חקירת התאונה הימית העלתה: צים פעלה כשורה

היחידה הארצית לחקירות הונאה סיימה את החקירה בפרשת התאונה הימית של האניה "צים אסיה" עם ספינת דייג יפנית, תאונה שגרמה למותם של שבעה דייגים. חקירת המשטרה העלתה: חברת צים פעלה כשורה; קיימת תשתית ראייתית להעמדתו לדין של הקצין השני; נמצאו ליקויים בתפקודו של רב


00:00 ,27.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

היחידה הארצית לחקירות הונאה סיימה את החקירה בפרשת התאונה הימית של האניה "צים אסיה" עם ספינת דייג יפנית, תאונה שגרמה למותם של שבעה דייגים. חקירת המשטרה העלתה: חברת צים פעלה כשורה; קיימת תשתית ראייתית להעמדתו לדין של הקצין השני; נמצאו ליקויים בתפקודו של רב החובל
 
היחידה הארצית לחקירות הונאה סיימה את החקירה בפרשת "צים אסיה" והתיק הועבר לפרקליטות מחוז חיפה לצורך הכנת כתב אישום.
 
ממצאי החקירה העלו חד משמעית שחברת הספנות צים פעלה בהתאם לנהלים. יתרה מכך, לא נמצאו ראיות הסותרות את טענת אנשי חברת צים, לרבות אנשי צוות האניה, לפיה דבר מעורבות האניה בהתנגשות עם ספינת הדיג נודע להם לראשונה יומיים לאחר המקרה, עת עגנו בנמל פוסאן שבקוריאה.
 
ממצאי החקירה העלו כי ההתנגשות נגרמה במהלך תמרון בלתי שגרתי שביצעה האניה "צים אסיה", על פי הוראתו של הקצין השני, אשר שהה בגשר הפיקוד בעת ההתנגשות. נסיבות המקרה העלו כי הקצים השני התרשל במילוי תפקידו ונמצאה תשתית ראייתית להגשת כתב אישום כנגדו בגין מוות ברשלנות ועבירות לפי תקנות הנמלים (מניעת התנגשות בים). בית המשפט המחוזי בת"א הוציא הבוקר צו עיכוב יציאה מהארץ לקצין השני ומלח במשמרת והם שוחררו בתנאים מגבילים.
 
עוד העלתה החקירה כי גם ספינת הדייג היפנית לא נקטה באמצעים נאותים על מנת להימנע מההתנגשות עם האניה "צים אסיה".
 
באשר לאחריותו של רב החובל משה בן דוד, העלו ממצאי החקירה ליקויים בתפקודו ושאלת אחריותו בפלילים הועברה לעיון ובחינת הפרקליטות.
 
 
תזכורת: האניה "צים אסיה" מתנגשת בספינת דייג יפנית – שבעה דייגים מצאו את מותם בתאונה
 
ב- 28 לספטמבר בשעה 02:30 אירעה התנגשות בין האניה הישראלית "צים אסיה" לבין ספינת דייג יפנית בשם “Shinsei Maru 3”, במים בינלאומיים, ליד האי הצפוני הוקאידו שביפן. כתוצאה מההתנגשות נהרגו שבעה דייגים אזרחי יפן ודייג אחד ניצל.
 
מנהל רשות הספנות והנמלים בישראל מינה צוות מיוחד לחקירת הסיבות להתנגשות. לאחר בחינת הממצאים הראשוניים הועבר החומר לבחינת הפרקליטות, שם הוחלט כי יש מקום לפתוח בחקירה פלילית. החקירה הפלילית הועברה על ידי ראש אגף חקירות ומודיעין, ניצב דודי כהן, ליחידה הארצית לחקירות הונאה.
 
החקירה הפלילית התמקדה במספר נושאים: התנהלותה של חברת "צים" ואחריותה לקיום נוהלי בטיחות והפעלת כלי השיט שבבעלותה; התנהגות צוות האנייה במהלך ההפלגה ולאחר ההתנגשות עם ספינת הדייג;הנחיותיו ותפקודו של רב חובל האניה.
 
במהלך החקירה ובין יתר פעולות החקירה שבוצעו, נערך חיקור דין ביפן, אשר נוהל על ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה, בהשתתפות צוות מרשות הספנות והנמלים, כשבמהלכו נאספו ראיות הכוללות מסמכים, מוצגים ועדויות שנגבו ביפן, וכל זאת בסיועם המלא של רשויות החוק ביפן.