חברת נמל חיפה: רווח נקי של 113 מיליון שקל בשנת 2006

הנהלת החברה ציינה כי נזקי המלחמה גרמו לירידה תפעולית של כ-12% אך הפגיעה בשורת ההכנסות התפעוליות הסתכמה רק בכ-4%. חברת נמל חיפה צפויה לגייס בשוק ההון 500 מיליון שקל למימון תוכנית ההשקעות


00:00 ,20.02.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

הנהלת החברה ציינה כי נזקי המלחמה גרמו לירידה תפעולית של כ-12% אך הפגיעה בשורת ההכנסות התפעוליות הסתכמה רק בכ-4%. חברת נמל חיפה צפויה לגייס בשוק ההון 500 מיליון שקל למימון תוכנית ההשקעות
 
חברת נמל חיפה מסכמת את שנת 2006 עם רווח נקי של כ-113 מיליון שקל. זאת לעומת שנת 2005 (עשרה וחצי חודשים מאז כניסת הרפורמה) אז סיימה חברת הנמל ברווח נקי של כ-105 מיליון שקל. הירידה של ההכנסות מול התקציב והצפי היתה רק ב-4%. במסיבת עיתונאים ציינו הבוקר יו"ר חברת הנמל, דוד חרמש, ומנכ"ל החברה, עמוס עוזני, כי ברווח הנקי של 2006 מגולמות תוצאות מלחמת לבנון השנייה.
 
לטענת עוזני, ההכנסות היו עומדות על קרוב ל-170 מיליון רווח, אך בשל תנועת שער הדולר נגרם לחברה  הפסד של 50 מיליון שקל הכנסות, זאת מאחר וכ-85% מההכנסות הן בדולרים. 
 
אשר למלחמת לבנון השניה ציינו השניים כי נזקי המלחמה כללו אובדן הכנסות של כ-100 מיליון שקל, קיטון ברווח התפעולי בהיקף של כ-50 מיליון שקל, פגיעה קשה בתנועת הנוסעים (קיטון של מעל 50% ביחס לצפי). 

דוד חרמש, יו"ר החברה, ציין: "2006 היתה שנה לא פשוטה למדינת ישראל. עברנו מלחמה וחיפה כעיר סבלה מזה כעיר מרכזית בצפון ונמל חיפה יחד עם זה".
 
לטענת חרמש ועוזני, כתוצאה מהמלחמה וסיבות נוספות הצטמצמה הפעילות התפעולית של הנמל בכ-12% אך יחד עם זאת, ההכנסות התפעוליות ירדו בכ-4% בלבד. גם בתנועת הנוסעים ניכרת לטענת חרמש ועוזני השפעתה של המלחמה - הסתכמה בכ-151 אלף נוסעים בלבד לאחר שבמהלך חודשי הקיץ היא נפסקה לחלוטין.
 
עמוס עוזני, מנכ"ל החברה: "אם לא היו מטענים בימי שלום, הייתי משלם דמי בטלה. ההוצאה העודפת היתה כבדה ביותר בצד התשלום. מצד ההחזר – אפס. הממשלה לא הביעה שום רצון לפצות אותנו".
 
השניים ציינו כי יעדי החברה לשנת 2007 הם לחזק את מעמדו של הנמל ולמצב אותו כמרכזי באגן הים התיכון, להפוך את הנמל לנמל HUB אזורי, ולהוות מוצא ימי מרכזי לירדן ולמדינות ממזרח לה.
 
בין יעדי החברה: תחילת יישומה של התוכנית האסטרטגית שאותה גיבשה חברת קורנל האמריקאית, הטמעת מערכת ה-TOS, השלמת מכרזי רכש לרציף הכרמל אשר בנייתו אמורה להסתיים בסוף 2008, השלמת רציף הכרמל (א+ב) והארכת שובר הגלים, השלמת הדו"חות הכספיים הראשוניים אשר קיומם עשוי להקל על גיוס כספים בבנקים והשלמת עסקאות להגדלת שטחי העורף.

בהקשר זה ציין עוזני ציין כי החברה חתמה על הסכמים עם חברת שמן במסגרתם יועברו 88 דונם לשימוש כעורף נמלי ודיווח גם על הסכם עקרוני עם חברת החשמל על שטח של כ-44 דונם ולוח הזמנים לפינוי. כמו כן, הושגה הסכמה עקרונית עם חברת מקורות בנוגע לשטח של 40 דונם. "זו רק ההתחלה", הבטיח עוזני.
 
חרמש ועוזני העריכו הבוקר שבשנת 2007 תשנע חברת נמל חיפה כ-64% מכלל המכולות העוברות בנמלי ישראל כשהיעד שהציבו עומד על 1.179 מיליון TEU. בהקשר לתנועת הנוסעים הציבו בחברת הנמל את היעד של כ-260 אלף איש.
 
אשר לגיוס כוח אדם, נמל חיפה צפוי, לדברי חרמש ועוזני, לקלוט בקרוב כ-50 עובדים נוספים למחלקת התפעול בהתאם לתקן של 1,050 עובדים. בשלבים מתקדמים יותר, ציין עוזני, כאשר לקראת הפעלת נמל הכרמל שבו יוצבו 7 מנופי גשר ו-15 מנופי שער, בכוונת החברה לגייס עוד כ- 200 עובדים נוספים.
 
השניים העריכו כי על פי תוכנית ההשקעות לפיתוח הנמל ב-2007 יושקעו כ-536 מיליוני שקלים בתשתיות ורכש ציוד תפעולי, מחשוב ותקשורת.
 
אשר לגיוס הון ציינו חרמש ועוזני כי חברת נמל חיפה פנתה לחברת הדירוג "מעלות" על מנת שזו תדרג את החברה לקראת גיוס של עד 500 מיליון שקל למימון תוכנית ההשקעות. זאת, בסופו של דבר, לטובת הפרטת החברה בעוד שלוש שנים.
 
עוזני ציין כי "המטרה שלנו היא להפוך את מה שהיה פעם המונופול החיפאי של רשות הנמלים ל-Business Plan. אנו מכינים את החברה להפרטה ובכל הרמות. הדירוג הוא תהליך טכני בלבד שיש לו השפעה על איך ובאיזה מחירים לגייס ואז גם ניתן לבחון כיצד - בנקים, מוסדיים או אג"ח. חייבים ליצור שקיפות מלאה כלפי הבנקים".
 
בנוגע לרפורמה בתעריפים ציין חרמש כי: "חלק מהרפורמה היא שינוי התעריפים. העיכוב בטיפול היא פגיעה ברפורמה. אם יש גורמים שמעכבים, הם אשמים בפגיעה ברפורמה בנמלים. הלוואי ובקרוב תצא לפועל הרפורמה בתעריפים".
 
בנוגע ליחסי העבודה בנמל אמר עוזני כי "יש טקטיקה ויש אסטרטגיה. ויכוחים תמיד ישנם. לא תפרוץ שום שביתה בנמל ובכלל אין לכך אישור מההסתדרות. אף אחד לא ישתגע וישבית נמל בגלל השאלה מי ישלוט על תקציב הרווחה של הנמל. אין קשר בין הוויכוח המיידי עם הוועדים לבין התוכנית האסטרטגית שבהם העובדים מעורבים וברור להם שעתידם הכלכלי תלוי בזה. יש בעיה נקודתית ואנו מטפלים בה".
 
דוד חרמש, יו"ר חברת נמל חיפה, סיכם ואמר: "השנתיים הראשונות היו לא קלות. גם בעולם, בכל נמל ובפרט בארה"ב או אירופה, ניהול נמלים הוא אינו דבר פשוט. יחסי העבודה בנמלים ביוון או באיטליה לא פשוטים. בשנתיים הללו הצלחנו לשים תשתית סבירה לעתיד פיתוח הנמל כנמל עצמאי עם פעילות עסקית שתוגדר במונחים כספיים ושתוך  3-4 שנים הוא יוכל לתרום לכלכלת ישראל בפן הגלובלי ולא רק בפן המקומי. במגבלות של השנתיים האחרונות, נדמה לי שההנהלה מקבלת ציון יותר מטוב".
 
עמוס עוזני, מנכ"ל החברה, אמר: "האתגר בחברה כזו הוא לא לנהל את הנמל ברמה המקומית. האתגר הוא להפוך את הנמל כעסק רווחי כחלק משרשרת בינלאומית. אם לא נפתח את הטרנזיט למזרח ואת ה- Transhipment שיתחרה בנמלי הים התיכון, אז לא עשינו כלום".  
 
עוזני רמז שהנמל נאלץ לדחות בקשה של חברת ספנות גדולה לקלוט חצי מיליון מכולות בנמל במונחים שנתיים, זאת ככל הנראה בשל ריבוי השביתות בנמל פיראוס. "עניתי להם כי הנמל אינו מסוגל כיום לקלוט כמויות כאלו. אבל אמרתי להם לחזור ב- 2008".
 
עוזני הוסיף כי "אם יש לך תשתיות אתה מלך העולם. כשהמדינה תחליף דיסקט ותבין שמדובר בעסק כלכלי עם פוטנציאל גדול לסחר גלובלי, ישתנו כללי המשחק. הרפורמה היא צעד ראשון בכיוון הזה".
 
עוזני סיכם את דבריו ואמר: "למרות שנזקי המלחמה נוטרלו על ידי המשך מגמת הצמיחה והרווחיות של הנמל, שנת 2006 היתה שנה של אתגר ניהולי מורכב ואני שמח שעובדי הנמל וההנהלה עמדו באתגר זה. בכוונתנו להוביל לצמיחה גם בשנת 2007 נוכח המשך יישום מהלכינו הארגוניים והעסקיים".

להלן נתוני הפעילות ב- 2006 והיעדים לשנת 2007 :

יעד ל- 2007

ביצוע 2006

יעד לשנת 2006

תנועת המטענים

22,334

19,213

22,080

אלפי טונות

786

698

784

אלפי מכולות

1,179

1,053

1,182

אלפי TEU