חילופי האשמות קשים בסחבת של המו”מ בין האוצר לבין נציגי הנמלים

עמוס רון קורא לעשות הכל בהסכמה עם העובדים. בתום השבועיים של הפסקה בדיוני ועדת הכספים למיצוי ההסכמה בין הצדדים: חילופי האשמות קשים בסחבת של המו”מ בין האוצר לבין נציגי הנמלים


00:00 ,16.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
עמוס רון קורא לעשות הכל בהסכמה עם העובדים

בתום השבועיים של הפסקה בדיוני ועדת הכספים למיצוי ההסכמה בין הצדדים: חילופי האשמות קשים בסחבת של המו”מ בין האוצר לבין נציגי הנמלים

רק לאחר ישיבה נוספת בשבוע הבא יחליט היו”ר הירשזון האם לקדם את החקיקה לשינוי מבנה הנמלים; יוגב מאשים בחריפות: ”יש חוסר רצון אמיתי של העובדים להגיע להסכמה, אפילו חלה נסיגה ולכן לא ניתן להתקדם במו”מ והממשלה מבקשת לחוקק את חוק הנמלים”; נציג העובדים: ”אני מרגיש שמנסים לגרור אותנו לשביתה שאנו לא רוצים שתהיה ותקוותינו שלא נגיע למצב של חקיקה”.

תביעה לועדת הכספים, שתיגש מיד לחקיקת חוק שינוי מבנה הנמלים, השמיע ביום שלישי נציג הממשלה המלווה את המו”מ עם העובדים, אורי יוגב. הוא ביקש מיו”ר ועדת הכספים, יו”ר אברהם הירשזון, לא להמתין עוד להמשך של מו”מ מפני שלדעתו קיים חוסר רצון אמיתי של העובדים להגיע להסכמה ובשבוע האחרון אפילו חלה נסיגה. את דעתו זו השמיע יוגב בעת דיווח לועדת הכספים כתום שבועיים של הפסקה בדיוני הועדה, שעליה הכריז היו”ר הירשזון, כדי להגיע למיצוי ההסכמה בין הצדדים.

במהלך הישיבה היו עדים חברי הועדה לחילופי האשמות קשים בסחבת של המו”מ בין האוצר לבין נציגי העובדים בנמלים. למראה הפערים הגדולים בעמדות הצדדים סיכם היו”ר הירשזון שרק לאחר ישיבה נוספת, שתתקיים בשבוע הבא, הוא יחליט האם לקדם את החקיקה או להקים תת ועדה בועדת הכספים שתלווה את המשך המו”מ בין האוצר לבין העובדים.

את הישיבה פתח יוגב בהאשמות כי במשך השבועיים שחלפו לא חלה כל התקדמות במו”מ והעובדים ביטאו עמדות יותר קיצוניות ממה שהתבטאו בעבר. לדבריו, ”התחושה ברורה באוצר שעדיין משחקים באמצע המגרש”. יוגב העריך, שהעובדים חושבים כי מאחר והממשלה איננה מסוגלת להעביר את החקיקה בכנסת אין שום סיבה להתקדם, כיוון שברור שאין מצב יותר נוח מהמצב שקיים. לדבריו, כל עוד מעריכים העובדים שהממשלה לא מסוגלת להעביר בועדת הכספים את החוק הם לא יתקדמו. ”בלי ידיעה שהחוק מועבר בכנסת לא נצליח להתקדם כלל” סיכם יוגב וביקש מהועדה לגשת לסיום חקיקת החוק. קודם לכן מסר יוגב כי הממשלה החליטה להכניס שינויים אחדים בחוק, ובמקום להקים 4 חברות נפרדות במסגרת הסדרת מבנה הנמלים, החוק שונה ונמלי אשדוד וחיפה ישארו יחד עם חברת הנכסים לתקופה מסויימת שתהיה תקופת מעבר. עוד גילה כי האוצר החליט לשנות דעתו לגבי נמל אילת ובמקום למכור אותו לחברה פרטית הוא יישאר לחברה ממשלתית נפרדת.

חילופי האשמות קשים בסחבת של המו”מ בין האוצר לבין נציגי הנמליםנציג ועדי העובדים בנמל אשדוד, חסן אלון, דחה לחלוטין את האשמותיו של יוגב והתלונן כי דווקא האוצר ויוגב הם אלה אשר מבצעים סחבת ומשיכת זמן במו”מ. הוא סיפר כי בשתי הישיבות שהתקיימו בין האוצר לבין העובדים, 90% מהזמן הלך על האשמות הדדיות. ”יוגב משתלח בנו כאילו אנחנו נוקטים סחבת ומשמיץ אותנו. אני לא יודע על מה הוא מדבר. אני מקווה שלא נגיע למצב של חקיקה כיוון שאני מרגיש שמנסים לגרור אותנו לשביתה שאנחנו לא רוצים שתהיה. החקיקה יכולה להמתין חודש. ההרגשה שלי שנציגי האוצר לא יודעים בעצמם מה הם רוצים, כיוון שמחליפו של יוגב למו”מ באחת הישיבות, יובל רכלבסקי, החזיר אותנו עשרה צעדים אחורה”.

חילופי האשמות קשים בסחבת של המו”מ בין האוצר לבין נציגי הנמליםדודו פרץ, יו"ר העובדים בנמל חיפה מציין כי במהלך המו"מ הגיעו למצב של הקמת ועדות בתחום הפנסיה, הנכסים, פרישת עובדים ובהסכמי המעבר למצב החדש, אך קובל על כך כי במהלך 10 הימים שניתנו בכדי לנהל מו"מ אינטסיבי נפגשו עם הוועדים רק פעמיים ולדעתו לא לזה התכוון ח"כ הירשנזון אשר קבע 10 ימים למו"מ. ח"כ הירשנזון החליט על דיון נוסף שיתמקד בנושא התעריפים ודודו פרץ טוען בהקשר זה כי העובדים מבקשים כבר 8 חודשים חומר בנושא התעריפים ואינם מקבלים. גם חברי הכנסת ביקשו שינתן להם חומר נוסף בנושא ודודו פרץ חושש שיש כאן כוונה להעלות את התעריפים במאות אחוזים.

לנוכח חילופי האשמות הללו, הדגישו חברי הכנסת כי עדיין הפערים גדולים ולפיכך על הועדה יהיה להחליט כיצד להתקדם בחקיקה. יחד עם זה ביקשו מהאוצר לא להשתמש בועדת הכספים כשוט מול העובדים.

חילופי האשמות קשים בסחבת של המו”מ בין האוצר לבין נציגי הנמליםלדעתו של עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, יש פתרון לכל אחד מהסעיפים ברפורמה המוצעת. יש נכונות של העובדים להגיע להסכמות ולממש את המבנה המוצע. המיתווה הנכון לדעתו לפתרון המשבר הוא לשינוי מבני בהסכמה וקורא לעשות את כל התהליך במסלול של הסכמה עם העובדים.

מנכ”ל משרד ראש הממשלה, אילן כהן, קרא ליו”ר ועדת הכספים לסיים את המו”מ בהקדם כדי למנוע את הקפאת החקיקה.