חוק ההסדרים: ההחלטה על הפרטת נמל אילת תיפול בתוך 60 יום

במסגרת חוק ההסדרים החדש מתכוון האוצר להמשיך עם הפרטת נמלי חיפה ואשדוד על פי המתווה שהוצע ברפורמה של 2005 ולהתחיל בהליך ההפרטה כבר במהלך שנת 2010


00:00 ,30.04.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת חוק ההסדרים החדש מתכוון האוצר להמשיך עם הפרטת נמלי חיפה ואשדוד על פי המתווה שהוצע ברפורמה של 2005 ולהתחיל בהליך ההפרטה כבר במהלך שנת 2010
 
פורסמה טיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב שנת 2009 אשר עומד לאישור הכנסת בימים הקרובים. במסגרת טיוטת חוק ההסדרים הוטל על שר האוצר להגיש תוך 60 יום לוועדת השרים לענייני הפרטה הצעות להחלטה בדבר מכירת אחזקות המדינה במניות חברת נמל חיפה, חברת נמל אשדוד וחברת נמל אילת. כל זאת בהתאם למסמך ההפרטה שנחתם במסגרת הרפורמה הארגונית בנמלי ישראל.
 
על פי המסמך, במהלך שנת 2010 יימכרו עד כ-15% מהון המניות המונפק של כל חברה בדרך של הצעת מכר או בשילוב עם הנפקה. כמו כן, במהלך שנת 2011 יימכרו עד כ-49% מהון המניות המונפק של החברה בדרך דומה.
 
על פי חוק ההסדרים, במהלך שנת 2020 יתרת החזקות המדינה בכל אחת מהחברות תימכר למשקיע או לקבוצת משקיעים פרטית.
 
בכל הנוגע להפרטת נמל אילת מסתמן על הצעת חוק ההסדרים כי החלטה בעניינו תיפול כבר בהצעת המחליטים אשר תובא לעיונה של ועדת השרים לענייני הפרטה בתוך 60 יום כאמור.
 
כזכור, במסגרת הסכמי הרפורמה בנמלים נקבעה מדיניות מכירת אחזקות המדינה במניות חברות נמל חיפה ואשדוד לפיה לאחר חמש שנים ממועד המעבר לחברות (17 בפברואר 2005) המדינה תנפיק / תמכור באמצעות הבורסה עד 15% מהון המניות של החברה. כמו כן, המדינה תנפיק או תמכור באמצעות שוק ההון ניירות ערך של החברות, ובלבד ששיעור החזקות המדינה במניות החברה לא יפחת מ-51% מהון המניות המונפק של החברות ובלבד שהתקיימו התנאים המצטברים הבאים: חלפו 5 שנים ממועד המעבר לחברות, בוצעה הנפקה או מכירה בהתאם לסעיף המוזכר, חלפה לפחות שנה ממועד ההנפקה או המכירה בהתאם לסעיף המוזכר.

 

כידוע, חוק ההסדרים הוא כינוי לחוק שיוזמת הממשלה מדי שנה מאז 1985, העוסק במגוון רחב של נושאים שהממשלה מעוניינת לקדם, באמצעות תיקוני חקיקה נרחבים. חלק מהסעיפים הכלולים בו נועדו להקטין את ההוצאה התקציבית לשנה אליה הוא מתייחס, אך חלקם נועדו לקדם רפורמות במשק, או שיש להם משמעויות כלכליות ארוכות טווח, לעתים תוך ביטול חוקים שונים שהכנסת חוקקה. על השימוש בחוק ההסדרים למטרות ארוכות טווח נמתחה ביקורת רבה לאורך השנים. הדיונים בחוק ההסדרים נערכים בדרך כלל במקביל לדיונים בחוק התקציב, וזאת משני טעמים עיקריים: ברמה ההצהרתית, טוענת הממשלה כי החוק נועד לאפשר את יישום מדיניותה הכלכלית, כפי שהיא מתבטאת בתקציב. באופן פרקטי, מאחר שלפי סעיף 36א לחוק יסוד הכנסת, אי אישורו של תקציב המדינה פירושו פיזור הכנסת והקדמת הבחירות, הבאתו של חוק ההסדרים לאישור הכנסת ביחד עם חוק התקציב מבטיחה את אכיפתה של המשמעת הקואליציונית גם לגבי חוק זה.

File 1