לראשונה בישראל: מספנות ישראל יחלו לפעול כנמל פרטי

חנ"י ומספנות ישראל חתמו על הסכם לפריקת ואחסנת מטעני סוכר במספנות בהיקף של כ-200 אלף טון בשנה. שלומי פוגל: "זהו יום חשוב גם למדינת ישראל". שלמה שרון: "אופציה נוספת תסייע לסחר החוץ של ישראל"


00:00 ,22.08.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

חנ"י ומספנות ישראל חתמו על הסכם לפריקת ואחסנת מטעני סוכר במספנות בהיקף של כ-200 אלף טון בשנה. שלומי פוגל: "זהו יום חשוב גם למדינת ישראל". שלמה שרון: "אופציה נוספת תסייע לסחר החוץ של ישראל"
 
חברת נמלי ישראל וחברת מספנות ישראל חתמו בתחילת השבוע על הסכם לפריקה ואחסנה של מטעני סוכר במספנות ישראל בהיקף של כ-200 אלף טון בשנה. עקרונות כתב ההסמכה לפעילות המספנות בתחום פריקת מטעני הסוכר אושרו על ידי ועדת הכספים בכנסת.  
 
במקביל לכך אישרו היום שר האוצר, רוני בר-און ושר התחבורה, שאול מופז, לחברת מספנות ישראל לספק שירותי נמל למטעני סוכר גולמי. האישור ניתן בהמשך לרפורמה בנמלים שתכליתה הגברת התחרות בנמלי ישראל ושיפור השירות לציבור.
 
שר האוצר, רוני בר-און, אמר כי הסמכת חברת מספנות ישראל לספק שירותי נמל בחיפה הינה ציון דרך חשוב ביישום הרפורמה בנמלים תוך מתן דגש על שיפור השירות לציבור, ניצול התשתיות הקיימות, התייעלות והגברת התחרות בנמלי הים.
 
במספנות ישראל בחיפה צופים כי כבר במהלך חודש ספטמבר תגיע לנמל אוניה ועליה כ-9,000 טון סוכר.
 
על פי האישור שניתן על ידי השרים בהתאם לבקשת החברה: שטח ההסמכה יכלול רציף באורך של 200 מטרים ואחסון של כ-4 דונם, שירותי הנמל הכלולים בהסמכה הם שירותי ניטול מטענים ואחסון מטעני סוכר גולמי, לרבות חובתה של החברה לספק "סל שירותים" לכלי השיט הפוקדים את שטח ההסמכה, מספנות ישראל תחויב במתן שירותי תיקון ותחזוקת כלי שיט באמצעות מבדוק שכושר נשיאתו עד 1500 טון, תקופת ההסמכה תגיע במקסימום עד ל-50 שנים. כמו כן נקבעו תנאים תפעוליים לביצוע כתב ההסמכה: קיום תשתיות מערכות ומתקנים, ניהול בטיחותי, תפעול במצבי חירום, פיקוח ודיווח, תשלומים ותעריפים וכו'.
 
שלומי פוגל, מבעלי מספנות ישראל, אמר בשיחה עם Port2portכי: "זהו יום חשוב לא רק למספנות ישראל אלא גם למדינת ישראל. זוהי תחילתה של הפעילות שלנו ואנחנו מקווים שנוכל להביא להגדלת כמויות המטענים שמגיעים לישראל כמו גם להביא מטענים שעד היום לא הגיעו למדינת ישראל ולפתוח שווקים חדשים".
 
פוגל הוסיף כי עקב מיקומה האסטרטגי של מדינת ישראל בכוונת מספנות ישראל לשים דגש על התחום הלוגיסטי ולהשקיע במערכות לוגיסטיות לשם תפעול יעיל של הנמל.
 
פוגל הוסיף כי בימים אלה מספנות ישראל פועלת להשגת היתרים להביא סחורות נוספות כגון גרעינים ומטענים נוספים לנמל. פוגל העריך כי היתרים אלה יוענקו לחברה תוך מספר חודשים.
 
אבי שחף, מנכ"ל מספנות ישראל, מסר שהחברה מקדמת בברכה את ההיתר שניתן לה לפריקת מטעני הסוכר. "אנו תקווה שההיתר יורחב בקרוב גם לסחורות נוספות כך שהפעלת הנמל תהיה נדבך נוסף לפעילות המסורתית של המספנה שהיא תכנון ובנייה של כלי שייט צבאיים ואזרחיים. אנו מצפים להמשך שיתוף הפעולה והסיוע מכל הגורמים הנוגעים בדבר בהם - משרדי התחבורה והאוצר, חברת נמלי ישראל, חברת נמל חיפה ומנהל רשות הספנות והנמלים על מנת לממש את ההיתר בהקדם האפשרי וביעילות המרבית" אמר.
 
שחף הביע שביעות רצון מההסכם ואמר כי ההיתר הראשון שנחתם יאפשר למספנות להפוך לנמל הרביעי בישראל שדרכו ניתן יהיה לייבא ולייצא סחורות וכן לשמש כנמל מעבר שיאפשר להעביר דרכו סחורות לירדן ולמדינות נוספות.
 
רישאר בן חיים, סמנכ"ל כספים והשקעות בחברת נמלי ישראל, אמר כי ההסכם לפריקת מטעני סוכר במספנות ישראל הנו סנונית ראשונה והחברות יקדמו את הרחבת שיתוף הפעולה בכל הנוגע לפריקת מטענים נוספים כמוגדר בהסכמי הרפורמה בנמלים.
 
שלמה שרון, יו"ר איגוד המשלחים הבינלאומיים בישראל, התייחס להפעלת נמל פרטי וציין כי "איגוד המשלחים בישראל מברך על הפעלתו של נמל פרטי ראשון בישראל. כל אלטרנטיבה לנמלי חיפה ואשדוד תאפשר שיפור השירות לציבור הלקוחות- היבואנים והיצואנים, בעיקר בתקופות של עומס בנמלים.
 
"הפעלתו של נמל פרטי יכולה לבשר את תחילתה של תחרות אמיתית שתביא, בסופו של דבר, לחיסכון בעלויות. לאור בעיות השירות הקשות בנמלי ישראל שצפויות להחמיר בעונת החורף - קיומה של אופציה נוספת לנמלי חיפה ואשדוד תסייע לסחר החוץ של מדינת ישראל".
 
מספנות ישראל העוסקת בתכנון וייצור אוניות וכלי שיט שונים הוקמה כחברה ממשלתית בשנת 1959. ב-1995 הופרטו המספנות שסבלו מהפסדים של כ-200 מיליון דולר ועברו לבעלותם של סמי קצב, שלמה שמלצר ושלומי פוגל.