ישראל החלה בהפעלת ציוד לאיתור קרינה בנמל חיפה

החלה הפעלה ראשונית של ציוד מיוחד לגילוי קרינה שנועד לסייע באיתור ובגילוי מטענים מוברחים ומטענים לא-חוקיים של חומר גרעיני וחומרים רדיו-אקטיביים אחרים, העלולים להיות מועברים דרך הנמל


00:00 ,24.01.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

פרויקט הפיילוט יסייע לגילוי הברחת חומרים גרעיניים
 
המינהל לביטחון גרעיני לאומי של משרד האנרגיה (NNSA) של ארה"ב, הוועדה לאנרגיה אטומית של ישראל (וא"א) וחברת נמלי ישראל, הודיעו היום כי החלו בהפעלה ראשונית של ציוד מיוחד לגילוי קרינה בנמל חיפה, שנועד לסייע באיתור ובגילוי מטענים מוברחים ומטענים לא-חוקיים של חומר גרעיני וחומרים רדיו-אקטיביים אחרים, העלולים להיות מועברים דרך הנמל.
 
"אנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם ישראל כדי למנוע טרור גרעיני והפצת נשק להשמדת המונים", אמר ויליאם טובי (Tobey) סמנכ"ל להגנה מפני הפצה גרעינית ב- NNSA "הצלחתו של מיזם זה משקפת גם את מסירותם ועבודתם הקשה של הישראלים בתכנון ובהתקנה של הציוד לגילוי קרינה".
 
יצוין כי טכנולוגיה שפותחה בישראל מאפשרת, במקרה שמכולה שמסומנת על ידי גלאי הקרינה, זיהוי מהיר של הרדיואיזוטופ המעורב. לקחים מהפעלת הפיילוט הזה יספקו לשתי המדינות מידע לגבי הדרך הטובה ביותר לזהות חומרים גרעיניים או רדיולוגיים, כאשר שתי המדינות ממשיכות להרחיב את הפרויקט כמו גם את שיתוף הפעולה ביניהן בתחום חשוב זה.
 
אלוף (מיל.) יפתח רון טל, יו"ר חברת נמלי ישראל אמר כי התקנת הציוד לגילוי קרינה הינה מרכיב חשוב בתפיסת הביטחון של נמלי הים של ישראל והמהלך יתרום לזרימה יעילה של הסחר הישראלי לארה"ב, לתועלת כלכלת ישראל.
 
הציוד מותקן במסגרת הסדר חלוקת עלויות עם חברת נמלי ישראל וחברת נמל חיפה, לפיו חברת נמלי ישראל מממנת את התכנון, ההתקנה והשילוב של הציוד לגילוי קרינה וכן את תחזוקתו לטווח ארוך, חברת נמל חיפה תפעיל את ציוד הגילוי והוועדה לאנרגיה אטומית של ישראל תסייע במאמצי ההכשרה לטווח ארוך של כוח אדם מיומן ובתחזוקת הציוד. NNSA רכשה את הציוד לגילוי קרינה, פיתחה את מערכת התקשורת וסייעה לחברת נמל חיפה בהכשרת עובדים להפעלה ותחזוקה של המערכת.
 
במסגרת יזמת ה-"מגה פורט" ה- NNSA מספקת למדינות ציוד מקצועי מיוחד, המחזק את יכולתן להרתיע, לגלות וליירט מטענים לא- חוקיים של חומרים גרעיניים מיוחדים וחומרים רדיו-אקטיביים אחרים בנמליהן. פרויקט "מגה פורט" מופעל עתה בשנים עשר נמלים בכל רחבי העולם; נמלים נוספים באסיה, באמריקה הלטינית ובקאריביים, באירופה ובמזרח התיכון מיועדים להצטרף ליוזמה זו בשנת 2008.
 
NNSA הוקמה על ידי הקונגרס האמריקאי בשנת 2000 והיא פועלת כסוכנות עצמאית- למחצה במסגרת משרד האנרגיה של ארה"ב, היא אחראית להגברת הביטחון הלאומי של ארה"ב באמצעות היישום הצבאי של מדע הגרעין.

ה-NNSA מגבירה ומתחזקת את הבטיחות האמינות והתפקוד של ארסנל הנשק הגרעיני האמריקאי ללא ניסויים גרעיניים, פועלת להפחתת הסיכון הגלובאלי מנשק השמדת המונים, מספקת לצי האמריקאי הנעה בטוחה ואפקטיבית; מגיבה למצבי חירום גרעיניים ורדיולוגיים בארה"ב ומחוצה לה.