"לא נוריד מחירים, אבל נקצר את זמן ההמתנה הממוצע של האוניות ב-70%"

יו"ר חברת נמל אשדוד איריס שטרק ומנכ"ל החברה שוקי סגיס, מספרים בראיון ל-TheMarker איך הם מתכוונים להביס את נמל חיפה


00:00 ,08.05.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר חברת נמל אשדוד איריס שטרק ומנכ"ל החברה שוקי סגיס, מספרים בראיון ל-TheMarker איך הם מתכוונים להביס את נמל חיפה

"אנחנו סטארט-אפ עם 1,200 עובדים שצריך להתחיל להציג ביצועים ולהוכיח את עצמנו מהיום הראשון; אין לנו ולו יום אחד של חסד" - כך אומרים יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד איריס שטרק ומנכ"ל החברה שוקי סגיס, בראיון ל-TheMarker.

היום בצהריים ייחנך רשמית נמל היובל באשדוד. הקמת נמל היובל, שהוא חלק מנמל אשדוד, היא אחד מהפרויקטים הגדולים בתחום התשתיות שבוצעו בשנים האחרונות בישראל. הושקעו בו כ-3 מיליארד דולר.

פתיחת נמל היובל היא גם פתיחתה הרשמית של התחרות בין נמל חיפה לנמל אשדוד. עד היום ההגמוניה בפעילויות הנמלים בישראל היתה של נמל חיפה בתחום מטעני המכולות ושל נמל אשדוד בתחום המטען הכללי.

שטרק מכריזה כי המטרה היא להפוך את נמל אשדוד לשחקן מרכזי בתחום מטעני המכולות, תוך גידול ניכר בפעילותו העסקית. "היעד שלנו הוא להגיע לכ-50% מכלל תנועת המכולות בתוך ארבע שנים", היא אומרת.

לא מדובר ביעד שאפתני מדי? כיום מתנהלת באשדוד כ-30% מתנועת המכולות. היעד שלכם פירושו גידול של כמעט 100% בהיקף הפעילות תוך זמן קצר יחסית.

שטרק: בדקנו את עצמנו היטב לפני שהצבנו את היעדים, אבל אני מאמינה שבתוך שנתיים עד ארבע נוכל לעמוד בהם. אנחנו יודעים שבנמל חיפה לא יישבו בשקט, אבל זו טיבה של תחרות.

סגיס: לצערנו, בשלב זה יהיה לנו קשה מאוד להתחרות על לבם של הלקוחות שלנו בהורדת מחירים, לפחות עד לרפורמה בתעריפים. אנחנו נציע שירות מסוג אחר, ושירות שווה הרבה כסף. ראשית, נציע אמינות: הלקוחות יידעו שזמן זה זמן והתחייבות זו התחייבות. שנית, אוניה שממתינה בכניסה לנמל עולה לבעליה עשרות אלפי דולרים ביום. אנחנו נקצר את זמן ההמתנה הממוצע ב-70%, כך שישתלם להם להגיע לאשדוד ולא לאף מקום אחר.

לפני כניסתם של שטרק וסגיס לתפקידיהם, בפברואר 2005, הם לא עסקו בתחום הנמלים. כדי לכהן בתפקיד עזבה שטרק את משרד רואי החשבון שבו היתה שותפה עם בעלה. בעבר מילאה כמה תפקידים בהם דירקטורית בבזק, במ.י נכסים ובבנק הבינלאומי. היא חברה במועצה ובוועדה המייעצת לבנק ישראל, מרצה באוניברסיטת בר אילן ומכהנת כסגנית נשיא לשכת רואי החשבון.

סגיס הגיע מתחום ההיי-טק. הוא אחיו של אלוף במיל' עמי סגיס, מנכ"ל גרנית הכרמל. עד לאחרונה כיהן כמנכ"ל חברת USR Electronics, ולפני כן שימש בכמה תפקידים בכירים במגזר העסקי, בין היתר בקבוצת רד בינת וחברת סאיטקס.

אמרו עליכם שאתם ירוקים, שאתם באים לנהל מערכת שלא הכרתם כלל עד לפני כמה חודשים?

שטרק: עמוס שפירא שעבר לנהל את אל על מחוגלה-קימברלי, לא ידע הרבה על תחום התעופה. טוסיק של תינוק זה לא בואניג 747, אבל זה לא הפריע לו להעביר את אל על לאחר שנים רבות לרווחים יפים.

סגיס: הניסיון העסקי של שנינו יכול להיות יתרון מהותי. צריך לקחת פה עסק שפעל כיחידת סמך של רשות הנמלים על כל המשתמע מכך, ולהפוך אותו לעסק עצמאי שיעבוד בראייה עסקית. את זה אנחנו יודעים לבצע.

לא זכיתם ליום אחד של חסד. מהשבוע הראשון אמרו שאתם לא מתפקדים, ושהנמל לא מתפקד בגלל מחסור בכוח אדם.

שטרק: לא היתה הצדקה לכל ההתנפלות. אנחנו חברה ממשלתית, ומחויבים לחוק ולרגולציה כמו כל חברה כזאת. מכיוון שבישראל יש חוק שעות עבודה ומנוחה לא יכולנו לאשר עבודה בנמל בלי הגבלה ופיקוח. נכון שנוצר מחסור, אך הוא בא על פתרונו תוך זמן קצר הן באמצעות גיוס כח אדם הן באמצעות אישורים נקודתיים להרחבת שעות עבודה שקיבלנו ממשרד התמ"ת. לראיה - הגופים שביקרו אותנו חזרו בהם, והיטלי הצפיפות שהשיתו עלינו חברות הספנות בוטלו תוך זמן קצר.

סגיס: נמל אשדוד גייס באחרונה כ-100 עובדים הנמצאים בשלבי הכשרה לקראת תחילת עבודתם. עד סוף השנה יגויסו כ-100 עובדים נוספים, כך שמספר העובדים יגיעה לכ-1,300. אנחנו מתכננים לגייס בשנה הבאה 100 עובדים נוספים. לא יהיו חסרות ידיים עובדות.

למה שהמשתמשים בהובלה הימית יבואו אליכם ולא לנמל חיפה?

שטרק: זו השאלה המרכזית שאנחנו שואלים מדי יום. תמיד חששו מפני נמל אשדוד - בגלל שביתות, חוסר יעילות, הפסקות עבודה. הימים האלה עברו. ההנהלה והעובדים פועלים ביד אחת, וכולם הבינו מה המטרה ומה צריך לעשות כדי להשיג אותה. אני רואה את העיניים הנוצצות אצל כל העובדים.

לנמל אשדוד יש כמה יתרונות. היתרון המובנה שלנו הוא המיקום הגאוגרפי באזור המרכז. פתיחת נמל היובל היא יתרון גדול נוסף, שאנחנו מקבלים בברכה. כחלק מהפעלת נמל היובל אנחנו מכניסים לשימוש היום מערכת ממוחשבת לניהול מכולות - TOS) Terminal Operating System) בהשקעה של 6 מיליון דולר. המערכת, המופעלת לראשונה בישראל, תאפשר שליטה ובקרה על המכולות מהספינה ועד ליציאת מהנמל. מעבר לכך, הקמנו מערך שיווק חדש שמציב את הלקוחות שלנו במקום הראשון. אנחנו מסתכלים בעיני הלקוחות ומבינים מה הם צריכים ואיפה אנחנו יכולים לשרת אותם, ולא להיפך.

בנוסף, נמל אשדוד ייהפך ליעד מרכזי לספינות נוסעים בים התיכון. אנחנו נפתח גם את התחום הזה, שלדעתי הוא סינרגטי לכלל הפעילות שלנו והערך המוסף שלו חשוב מאוד.

סגיס: בימים אלה אנחנו בוחנים אפשרות להפעלת שירות "חלונות זמן עגינה" ברציפים. השירות מיועד לחברות גדולות, שיכולות להתחייב כי האוניות שלהן יגיעו במועדים קבועים ובתכיפות לנמל. בתמורה נתחייב בפני חברת הספנות כי הפריקה והטעינה יתבצעו במהירות. מבחינתנו תובטח בדרך זו פעילות רצופה בנמל. אם השיטה תאושר, זו תהיה מהפכה של ממש.

כמו בחו"ל - נמל צריך לעבוד 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, 365 ימים בשנה. אתם מסוגלים לכך?

שטרק: נמל אשדוד לא יעבוד בשבתות, נקודה. אני מאמינה כי במדינה יהודית אין סיבה לעבוד בשבת. אני אומרת את זה בגאווה. אנחנו נתכנן זאת כך שאף לקוח לא יפסיד בגלל שאנחנו לא עובדים בשבת. היהדות והשבת מגינות עלינו, ואני לא חושבת שאנחנו ניפגע מקיום השבת. אל על הצליחה בשנים האחרונות על אף שהיא לא טסה בשבת, ואני לא רואה שהבעלים החדשים הולכים לשנות זאת.

נכון שבהתחלה יהיה קשה להרוויח ועוד מוקדם לדבר על מספרים, אבל אני מאמינה ביכולת שלנו והתכנון שלי הוא לטווח הארוך. למה אנחנו צריכים להמציא את הגלגל? יש כל כך הרבה נמלים מצליחים בעולם - נלמד מהם וניישם את זה. אנחנו מרגישים שיש פתיחות גם מצד הרגולטור, והמטרה שלנו היא להביא את הרפורמה למרב ההצלחה. נדבך חשוב הוא יישום הרפורמה בתעריפים שמתוכננת לצאת אל הפועל, רפורמה שתאפשר לנו ליצור תחרות אמיתית. כרגע אין לנו אפשרות להוריד מחירים ואנחנו מתחרים על השירות ללקוחות.

ועד עובדי נמל אשדוד נחשב לוועד מיליטנטי מאוד, איך אתם מסתדרים עם העובדים?

סגיס: אנחנו רואים בעובדים של חברת הנמל שותפים מלאים להצלחה, אנחנו לא רואים בהם נטע זר. אנחנו משתפים את העובדים בכל מה שקורה בנמל. ככל שאתה משתף את הסובבים אותך, הערך המוסף המתקבל הוא אדיר. אנחנו שוברים את החומה בין ההנהלה לעובדים. אין חיץ, אנחנו גוף אחד שפועל במשותף.

שטרק: אני מפרידה בין עבר להווה. מה שהיה היה - אנחנו מסתכלים אל העתיד. בתוך כמה שבועות ייבחרו נציגי עובדים לדירקטוריון החברה, מה שלא היה אף פעם בנמלי ישראל. הם יהיו חלק בלתי נפרד ממערכת קבלת ההחלטות. אנחנו לא מפתיעים את העובדים והעובדים לא מפתיעים אותנו. גם אם לא נסכים על נושא זה או אחר, הכל ייפתר בהידברות, הבנה והסכמה ובשום אופן לא על חשבון הלקוחות שלנו כי מזה כולנו ניפגע.

איך אתם רואים את נמל אשדוד בתוך חמש שנים מהיום - היעד שנקבע לתחילת ההפרטה?

סגיס: ראשית, אני מקווה שהפרטה תתבצע לפני כן בהסכמה עם העובדים; זה הרווח של כולם. שנית, אין סיבה שנמל אשדוד לא ייהפך למרכז אזורי באגן הים התיכון. נמל אשדוד יכול להיוות נמל שטעון (העברת סחורות מספינה המגיעה לנמל מרכזי ומשם בספינות קטנות יותר לנמלי היעד - ש"ק) מצוין במקום הנמלים במצרים, יוון או איטליה.

שטרק: אנחנו מכינים את חברת הנמל להפרטה. אנחנו רוצים לחברה שווי גבוה שיצדיק את הכסף שאנחנו מרוויחים. אני רואה בעובדים חלק בלתי נפרד מהתהליך. אני מאמינה שהעובדים יבואו יחד אתנו ויבקשו לבצע את ההפרטה מוקדם מהצפוי.