לשכת המסחר חיפה: יש ליצור תנאים פיזיים לאכלוס מטעני ברום בנמל חיפה

רשויות איכות הסביבה באזור חיפה הורו לפני ימים אחדים להחזיר משלוח גדול של ברום בחזרה למפעלי הברום בדרום, לאחר שבאונייה, שהייתה אמורה להוציא את הברום מהנמל, נתגלתה תקלה, והיא נשלחה לתיקונים במספנות ישראל


00:00 ,15.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

עודד פלר, נשיא הלשכה: "אם ימשיכו לטרטר תעשיינים- חיפה תאבד מקומות תעסוקה"; המשרד לאיכות הסביבה: סקר סיכונים אינטגרטיבי קבע שאין להחזיק את הברום בנמל חיפה מעבר ל- 24 שעות; נמל חיפה: אנו כפופים להנחיית המשרד לאיכות הסביבה; תרכובות הברום: החברה, שחרטה על דגלה את נושא הבטיחות, מקפידה על כך בכל פעולותיה
 
רשויות איכות הסביבה באזור חיפה הורו לפני ימים אחדים להחזיר משלוח גדול של ברום בחזרה למפעלי הברום בדרום, לאחר שבאונייה, שהייתה אמורה להוציא את הברום מהנמל, נתגלתה תקלה, והיא נשלחה לתיקונים במספנות ישראל.
 
ההוראה להחזיר את משלוח הברום בחזרה למפעל בדרום ניתנה בהחלטה משותפת של מנהל המשרד לאיכות הסביבה בחיפה, רוברט ראובן, ומנכ"ל שומרי המפרץ, איגוד ערים להגנת הסביבה, צבי פורר. השניים הסתמכו על הנחייה שסוכמה בין נציגי איכות הסביבה לבין הנהלת נמל חיפה, לפיה אין להשאיר את מטעני הברום בנמל חיפה יותר מאשר 24 שעות, עד להטענתם ושליחתם באונייה לחו"ל.
 
"אנחנו מבריחים במו ידנו את התעסוקה מהאזור. לא נשלים עם מצב, שבו מטרטרים תעשיין בגלל תקלות טכניות. אם יש צורך, אפשר לדרוש מהנהלת תרכובות ברום, שתיצור תנאים פיזיים בתוך נמל חיפה לאכלוס מטעני הברום, על חשבונה. ונכון גם לדרוש את רמת האחסון הגבוהה והבטיחותית ביותר הניתנת להעלות על הדעת, אבל, מאידך אסור להשלים עם מצב, שמבקשים למצות את הדין עם תעשיין שכל חטאו מסתכם בכך, שהוא ביקש להעביר את מטעני ברום לחו"ל מנמל חיפה", כך אמר בתגובה נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, עודד פלר.
 
פלר ציין שאין סיבה הגיונית שבנמל חיפה תהיה הוראה שיש לשלוח את מטעני הברום בתוך 24 שעות מרגע הגעתם לנמל, ואילו בנמל אשדוד תהיה הוראה אחרת- להוציא את הברום תוך 48 שעות מהנמל. "יתרה מזאת, בנמלים אחרים בעולם, שהתארגנו בנושא הזה בעוד- מועד, ניתן לאחסן את משלוחי הברום למשך של 30 יום".
 
נשיא לשכת המסחר בחיפה הבהיר שאין לו כל כוונה להתפשר בנושא הבטיחות כלל ועיקר, מאידך, על הרשויות באזור לעשות כמיטב יכולתם על מנת לסייע לתעשייה במציאת פתרונות ולא להילחם נגדה. "אין סיבה לטרטר את הנוגעים בדבר בהסעת משלוחים צפונה ודרומה- דבר שיגרום לבעלי המפעל בדרום, שלא להעביר את המטענים דרך נמל חיפה ובכך יפסיד האזור כולו אפשרות להגברת נושא בתעסוקה".
 
דובר המשרד לאיכות הסביבה התייחס לדברים וציין כי סקר סיכונים אינטגרטיבי שנערך בהמשך להחלטת הממשלה, קבע שאין להחזיק את הברום בנמל חיפה מעבר ל- 24 שעות. המשרד לאיכות הסביבה אימץ את החלטת הועדה ועומד מאחוריה.
 
חיים לנצ'ינסקי, המשנה למנהל נמל חיפה, אמר בתגובה כי בנושא זה התקיימו מספר דיונים ושם הם הביעו את דעתם שיש להעלות את זמן הטיפול במטעני ברום ל- 48 שעות, בדומה לנמל אשדוד, אך הם כפופים להחלטת המשרד לאיכות הסביבה ולהנחיותיה.
 
להלן תגובת דובר קבוצת תרכובות הברום :
"קבוצת תרכובות ברום, אשר הקימה מערך בטיחות מהמתקדמים ביותר, משנעת את נוזל הברום ללקוחותיה הפזורים ברחבי העולם באמצעות מיכלים. המיכלים, שהינם בעלי רישוי, עומדים בכל תיקני ההובלה הבינלאומיים. בנוסף, לחברה יש מערך שלם לטיפול במצבי חירום בפריסה ארצית.
 
כל מיכל, טרם צאתו לנמל, עובר סדרת בדיקות מקיפה ומחמירה, וזאת על מנת להבטיח שינוע בטוח. שינוע המיכלים לנמלים מתבצע בתיאום מלא עם רשויות הנמל, הרכבת וסוכן האונייה. בנוסף, פועלת החברה בהתאם להנחיות שניתנו וניתנות על ידי המשרד לאיכות הסביבה, ותמשיך במדיניות זו גם בעתיד.
 
קבוצת תרכובות הברום מאמצת מדיניות קפדנית ופעילה בנושאי בטיחות ואיכות סביבה תוך שמירה על פיתוח מוצרים איכותיים ובטוחים. החברה, שחרטה על דגלה את נושא הבטיחות, מקפידה על כך בכל פעולותיה".