יוסי בסן, משנה למנהל נמל אשדוד: רציפי היובל יצרו שינוי דרמטי במפת הנמלים באגן המזרחי של הים התיכון

בראיון קצר שנערך עימו התייחס יוסי בסן לכל הנוגע להתפתחות הצפוייה בנמל, הכוללת את השלמת בניית רציפי פרוייקט היובל, הטמעת השער החדש ושינוי דרכי הגישה מ/אל הנמל


00:00 ,04.09.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בהמשך לידיעה שפורסמה אמש בנוגע להצטיידות הצפוייה של נמל אשדוד בעגורני גשר חדשים, כבר בדצמבר השנה, נשאל מר יוסי בסן, משנה למנהל נמל אשדוד בנוגע להתפתחות הצפוייה בנמל, הכוללת את השלמת בניית רציפי פרוייקט היובל, הטמעת השער החדש ושינוי דרכי הגישה מ/אל הנמל והטמעת מערכת ה- TOS לניהול ממוחשב של טרמינל המכולות.

להלן ראיון קצר שערכנו עימו.

שאלה: באיזה מצב נמצאים היום הרציפים החדשים, במסגרת פרוייקט היובל ?
תשובה: ישנם כיום שני רציפים בהקמה, אחד למכולות ואחד למטען כללי. הרציף שהחלטנו שהוא יותר דחוף לנמל הוא רציף המכולות, הקרוי בשם רציף 23. רציף זה יהיה בשלב הסופי באורך של 600 מטר ואנו מתכננים כבר ביולי 2004 להתחיל להפעיל יוסי בסן, משנה למנהל נמל אשדוד: רציפי היובל יצרו שינוי דרמטי במפת הנמלים באגן המזרחי של הים התיכוןאותו, כאשר בתחילה נפעיל אותו בהפעלות נסיוניות ובצורה מבוקרת יחד עם כל המתקנים שאיתו. נכון לעכשיו, הרציף מוכן ברמת רציף אך אינו מוכן ברמה של תשתיות מעליו, כלומר מילוי אספלט, מערכות תקשורת, חשמל וכד'. כך גם ברציף 21 למטען כללי, אך לשם יבואו התשתיות מאוחר יותר.

אנו מקווים שנתחיל להרכיב את מנופי הגשר בתחילת 2004, ולפי התוכנית באפריל 2004 יגיעו מנופי השער הראשונים ואז נתחיל גם להדריך את העובדים.


שאלה: באיזה סדר גודל של אניות יוכל רציף המכולות החדש לטפל ?
תשובה: לא תהיה שום בעיה לטפל באניות מכולה בינוניות וגדולות. המנופים החדשים שיורכבו ברציף, יהיו בעלי יכולת לטפל באניות Super Post Panamax, כלומר אניות גדולות בעלות קיבולת של 5000 TEU ויותר. אם כיום ניתן להעמיס ולפרוק אניות בעלות רוחב המקסימלי של 13 רוחב (אניות Panamax) הרי שאנו באשדוד, עם הקמת רציף 23 החדש ובעזרת המנופים המתקדמים שיותקנו בו, נוכל לתת שירות לאניות בעלות 18 רוחב. עם שוקע של 16.5 מטר, כל אניית מכולה תוכל להגיע לנמל ללא שום בעיה ומבחינת האורך, נוכל לטפל במקביל ב- 2 אניות מכולה גדולות מאוד, או 3 בינוניות.

אנו בנמל מאמינים שרציפי היובל, עם השלמת הפרוייקט, יצרו שינוי דרמטי במפת הנמלים באגן המזרחי של הים התיכון.


שאלה: ומה בקשר לרציף 21 המיועד למטען כללי ?
תשובה: רציף 21 למטען כללי יהיה מוכן כשנה לאחר הסיום של רציף 23, כלומר עפ"י התכנון ב- 2005 יתחיל רציף 21 לפעול. רציף 21 הוא הרבה פחות בעייתי להפעלה, לעומת רציף 23. הוא רציף עם מנופי זרוע בדומה לרציפים הקיימים. לעומתו, רציף 23 שונה דרסטית מרציפי המכולות הקיימים כיום באשדוד ובחיפה.


שאלה: כיצד מתקדמת הארכת שובר הגלים ?
תשובה: בהקשר לשובר הגלים, הרי שנכון להיום הספקנו להאריך אותו בקצת יותר מחצי מהאורך הסופי המתוכנן. במועד הפתיחה המתוכנן של רציף 23 הוא לא יהיה עדיין באורכו הסופי, ועדיין יימשכו העבודות בשובר הגלים. יחד עם זאת, לאניה בינונית או קטנה לא תהיה בעיה לעגון בנמל לצורך פריקה או טעינה ולבטח לא בעונת הקיץ.


שאלה: האם יש תחזית לחברות ספנות נוספות שתגברנה פעילותן בנמל עם כניסת הרציפים החדשים ? האם צים תחדש את פעילותה באשדוד ?
תשובה: כרגע אין לנו מידע מעבר לרמת שיחות ואינפורמציה. יש בהחלט התעניינות בקרב הסוכנים. בהקשר לצים, הרי שצים מעולם לא הפסיקה את פעילותה באשדוד. נכון שהיא צמצמה את פעילות המכולות בנמל אשדוד. אני תמיד אמרתי שזה מוזר בעיני שבנמל בכזה סדר גודל כמו נמל אשדוד, לחברת צים שהיא חברת הספנות הלאומית שלנו יש משקל נמוך מבחינת פעילות המכולות. אנו נשמח מאד אם צים תחזיר את אניות המכולה שלה לפעילות של פריקה וטעינה בנמל. אני סמוך ובטוח שהנמל יוכל לתת לצים, כמו גם לחברות ספנות בינלאומיות אחרות, שירות מצויין ופתרונות, בייחוד עם הרציף החדש והמנופים שלו. אני מאד מקווה שהם יעשו את זה. אנו נבוא איתם בדברים בעתיד.


שאלה: כיצד הנמל נערך לקליטת הרציפים והציוד החדש בכל הקשור להדרכות והטמעות בקרב העובדים ?
תשובה: הגישה שלנו היא שזה לא רק הברזלים והבטונים והמנופים והאספלטים. הרבה מאד מושקע ויושקע בכל נושא ההדרכה, הטמעת הציוד החדש, הרציפים והמנופים. רק לאחרונה הוצאנו מפעילי מנופים לנמלים בחו"ל להשתלמות. יש היקף עצום של ימי הדרכה ושל קורסים.

מעבר לכך יש את כל נושא מערכת ה- TOS שהיא מערכת ממוחשבת לניהול מסוף המכולות, שנקנתה כמערכת ממוחשבת שלמה מחברה מחו"ל ותשלוט על ניהול מסוף המכולות. המערכת תתן פקודות למנופים, כל פעולה שבוצעה תדווח ישירות למחשב, כל תיכנון טעינת האניה ופריקתה יבוצע ע"י הנמל ישירות מול הסוכן על ידי קבלת מסרים ממוחשבים של תכנית הטעינה בצורה ממוחשבת מהאניה. המערכת הזו תדרוש השקעה גדולה בהדרכות.


שאלה: ומה בקשר לכל נושא השער החדש ודרכי הגישה המתוכננות לנמל ?
תשובה: השער החדש יהי חלק אינטגרלי מה- TOS. הוא אמנם לא יוקם באותה נקודת זמן אבל זה יהיה לאחר מכן והנמל החדש מתוכנן לקלוט אותו. השער החדש מחייב אותנו לבצע שינוי משמעותי בכל מערך הדרכים והגישה לנמל. כמו למשל, דרך הרצל תהיה דרך פנימית בתוך הנמל ולא ניתן יהיה להכנס דרכה לעיר אשדוד ובשביל זה אנו בונים כביש גישה חדש לעיר, כולל גשר מעל נחל לכיש. בכלל, כל נושא נתיבי התחבורה מקבל אצלנו התייחסות מאד ספציפית כדי שלא יהיה מצב שיש בנמל אניות, שפורקות וטוענות מטען, אך המשאיות תקועות בחוץ בכניסות וביציאות של הנמל.


שאלה: האם צפוי גיוס נוסף של כח אדם כשיקום הרציף החדש ?
תשובה: בהחלט כן. צפוי גיוס נרחב של כמה מאות עובדים. את העובדים שנקלוט, כמו גם העובדים בנמל היום, צריך להדריך ולהטמיע בהם את נהלי עבודה חדשים בכל הקשור לבטיחות, תחבורה, הסעת עובדים ולקוחות, סגירת המתחם לכלי רכב פרטיים ועוד.