שקיעת האניה Rubymar - סכנה למשבר סביבתי גדול בים האדום

הדלק שאותו אגרה יוצר כתם של 30 ק"מ, מטען הדשן שלה מהווה אסון אקולוגי פוטנציאלי, והתאונה עצמה הופכת לסכנה לספינות אחרות שעוברות במקום. Rubymar נפגעה בחודש שעבר במתקפת חות׳ים


13:22 ,04.03.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

המשבר בים האדום מעמיק עם טביעתה של אניית הצובר Rubymar ביום שבת בבוקר בים האדום.

 

המצב הביטוחי של האניה Rubymar שהינה בבעלות לבנונית, בניהול יווני ותחת הדגל של בליז, עדיין לא ברור. האניה הוצאה מכלל שימוש והיא הראשונה ששקעה במצולות הים מאז שהחות'ים מתימן החלו במערכה נגד ספנות סוחר לפני חמישה חודשים מתוך הזדהות עם המלחמה המתמשכת של חמאס עם ישראל.

 

האניה נפגעה על ידי טילים ששוגרו על ידי המורדים החות'ים בתימן ב-18 בפברואר ואילצו את הצוות להתפנות.

 

האניה יוצרת למעשה איום משולש על הים האדום, כאשר הדלק שאותו אגרה יוצר כתם של 30 ק"מ, מטען הדשן שלה מהווה אסון אקולוגי פוטנציאלי, והתאונה עצמה הופכת לסכנה לספינות אחרות שעוברות במקום. האניה נשאה 21,000 טונות של דשן אמוניום פוספט סולפט כאשר נפגעה בחודש שעבר.

 

אחמד עוואד בן מובארק, ראש הממשלה של ממשלת תימן המוכרת בינלאומית, כינה את טביעת האניה כ-"אסון סביבתי חסר תקדים. זה אסון חדש למדינה שלנו ולעמנו", כתב ברשת X (לשעבר טוויטר).

 

"ללא פעולה מיידית, המצב הזה עלול להסלים למשבר סביבתי גדול. כמו גם כל דליפה נוספת של מזוט מהמנועים, טביעת כלי השיט עלולה לפרוץ עוד יותר את גוף הספינה, ולאפשר למים לבוא במגע עם אלפי טונות של דשן, שעלולים להשתחרר לים סוף ולשבש את איזון של המערכות האקולוגיות הימיות", הגיב ג'וליאן ג'ריסטי, מנהל תוכניות בגרינפיס.

 

נציין שבסך הכל, כ-60 ספינות היו מטרות על ידי החות'ים בחמשת החודשים שחלפו מאז יצאה ישראל למלחמה עם חמאס.