יו"ר מפלגת הירוקים בחיפה: חנ"י אינה מקיימת הסכמים ומסרבת לפנות רציף מערב

שמואל גלבהרט טוען כי תוכניותיה של חנ"י עבור רציף מערב מעידות על כוונתה להקים במקום משרדים ועסקים. תגובת חנ"י: מדובר באמירות קנטרניות וחסרות בסיס, רציף מערב נמצא ברשות חברת נמל חיפה


00:00 ,25.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

שמואל גלבהרט טוען כי תוכניותיה של חנ"י עבור רציף מערב מעידות על כוונתה להקים במקום משרדים ועסקים. תגובת חנ"י: מדובר באמירות קנטרניות וחסרות בסיס, רציף מערב נמצא ברשות חברת נמל חיפה
 
שמואל גלבהרט, אדריכל ומתכנן ערים המשמש כיושב ראש מפלגת הירוקים במועצת העיר חיפה, פנה השבוע  במכתב לחברי כנסת רבים ובו הוא מוחה על אי פתיחת רציפי מערב נמל חיפה לטובת אזרחי העיר ולטובת הפיכתו לאזור תיירות, תרבות, פנאי ובילוי,
 
לדברי מר גלבהרט, לאזרחי העיר חיפה הובטח כי ברגע שנמל חיפה יקבל לרשותו את מסוף הכרמל יועברו רציפי מערב הנמל לטובת אזרחי העיר.
 
גלבהרט כותב לח"כ משה כחלון ולח"כ שלי יחימוביץ, בין היתר, כי "פתאום יש נסיגה. חברת נמלי ישראל אינה מקיימת הסכמים ודורשת, בנוסף לרציפים החדשים, להמשיך ולסגור גם את מערב הנמל 'לאור האינטרסים שלה'. ומה", כותב מר גלבהרט, "עם האינטרסים של תושבי חיפה?".
 
גלבהרט מוסיף כי "בדיקה על ידי אנשי מקצוע אובייקטיביים מטילה ספק בהנחות עליהן מתבססת דרישת רשות הנמלים, ומוכיחה כי רק פתיחת הנמל לציבור, כמו בערי נמל מצליחות בכל העולם, תביא לגידול משמעותי של התיירות לחיפה, ותצמצם את בריחת הצעירים שמעדיפים לבלות בנמל תל אביב".
 
בשיחה שקיימה מערכת PORT2PORT עם שמואל גלבהרט ציין הלה כי "הנמל הוא תירוץ נהדר להסביר את הדרישות של חנ"י אבל בשורה החתונה מדובר בקמפיין להשגת קרקעות. חנ"י היא חברת נדל"ן והיא פועלת על מנת להשיג עוד ועוד קרקעות. כאשר בודקים את התוכניות שלהם עבור רציף מערב רואים תכנון של בניית משרדים, בנייני מסחר ועסקים, הם אפילו לא מנסים להסתיר את זה. אז מדוע שחנ"י תבנה במקום אזורי מסחר ובילוי? את זה גם עיריית חיפה יודעת לעשות היטב, ומן הראוי שהשטחים האלה יהיו פתוחים לכל הציבור ולא יוחזקו על ידי חברה בעלת אינטרסים מובהקים".
 
לדברי גלבהרט, טענותיו זכו לחיזוק בקרב בכירים רבים במשרד התחבורה אשר אמרו לו, לדבריו, "אתה צודק מאה אחוז ואתה אפילו לא יודע עד כמה".
 
גלבהרט אף מתייחס במכתבו לכוונות הפיתוח באזור נמל הקישון וכותב כי "באזור שפך נחל הקישון עומדים לגזול מהציבור מאות דונמים בהם יטמנו מאות ואלפי טונות של מצבורי אבן ועפר לצורך אחסון ושינוע של אלפי מכולות מטען". פירוש הדבר, טוען גלבהרט, כי פארק הקישון יהפוך לפארק המכולות, והדבר יביא קץ לחלום על ריאה ירוקה בלב המטרופולין, לשיקום נחל הקישון, ולפגיעה חמורה בערכי טבע נדירים.
 
נזכיר כי במסיבת עיתונאים שהתקיימה השבוע על ידי חברת נמלי ישראל לרגל סיום העבודות על מסוף הכרמל והעברתו לרשות חברת נמל חיפה אמר מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן, כי הוא "מצטער על כל פסטיבל" שקיים במהלך הקדנציה הקודמת שלנו כמנהל נמל חיפה. זלצמן טען כי הפסטיבלים שקיים נטעו בלב נבחרי העיר את הרעיון לנכס לרשות אזרחי העיר את רציף מערב ולשלול מנמל חיפה שטח תפעולי חשוב, כהגדרתו.
 
תגובת חנ"י: השטחים נמסרו לחברת נמל חיפה במסגרת הרפורמה
 
מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה כי מדובר באמירות קנטרניות וחסרות בסיס. נמל חיפה הוא מנוע כלכלי מרכזי לעיר חיפה. בכל העולם ערי-נמל מכירות בתרומה האדירה של  פעילות הנמל לכלכלת העיר, וכמקור תעסוקה מרכזי לתושבים. 
 
"נראה שלגלבהרט קל יותר לעשות כותרת ולהציג את הנמל כמכשול לעיר מאשר למצוא את האיזונים ולפעול לקידום העיר והנמל כמכלול, מבלי לפגוע בפעילותו החיונית של הנמל. בכל מקרה, עליו לפנות בנושא לחברת נמל חיפה המחזיקה ברציף המערבי כחלק מהשטחים שנמסרו לה בשנת 2005 במסגרת הסכמי הרפורמה".