יו"ר צים ייפגש היום עם ועד עובדי החברה לדון בנושא פיצול החברה ושמירת זכויותיהם

יו"ר חברת צים מר אודי אנג'ל ונציגי החברה ייפגשו היום בצהריים עם נציגי העובדים בכדי לדון ולסכם את נושא הבטחת זכויות העובדים בתהליך ההפרטה ובתהליך הפיצול, אם יתממש. הפגישה מתקיימת בעקבות מחאתם של ועד העובדים ושל איגוד קציני הים הטוענים שפיצול החברה יגרום לפ


00:00 ,03.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
יו"ר חברת צים מר אודי אנג'ל ונציגי החברה ייפגשו היום בצהריים עם נציגי העובדים בכדי לדון ולסכם את נושא הבטחת זכויות העובדים בתהליך ההפרטה ובתהליך הפיצול, אם יתממש. הפגישה מתקיימת בעקבות מחאתם של ועד העובדים ושל איגוד קציני הים הטוענים שפיצול החברה יגרום לפיטוריהם של כ- 1000 עובדים

מר אבי לוי טוען בתוקף כי לדעתו, אין ספק שהיה והחלטת ועדת השרים להפרטה מלפני ימים ספורים תצא אל הפועל, הרי שהפיצול של חברת צים לשתי חברות – צים ישראל וצים בינלאומי, יגרום לפיטוריהם של כ- 1000 עובדים, ולזה הם לא יסכימו בשום אופן.

לדבריו, לאיגוד קציני הים אין שום בעיה עם ההחלטה לפצל את החברות, ובתנאי שהמדינה תכריז על "צים בינלאומי" כתאגיד ישראלי ובכך ימנע פיטוריהם של כ- 1000 עובדים לערך. "יש לנו בעיה כשמאפשרים להקים תאגיד שאינו ישראלי. ההסכם הקיבוצי חל על חברת צים במכלול ואם מבתרים אותה הרי שמרוקנים אותו מתוכן כי אז ההסכם הקיבוצי יוכל לכל היותר לחול על הצד הישראלי. איך המדינה מוכנה למהלך כזה ?", הוסיף מר לוי.

אבי לוי הוסיף ואמר כי יש התחייבות של רשות החברות שלפיה כל התהליך של ההפרטה יתבצע בהידברות. לפתע, לאחר דיונים מרובים בנושא ההפרטה של החברה עולה החלטה של ועדת השרים להפרטה המאפשרת פיצול של החברה, ללא שום הידברות ומבלי לקחת בחשבון את כל ההשלכות.

"אנחנו בעד הפרטה אלא שכל נושא הפיצול זו ממש גניבה של חברה", אמר. לדבריו, צים היא בין החברות המובילות בעולם ולכן לא חייבים את הפיצול. שהרי, הוסיף, 85% מפעילות החברה מתבצעת השוק הבינלאומי ואם "צים בינלאומי" תהיה בידיים זרות הרי שהחברה תנוהל ממדינה זרה וכ- 1000 מעובדי צים ימצאו עצמם מחוסרי עבודה. לכן, המדינה חייבת להכריז על "צים בינלאומי" כתאגיד ישראלי, במידה ונושא הפיצול אכן יתממש.

הנהלת איגוד קציני הים הודיעה לצוותי האניות על ההתנגדות לנושא פיצול החברה והם ערוכים ל"קרב", אמר. בנוסף הוכנו שלטים בנוסח Zim is not for sale ו- Zim belongs to the workers שייתלו על כל אניות צים המשייטות ברחבי העולם.

לדבריו, אתמול הם עצרו את פעילותן של 2 אניות, ה- Zim Japan וה- Zim Adriatic, בנמל חיפה, כאשר האניה Zim Japan הייתה אמורה לעזוב בשעות הבוקר ועזבה את הנמל רק בשעה 14:00 ואילו האניה Zim Adriatic שוחררה אתמול בשעות הערב. ההחלטה לסיים את עצירת האניות וכניסה ל"פסק זמן" נבעה ממכתב ששיגר אמש ד"ר יורם זבה מנכ"ל החברה אל ועד עובדי צים ולאיגוד קציני הים בזו ההודעה :

" צים רושמת לפניה את הודעת העובדים כי הם מתנגדים בתוקף לפיצול ועומדים על כך כי החברה תהיה ישראלית. "צים" מצידה מתחייבת כי זכויות העובדים בתהליך ההפרטה לא תיפגענה גם אם יוסכם על פיצול והפיצול לא יפגע בכל מקרה בהסכמים הקיבוציים עם העובדים.

מיד עם שובו לישראל של יו"ר צים, יפגש היו"ר ונציגי צים עם נציגי העובדים כדי לסכם עמם את הבטחת זכויות העובדים בתהליך ההפרטה, על פי האמור בהחלטת ועדת הכספים של הכנסת מיום 4.10.2000 ומכתבו של ירון יעקובס לעובדים מיום 10.5.2001 ".

מר אליעזר פרלמוטר, יו"ר ועד עובדי צים, מוסיף ואומר : "צים היא חברת השייט הלאומית של ישראל. זהו מותג בינלאומי שנבנה על ידי עובדי החברה לדורותיהם על בסיס כספי השילומים. המדינה צריכה לשמור על סמליה וצים הוא סמל ישראלי עם תדמית בינלאומית של הצלחה. כל זמן שהמדינה עושה תרגילים שיימשכו משקיעים כדי שיזרימו כסף לקופה, הרי שזה בסדר, אבל שלא יעשו זאת על גב העובדים. אני מייצג קבוצת עובדים ואנחנו לא ניתנים לפיצול".