית בתשתיות (ראה ידיעה נפרדת). יו"ר חברת הנמל הדגיש את החשיבות האטרטגית של הנמל ועל הצורך בשמירה על האיתנות הפיננסית. מנכ"ל החברה קרא להפחית את הרגולציה שכובלת את החברה מלממש תהליכים
 
ארוע הלקוחות של נמל אשדוד הפך למסורת בארבע השנים האחרונות. אתמול, במעמד סגן רה"מ ושר התחבורה שאול מופז ובהשתתפות עשרות מבכירי המשק ומאות רבות מלקוחות הנמל, לא הסתיר יו"ר חברת הנמל ניצב (בדימוס) יעקב רז את התרגשותו על הזכות שנפלה בחלקו, לדבריו, להמשיך במסורת ולחזק את הקשר עם לקוחות החברה.
 
בדברים שנשא שר התחבורה מופז בפני מאות המוזמנים בטרמינל הנוסעים בנמל אשדוד, הוא שיבח את הנהלת הנמל על הישגים ראויים לציון אך התריע שישנה עוד דרך ארוכה לעבור ולממש עוד יעדים רבים. הוא הדגיש את החשיבות האסטרטגית של נמלי ישראל ואת הפוטנציאל הטמון בם תוך שימוש בתשתיות המסילתיות על מנת להפוך לשער למזרח. בהתייחסו לנושא ההפרטה של נמלי ישראל עמד השר על חשיבותה אך הסתייג ואמר שהיא חייבת להיעשות בשיתוף מלא עם העובדים.
 
בהתייחסו למערכת יחסי העבודה אמר מופז: "היציבות הפנים ארגונית היא יעד חשוב וכיום יש צוות שאני יכול לומר בלב שלם מתוך היכרות של 3 שנים שהשילוב הנוכחי של היו"ר, ההנהלה ונציגי ועד העובדים הוא שילוב שמאפשר יציבות פנים ארגונית חשובה ואני מברך עליה".
 
בהתייחסו למשבר הכלכלי העולמי ציין שר התחבורה שאותותיו הגיעו כבר לישראל ולכן זו העת להשקיע בתשתיות. לדבריו, כהיום יש זמינות ויכולת להשקיע בין 5-8 מיליארד שקלים בתשתיות נמליות, מסילתיות וכבישים בין עירוניים ובאופן הזה לאפשר למשק להמשיך ולשמור על קו של צמיחה ללא אבטלה. השר ציין שתכנית להשקעה בתשתיות התקבלה גם באוצר והוא תקוה שהיא תבוא במהרה לאישור כדי שניתן יהיה לצאת מיידית בהשקעה של 2 מיליארד שקל בתשתיות שהתהליכים הסטטוטוריים יאפשרו זאת כבר בסוף השנה הזו ובתחילת 2009. 

 
יו"ר חברת נמל אשדוד, ניצב (בדימוס) יעקב רז, התוודה שאמנם רק בחודשים האחרונים הוא נחשף לעולם הספנות, אך במשך 35 שנים הוא עסק בנושאי משטרה, בטחון ולוגיסטיקה וכי כל מי שעוסק בתחומים אלו יודע שהעוצמה תלוייה בעורף לוגיסטי חזק ובאיתנות האדם והחברה. "נמל אשדוד", אמר רז, "הוא נמל אסטרטגי מרכזי. הוא מגלם בתוכו אלמנטים של בטחון, כלכלה, תשתיות ויחסי עבודה וזו ההוויה הכלכלית הישראלית".
 
רז חשף כי בימים אלה הדירקטוריון וההנהלה של חברת הנמל עמלים על בנית תכנית אסטרטגית כוללת למשך השנים הקרובות. היא תכלול, לדבריו, פרמטרים מהותיים לעבודת הנמל המשפיעים באופן ישיר על השפעת הנמל והרווחיות. "היא תעסוק על מיצוב הנמל בראייה האזורית בהסתכלות רחבה אל עולם התחרות והמגמות הניהוליות והעסקיות המחייבות".
 
יו"ר חברת הנמל ציין כי החוסן של החברה עומד לנגד עיניו אך הוא מצא לנכון למתוח ביקורת על הרפורמה המוצעת בתעריפי הנמלים שהיא אחד מהמכשולים, לדבריו, שעשויים לפגוע באיתנות החברה והיא עשוויה להוות סכנה מוחשית לחוסנה הכלכלי. "אנו נעשה ככל שניתן לפעול בנושא אך לא כפי שמוצע כיום", אמר.
 
רז ציין כי חוסנה של חברת הנמל אינו מנותק מההשקעה העצומה הנדרשת בתשתיות וכי בימים אלו צפוי הדירקטוריון לאישור סכום כמעט כפול מזה של השנה הקודמת להשקעה בתשתיות ובציוד.

 

הוא גם עמד על חשיבותה של ההפרטה כאמצעי לשיפור התחרות וכמנוע צמיחה. "תהליך הפרטה והפחתת המעורבות הממשלתית בנושאים כגון העסקת עובדים, שכר ותעריפים, לצד הרחבת הפעילות העסקית בנמל לתחומי לוגיסטיקה, שילוח ועוד, יתרמו להתייעלות חברות הנמלים. התייעלות זו תתרום לענף בפרט ולמשק כולו. ההפרטה תוביל לפיתוח תשתיות תחבורתיות ואזור סחר חופשי ופטור ממס בעורף הנמל, אשר ייצרו מוקד להרחבת התעסוקה ולצמיחת האזור כולו". 
 
מנכ"ל חברת הנמל שוקי סגיס בחר בראשית דבריו לפנות ישירות אל יו"ר החברה: "אני חייב לומר שהגיע יו"ר שהוא גם מקצוען, גם בנאדם, גם חבר וגם שותף ואני רוצה להודות לך ולאחל שתהיה לך קדנציה מעולה ואנו כבר מבקשים להאריך אותה בשלוש שנים נוספות".
 
שוקי סגיס ציין כי בשנה האחרונה נעשו מספר צעדים משמעותיים לשיפור השירות. לדבריו, הושקעו בשנה החולפת כ- 100 מליון שקל בתשתיות ובציוד והשנה החברה צפוייה להשקיע כ- 165 מליון שקלים, למען שיפור השירות עבור הלקוחות.
 
סגיס ציין שחברת הנמל עומדת בפני השקעות לא פשוטות, לרבות מסוע הגרעינים החדש, השער החדש שייכנס ב- 2009 לעבודה ויישום נושא חלונות השירות כבר בפברואר 2009.
 
מנכ"ל החברה ניצל את המעמד ופנה אל שר התחבורה: "תורידו מאיתנו את הרגולציה. המשימות קשות מדי ומורכבות מדי. ב- 2010 אנחנו מתכננים הנפקה. אבל הרגולציה העודפת כובלת את ידינו ומשהה הרבה תהליכים שהיינו יכולים לקדמם לפני שנים. הממשלה טוענת שהיא לא יודעת לנהל. אז שלא תנהל ותשאיר את זה לנו".