"למה צריך לשלול עסקאות טובות לצים רק כי סמי עופר מעורב בהן?"

ד"ר יורם זבה, מנכ"ל צים: " ניהלנו את המו"מ ללא קשר לבעלות של עופר, ולאודי אנג`ל לא הייתה שום נגיעה בצד שלנו במגעים" "בעבר בהחלט שללנו עסקאות שסמי הציע לנו, כי הן לא התאימו לצרכים של צים" "העסקאות שנחתמו הן עסקאות שמאוד שקופות בשוק, לא רק בישראל אלא גם בחו


00:00 ,01.09.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ד"ר יורם זבה, מנכ"ל צים: " ניהלנו את המו"מ ללא קשר לבעלות של עופר, ולאודי אנג`ל לא הייתה שום נגיעה בצד שלנו במגעים" "בעבר בהחלט שללנו עסקאות שסמי הציע לנו, כי הן לא התאימו לצרכים של צים" "העסקאות שנחתמו הן עסקאות שמאוד שקופות בשוק, לא רק בישראל אלא גם בחו"ל, וקל להשוות אותן לעסקאות שנעשות בעולם"
 
לפני כשבועיים כינסה צמרת צים מסיבת עיתונאים חגיגית, בה פירטה את תוכנית הרכש האסטרטגית של החברה. במסיבת העיתונאים פירטו מנהלי החברה לפרטי פרטים את גודל האוניות שירכשו (12 אוניות, 8 בקיבולת של 4,250 מכולות ו-4 בקיבולת של 6,350 מכולות), את העלות הכספית (אז נאמר שמדובר בכ-820 מיליון דולר) והיעדים של החברה.

היום מתגלה עוד פרט קטן אחד שבצים "שכחו" למסור - שכל האוניות ירכשו על ידי חברות שקשורות בעופר ספנות של סמי עופר, שבמקרה הוא גם בעל השליטה בחברה לישראל (ששולטת ב-98% מצים). עופר, שנחשב לאחד מטייקוני הספנות הגדולים בעולם, ירכוש את האוניות וימכור או יחכיר אותן לצים.

בחברה לישראל טוענים בהודעה הרשמית לבורסה, שלמרות שהעסקה נעשית באמצעות החברות שבשליטת סמי עופר, העסקאות בפועל יעשו Back to back לפי המחיר שבו ירכשו האוניות מהמספנות עצמן, וכי עופר לא ירוויח מהעסקה הזו פערי תיווך או עמלות כלשהן.

סמי עופר מזרז תהליכים

אלא שהשאלה היא מדוע צריכים מנהלי צים, שבעצמם הגדירו את החברה כאחת מהחברות הגדולות בעולם הספנות רק לפני כשבועיים, את עזרתו של סמי עופר ברכישת האוניות. בחברה אומרים היום, שעופר נחשב לאחד מאילי הספנות המובילים בעולם, וכי מעורבותו במו"מ מזרזת תהליכים.

אבל עופר עצמו מוגדר כבעל השליטה בצים. האם בעלי המספנות ביפן ובסין, מהן נרכשות האוניות, לא יסתפקו בעובדה זו בבואם לנהל מו"מ עם צים עצמה? במה שונה עופר ספנות מצים, אם בשתיהן שולט ללא עוררין אותו אדם? מילא אם ההסכם היה נחתם לפני מעט יותר מחצי שנה, כשצים עוד הייתה בבעלות חלקית של המדינה - אז יכולנו להבין שיתכן שהיפנים או הסינים מסתייגים מכך ורוצים לנהל מגעים עם מישהו מוכר. אבל כשעופר שולט בצים? לא ברורה התועלת בכך.

בנוגע לדמי החכירה שישולמו לעופר תמורת האוניות שיוחכרו על ידי צים, אומרים בחברה לישראל, כי המחיר נקבע במו"מ מסחרי בין הצדדים, בהסתמך על חוות דעת שניתנה על ידי מומחה זר, וכי דמי החכירה "עולים בקנה אחד עם מחירי שוק הוגנים", לשון ההודעה.

אבל השאלה היא כיצד יכול להיערך מו"מ מסחרי בין שתי חברות שנמצאות בשליטת אותם בעלים? הרי צים מחוברת בנימיה לעופר ספנות, ואודי אנג`ל, שמנהל את עסקי הספנות בקבוצה כולה, מכהן כיו"ר צים. אז כיצד בדיוק אנג`ל ניהל מו"מ עם עצמו? יכול להיות שיהיו לאיש, ואנחנו לא מטילים דופי ביושרו של אנג`ל, אי הסכמות במו"מ בין שתי חברות שנמצאות תחת אחריותו? קשה להאמין.

שכרו יועץ חיצוני

"אף אחד מקבוצת עופר לא ניהל את המו"מ מול הקבוצה", אומר ד"ר יורם זבה, מנכ"ל צים. "אנחנו בצים ניהלנו את המו"מ ללא קשר לבעלות של עופר, ולאודי אנג`ל לא הייתה שום נגיעה בצד שלנו במגעים. העסקאות שנחתמו הן עסקאות שמאוד שקופות בשוק, לא רק בישראל אלא גם בחו"ל, וקל להשוות אותן לעסקאות שנעשות בעולם".

זבה אומר שכדי להסיר כל ספק, שכרו בצים יועץ חציוני בלתי תלוי שיבחן את פרטי העסקה. "שכרנו מומחה בינלאומי, פלמינג גייקובס, שמעורה מאוד בתחום ומכהן כיום בכמה גופים ציבוריים. פנינו אליו, הצגנו את הנתונים המלאים בברכת הדירקטורים הבלתי תלויים בחברה לישראל. הוא אישר את העסקה ואף ציין 2 מהאוניות כאטרקטיביות במיוחד".

זבה גם מוסיף, שהמחירים שמשלמת צים נמוכים ביחס למחירים ששוררים כיום בתעשיית הספנות העולמית. "כמעט כל האוניות, בכל הגדלים, הן יותר יקרות היום מאשר היו בעת סיכום פרטי העסקה לפני כחודשיים-שלושה. כרגע יש מחסור עולמי באוניות, והמחסור צפוי גם בטווח הקרוב, ולכן המחירים בעולם גבוהים".

למה צריך את סמי עופר כמתווך?

"זו אינה העסקה הראשונה שצים עושה. חתמנו על עסקה של 350 מיליון דולר לרכישת 13 אוניות, והסכומים פזורים לאורך שנים. אנחנו לא ילדים בנושא מחירי האוניות ודמי החכירה, ויש לנו ניסיון לא מועט בתחום.

"סמי עופר הוא בעל מומחיות, ידע וקשרים ענפים בתחום. את עסקת 8 האוניות הקטנות יותר (מבין ה-12 - י.פ) הוא הביא, ולכן מועד המסירה הוא ב-2006-2007. אם היינו הולכים היום למספנות בעצמנו היינו מקבלים אותן שנתיים מאוחר יותר".

ובכל זאת, מעורבות של עופר אינה מבטיחה אוטומטית את אישור העסקה, גם אם היא לטובתו המובהקת?

"אם עופר היה מביא את האוניות ב-2009 הייתי מתנגד, אבל מועד המסירה הקרוב משחק לטובת צים. למה אני צריך לשלול עסקאות טובות לחברה רק כי סמי עופר מעורב בהן? בעבר בהחלט שללנו עסקאות שסמי הציע לנו, כי הן לא התאימו לצרכים של צים. העסקאות נשקלות לפי הצרכים והיכולות שלנו, ואנחנו צריכים לקבל אותן בזמנים שלנו. אפילו אם עופר היה מציע לנו אוניה מאוד זולה, אנחנו בהחלט יכולים לשלול את העסקה אם הספינה לא מתאימה לקווים ולצרכים שלנו".

עסקת בעלי עניין

שאלה אחרת, חשובה לא פחות, קשורה בהתנהלות של צים בשבועיים האחרונים. לפני כשבועיים ערכה, כאמור, החברה את מסיבת העיתונאים בה פירטה את תוכנית ההצטיידות הגדולה שלה, והרחיבה על התרומה שתניב התוכנית לחיזוק מעמדה של צים בעולם. מדוע לא הוזכרה אז, ולו במשפט אחד, מעורבותו הגבוהה של סמי עופר והחברות בשליטתו בתוכנית? למה לא הודיעו בצורה פומבית שעסקת הרכש היא למעשה עסקת בעלי העניין הגדולה ביותר שנעשתה אי פעם בחברות ציבוריות בישראל?

דובר החברה אומר בתגובה כי "במסיבת העיתונאים שערכה צים לפני כשבועיים לא הוזכר נושא ה-Back to back והקשר לסמי עופר, בעל השליטה בחברה לישראל, משום שהנושא לא עבר את אישור ועדת הביקורת ומועצת המנהלים של החברה. היום, לאחר אישור ועדת הביקורת ומועצת המנהלים מאתמול אחה"צ, אנו מפרסמים זאת על פי הנהלים המקובלים, ועל פי החוק בישראל".

בחברה לישראל אומרים היום, כי העסקה כולה תועלה בתוך כחודשיים, לכל היותר, באסיפה מיוחדת שתכנס החברה לאישורה כעסקת בעלי עניין. למעשה, די באישורו של בעל מניות אחד כדי לאשר את העסקה - בנק לאומי, שמחזיק ב-20% ממניות החברה לישראל.

על פי החוק, עסקת בעלי עניין דורשת את אישורם של שליש מבעלי המניות שאינם הנהנים מהעסקה. סמי עופר, משפחתו וחברות שבשליטתו מחזיקים בכ-56.85% ממניות החברה, ובנק לאומי, שאינו צד בעסקה, מחזיק ב-19.89% במישרין, וב-1.56% נוספים באמצעות הקרנות והקופות שבבעלותו. כלומר, הבנק מחזיק בכמעט מחצית המניות שאינן בבעלות קבוצת עופר, ולכן על פי החלטת הבנק תקום או תיפול העסקה.

בחברה לישראל הודיעו היום בהדגשה שבנק לאומי לא יהיה קשור במימון העסקה. בחברה אומרים שנושא המימון יצטרך להסגר רק בעוד 3-5 שנים, ובחברה יפעלו למימון העסקה מבנקים זרים. בעבר נרמז בחברה לישראל כי בתוך פרק הזמן הזה, לא מן הנמנע שצים כבר תפנה לשוק ההון, בין אם בהנפקת מניותיה בבורסה בת לאביב או בורסה אחרת בעולם, ובין אם בהנפקת אג"ח פרטית או ציבורית.