כתוצאה מתכנית האוצר - במהלך השבוע הבא צפויות שביתות בנמלי הים

זמן קצר לאחר שהציג שר האוצר, מר בנימין נתניהו, את מדיניות האוצר בתקציב 2004, החלה תסיסה בקרב עובדי הנמלים שכתוצאה ממנה, ובסבירות גבוהה מאד, יושבתו נמלי אשדוד, חיפה ואילת כבר במהלך שבוע הבא


00:00 ,09.09.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד : " חקיקה חד צדדית בלא שיתוף העובדים היא הכרזת מלחמה. אנו נילחם בכל האמצעים שברשותנו שכוללים גם, בקרוב, השבתה מלאה של הנמלים "
 
זמן קצר לאחר שהציג שר האוצר, מר בנימין נתניהו, את מדיניות האוצר בתקציב 2004, שבו יש התייחסות רחבה לנושא שיפור כושר התחרות של המגזר העסקי בכלל, ואת נושא השינוי המבני שיינקט בנמלי הים בפרט, החלה תסיסה בקרב עובדי הנמלים שכתוצאה ממנה, ובסבירות גבוהה מאד, יושבתו נמלי אשדוד, חיפה ואילת כבר במהלך שבוע הבא.
 
מר אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד, אומר : " הממשלה הולכת לפעול חד צדדית. אנו נגיב בכל העוצמה ונשבית בקרוב את הנמלים עד להודעה חדשה. זוהי מבחינתנו הכרזת מלחמה ".
 
עוד נמסר כי עובדי הנמלים מתרעמים על עצם העובדה שכל ההסכם בין משרדי התחבורה והאוצר הוא בגדר "כפיה" על עובדי הנמלים ולמעט דיון אחד שנערך במשרדי הרשות, שעסק בנושא התיאגוד ושכלל את נציגי העובדים, לא שותפו עובדי הנמלים בשום שלב.
 
מר חסן מציין כי כל הועדים ברשות הנמלים ובנמלי אשדוד, חיפה ואילת, מתואמים באופן מלא אחד עם השני וכי כולם "מדברים באותו קול".עובדי הנמלים, הוסיף מר חסן, מעולם לא פסלו שום תוכנית, ותמיד הם היו פתוחים למשא ומתן. כל שביקשו עובדי הנמלים היה ללמוד את הנושאים המועלים על ידי משרדי התחבורה והאוצר, על מנת שהכל ייעשה בהסכמה מלאה. אולם, לדבריו, עובדי הנמלים לא יקבלו מצב שלפיו האוצר והתחבורה יחקקו חוק ורק אח"כ יישבו עם עובדי הנמלים בכדי לקיים משא ומתן.
 
" איבדנו אמון במערכת כולה. חתמנו באוקטובר 2001 על הסכם עבודה וקיבלנו כתמורה הפרה גסה של החוזה ", הוסיף.
 
ביום חמישי הקרוב ייפגשו נציגי העובדים עם עמיר פרץ בכדי לגבש תוכנית עבודה לנהול המאבק.
 
 
 
להלן תוכנה של התוכנית הכללית שהתגבשה באוצר לגבי תקציב 2004, בכל הקשור לשינויים המבניים בנמלי הים :
 
‎בהמשך להחלטות מס' ‎129 מיום ‎22.8.99 ומס' ‎920 מיום ‎18.11.01, לפעול לשינוי מבני בנמלי הים באופן הבא:
 
א.       להקים, עד ליום ‎31.12.03, רשות נמלים במשרד התחבורה אשר תכלול את מינהל הספנות והנמלים ואת רשות הנמלים, שתפקידה יהיה הסדרת תחום הנמלים והספנות בהתאם לקבוע בהחלטה זו; רשות הנמלים לא תהיה תאגיד על פי דין ותמשיך לפעול כרשות פנים ממשלתית על פי חוק רשות הנמלים בשינויים שייקבעו.
 
ב.       להקים, כמפורט להלן, שלוש חברות ממשלתיות אשר יפעילו כל אחת מהן בנפרד את נמלי חיפה, אשדוד ואילת בהתאמה (להלן: חברות הנמלים). כמו כן, להקים חברה ממשלתית נוספת אשר תחזיק ותנהל את נכסי הנמלים ותפקח על השימוש בהם, תבטיח את פיתוחם, לרבות בדרך של גיוס ההון הנדרש לכך.
 
ג.        להסמיך את שר התחבורה ואת שר האוצר בתיאום עם משרד המשפטים, לגבש הצעת חוק ממשלתית לעניין תיקוני החקיקה הנדרשים ליישום החלטה זו.
 
ד.       להטיל על שר התחבורה ועל שר האוצר לקבוע את המבנה הארגוני של הרשות ואת יתר ההסדרים הנדרשים לביצוע החלטה זו לרבות לעניין העברת התחייבויות הקיימות, תוך קביעת שלבים ולוחות הזמנים ליישום החלטה זו.
 
ה.      להטיל על שר התחבורה ועל שר האוצר לקבוע, בהתייעצות עם נציגי העובדים ככל שנדרש על פי הדין, את ההסדרים הנדרשים לגבי מעבר עובדי הרשות לרבות לחברות הנמלים ולחברת הנכסים.
 
ו.         להטיל על מנהל רשות החברות הממשלתיות בתיאום עם משרד התחבורה ועם משרד האוצר, להקים ולרשום את החברות הנזכרות בסעיף ‎2 לעיל, עד ליום ‎31.12.03, בהתאם למפורט להלן. נוסח התקנונים של החברות יתואם עם היועץ המשפטי לממשלה.
 
ז.        לאשר, בהתאם לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-‎1975, הקמתה של חברת "נכסי נמלים" (או שם דומה שיאושר על ידי רשם החברות) שתהיה חברה ממשלתית פרטית בבעלות מלאה של המדינה (להלן-חברת הנכסים) בהתאם להחלטה זו ולמפורט להלן:
1)       מטרות החברה יהיו :
א)     החזיק בחכירה נכסים נמליים הרשומים על שם רשות הנמלים או המוחזקים על ידה, כפי שיקבעו שר התחבורה ושר האוצר, בהתאם להסכם שייחתם בין המדינה לחברה.
 
ב)     להעמיד את נכסי הנמלים הנחוצים להפעלת הנמלים, לשימוש חברות הנמל בהתאם להסכמים שייחתמו הין החברה לבין כל אחת מחברות הנמל, ותמורת דמי שימוש שיקבעו באישור שר התחבורה ושר האוצר מעת לעת.
 
ג)      לפקח על השימוש בנכסי הנמלים בידי חברות הנמל ולהבטיח את פיתוחם, לרבות גיוס ההון הנדרש לכך בהתאם לתכנית פיתוח שתקבע בידי הרשות, באישור שר התחבורה ושר האוצר.
 
ד)     לבצע כל פעילות בתחומי הפעילות הנמלית שיקבעו לה השרים.
 
 
2)       ‎הון החברה -
מנהל רשות החברות הממשלתיות יקבע, בהתאם לאמור בהחלטה זו, את ההון הרשום של חברת הנכסים, אשר יחולק למניות רגילות בנות ‎
1 ש"ח כל אחת. המניות תקנינה זכויות שוות בהון החברה, בזכויות ההצבעה ובמינוי דירקטורים, ומהן יקבע את מספר המניות שיוקצו למדינה בהקמת החברה.
 
3)       הרכב דירקטוריון החברה -
דירקטוריון החברה ימנה ‎
7 חברים, ובהם ‎3 עובדי מדינה לפחות שניים ממשרד התחבורה ואחד ממשרד האוצר.
 
4)       מסמכי ההתאגדות של החברה יתאמו את הוראות הדין, יכללו את ההוראות הרלוונטיות הכלולות בהחלטה זו ויאושרו על ידי רשות החברות הממשלתיות לפני רישום החברה.
 
5)       השר האחראי על ענייני החברה יהיה שר התחבורה.
 
 
 
ח.      לאשר, בהתאם לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-‎1975, הקמתן של חברת "נמל חיפה בע"מ", חברת "נמל אשדוד בע"מ" וחברת "נמל אילת בע"מ" (או שמות דומים שיאושרו על ידי רשם החברות) שתהיינה כולן חברות ממשלתיות פרטיות בבעלות מלאה של המדינה (להלן-חברות הנמל) בהתאם להחלטה זו ולמפורט להלן:
 
1)       מטרות כל אחת מחברות יהיו :
א)       לנהל ולהפעיל את הנמל ביעילות ולפי שיקולים כלכליים.
ב)       לנצל בצורה יעילה את משאבי הנמל במטרה להעניק שירות מיטבי לכלל המשתמשים.
ג)        לפעול בהתאם לכללים שקבעה הרשות להסדרת הפעילות הנמלית.
 
 
2)       הון החברה -
מנהל רשות החברות הממשלתיות יקבע, בהתאם אמור בהחלטה זו, את ההון הרשום של כל אחת מהחברות, אשר יחולק למניות רגילות בנות ‎
1 ש"ח כל אחת. המניות תקנינה זכויות שוות בהון החברה, בזכויות ההצבעה ובמינוי דירקטורים, ומהן יקבע את מספר המניות שיוקצו למדינה בהקמת החברה.
 
3)       הרכב דירקטוריון החברה -
דירקטוריון החברה ימנה ‎
9 חברים, ובהם ‎4 עובדי מדינה לפחות מהם לפחות שניים ממשרד התחבורה ולפחות אחד ממשרד האוצר.
 
4)       מסמכי ההתאגדות של כל אחת מהחברות יתאמו את הוראות הדין ויכללו את ההוראות הרלוונטיות הכלולות בהחלטה זו, ויאושר על ידי רשות החברות הממשלתיות לפני רישום החברה.
 
5)       השר האחראי על ענייני החברות יהיה שר התחבורה.
 
 
ט.      החברות המפורטות בסעיף ‎1ב' ישלמו תמלוגים למדינה בשיעור של ‎5% מהכנסותיהן. שר התחבורה ושר האוצר יוסמכו לשנות את שיעור התמלוגים.
 
י.         להטיל על שר האוצר ועל שר התחבורה: ‎
1)       למנות צוות בינמשרדי בהשתתפות נציג אגף התקציבים במשרד האוצר ונציג אגף הכלכלה במשרד התחבורה, שיציע עד ליום ‎30.11.2003 שינוי במבנה התשלומים, התעריפים והאגרות, הנגבים בנמלים, באופן שייקבע להם גובה מרבי המשקף את עלות השירותים הניתנים. הצוות ימליץ לשר התחבורה ושר האוצר על אופן ושיטת הפיקוח על תעריפי הנמלים.
 
2)       לקבוע את כל ההסדרים הדרושים לשם יישום החלטה זו.
 
 
יא.     להגיש תיקון חקיקה במסגרת חוק המדיניות הכלכלית לשנת ‎2004 שיאפשר ביצוע החלטה זו עד לתאריך ‎1.1.2004.
 
יב.     יב. לבטל את החלטת ממשלה מס' ‎920 מיום ‎18.11.2001.
 
 
דברי הסבר

תחום השירותים הנמליים הנו תחום שירות בלתי תחרותי במדינת ישראל. לקיומה של תחרות בכל ענף שהוא יתרונות כלכליים רבים, הבאים לידי ביטוי בתמריץ לביצוע שיפורים ושינויים על מנת לזכות ביתרון תחרותי. יתרון תחרותי זה מבטיח את קיומו האיתן של הענף הן ברמה המקומית והן בהתמודדות מול נמלי אגן הים התיכון..

כדי לעמוד ביעדים אלו ובהמשך להשקעות בגובה מיליארדי שקלים חדשים בתשתית נמלי הים בישראל מוצע לשנות את מבנה הענף כך שיתאפשר מתן עצמאות ניהולית ותפעולית לנמלי הים.

כמו כן, מוצ לבצע רפורמה במבנה התעריפים של רשות הנמלים, מבנה שאינו משקף את העלויות האמיתיות ובמקומו להציע תעריפי מקסימום פשוטים המשקפים את העלויות לכל נמל. הצעה זו צפויה לתמוך במטרות השינוי המבני המוצע ולאפשר חופש פעולה מסחרי בתנאי תחרות.