יו"ר ועד עובדים בנמל אשדוד קורא להשעיית המנהל בעקבות טיוטת דו"ח החושפת ליקויים

יו"ר ועד הציוד המכני בנמל אשדוד, אלון חסן, קורא בימים האחרונים למנהל הנמל, שאול רותם, להשעות את עצמו מתפקידו לאלתר. זאת עד לבירור מקיף של ממצאים קשים שעולים מטיוטת דו"ח ביקורת של רשות הנמלים עליה פורסם בתקשורת בשבוע שעבר. הדו"ח עוסק בסדרי קבלת עובדים לנמל


00:00 ,12.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר ועד הציוד המכני בנמל אשדוד, אלון חסן, קורא בימים האחרונים למנהל הנמל, שאול רותם, להשעות את עצמו מתפקידו לאלתר. זאת עד לבירור מקיף של ממצאים קשים שעולים מטיוטת דו"ח ביקורת של רשות הנמלים עליה פורסם בתקשורת בשבוע שעבר. הדו"ח עוסק בסדרי קבלת עובדים לנמל אשדוד בשנים האחרונות וחושף בתהליכים אלה ליקויים קשים, לכאורה.

מהדו"ח עולים ליקויים, בהם: קליטת עובדים לנמל על אף שהם נפסלו על ידי ועדת קליטה; עובדים קיבלו תוספות שכר לא הכרחיות בגלל בקרה לקויה במערכת השכר; וחלק מהמכרזים לאיוש תפקידים בנמל ארך זמן בלתי סביר. מקרה צורם במיוחד שהופיע בדו"ח מתייחס למנהל מסוע הפחם בנמל - מסוע שאינו פועל כבר מ-2000. למרות זאת, מנהל המסוע מקבל שכר חודשי, זאת לאחר שרותם, כנטען בדו"ח, ביקש למנותו לתפקיד.

הדו"ח מתפרסם אחרי סדרה של כשלונות שנחלו בשבועות האחרונים ועדי העובדים בנמל אשדוד בבתי הדין לעבודה. בקשת העובדים להיות מעורבים בכל הליך של קליטת עובדים לנמל נדחתה, כמו גם ניסיון של הוועדים למנוע פתיחת קורס למנהלי עבודה. בעקבות סדרת הנצחונות של הנהלת נמל אשדוד על התארגנויות העובדים הבטיחו בהנהלה "ימים חדשים": ברשות הנמלים דיברו על סוף עידן הנפוטיזם, ודיברו על התממשות חזון אחרית הימים - ההנהלה תנהל, העובדים יעבדו והוועדים יגנו על זכויות העובדים.

על רקע פרסום ממצאי הדו"ח, תוקף יו"ר ועד הציוד המכני בנמל חסן את המנהל רותם ודורש ממנו לקחת אחריות על המחדלים ועל הליקויים לכאורה: "שאול רותם דיבר על סוף עידן הנפוטיזם ועכשיו אנו מבינים שיש את עידן ה'שאוליזם'. הוא תקף אותנו מעל כל במה אפשרית, אמר שהוא יפעל בתקיפות למען מינהל תקין, נורמות אחרות. עכשיו אנחנו רואים שהוא עצמו אחראי למינויים, למתן תוספות שכר לא נורמליות לאנשים. כל מה שהוא אמר על הוועדים בנמל חזר אליו כמו בומרנג", אמר חסן.

באמצע השבוע אמור חסן להתייצב בפני מועצת רשות הנמלים. הוא מתכוון להתלונן על רותם בעקבות ממצאי הדו"ח. לדבריו, הוא שוקל לפנות בתום אותו דיון גם למבקר המדינה וליועץ המשפטי לממשלה: "חשוב מאד שהנושא ייבדק ויתברר עד תומו. אסור שדבר כזה יטויח. שאול רותם צריך לשמש במקרה זה דוגמה אישית לכלל העובדים ולהשעות את עצמו עד לבירור הממצאים בדו"ח", אמר חסן.

רותם אמר בסוף השבוע בתגובה, כי ממצאי הדו"ח אינם סופיים, וכי מדובר בטיוטה. לדבריו, הדו"ח הסופי יהיה שונה לחלוטין. לדבריו המציאות שונה מזו שמשתקפת מן הדו"ח. ביחס לדבריו של חסן אמר רותם: "זו ציניות לייחס לי מוסר כפול. אני מוביל רפורמה מערכתית, יש כאן ניסיון לעשות ספין. יש בדברים אלה ביטוי אינפנטילי לעשות נקמה בגלל תבוסת הוועד בבית המשפט. חסן ניסה להרוס את הנמל".

בשבועות הקרובים יוכרע אם רותם ישדרג את מעמדו בנמל אשדוד ויתמנה לתפקיד מנכ"ל הנמל, פונקציה שכוללת סמכויות רבות יותר. בוועד של חסן, שנחשב לאחד משני הוועדים הגדולים בנמל, מבטיחים לעשות כל מאמץ כדי לטרפד את המינוי.

אחד העובדים בנמל התקשה ליישר קו עם חסן: "אז פה ושם יש מקורבים שקודמו ומקבלים סכום כזה או אחר", אמר, "אבל הדו"ח הזה מתייחס לעוד הרבה עובדים, רבים מהם מסכנים שלא מקבלים משכורות עתק. חסן ילך למבקר המדינה, ליועץ המשפטי ולכל העולם ומה ייצא? אף אחד לא ייפגע מלבד אותם עובדים מסכנים".