חברות הספנות החלו לגבות "דמי שביתה" עבור מטענים שייעדם ישראל

איגוד לשכות המסחר: מכה נוספת ליבואנים ויצואנים: חברות הספנות החלו לגבות "דמי שביתה" עבור מטענים שייעדם ישראל


00:00 ,22.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
איגוד לשכות המסחר: מכה נוספת ליבואנים ויצואנים: חברות הספנות החלו לגבות "דמי שביתה" עבור מטענים שייעדם ישראל
מדובר בקנסות של 200 דולר למכולה קטנה ו-400 דולר עבור מכולה גדולה
500 מכולות מזון שיעדם הסופי הוא נמל אשדוד, מעוכבות בנמל חיפה ואינן מועמסות על רכבות משא
7 ימי שביתה = 1.2 מיליארד שקלים נזק למגזר העסקי
 
כאילו אין די בעובדה שאוניות סוחר מסרבות להגיע לישראל עקב השביתה, כעת מתברר שגם סחורה הנפרקת בישראל איננה מועברת ליעדה. מחדר המצב של איגוד לשכות המסחר נמסר כי כ- 500 מכולות מזון שיעדם הסופי הוא נמל אשדוד, מעוכבות בנמל חיפה ואינן מועמסות על רכבות משא מהיום הראשון לשביתה. בין השאר, מדובר במכולות של רשת בתי הקפה "הלחמי" שהזמינה מספר מכולות ענק עם דברי מאפה בשווי כולל של 150,000 דולר.
 
עוד נמסר חברות הספנות החלו לגבות "דמי שביתה" עבור כל מכולה שייעדה ישראל. כך, לדוגמה, קבעה חברת ספנות "קנס" של 200 דולר עבור כל מכולה קטנה (20 רגל) שיעדה ישראל, וקנס מוגדל של 400 דולר עבור מכולה גדולה (40 רגל). לאיגוד נודע כי חברות ספנות נוספות דנות באפשרות להטיל חובת תשלום שכזו, שספק רב עם היבואנים יוכלו לעמוד בה נוכח ההפסדים הרבים שנגרמו להם עד כה. באיגוד לשכות המסחר מציינים כי מתחילת השביתה נפרקו בנמל חיפה (השובת 8 ימים) ובנמל אשדוד (השובת זה היום ה-10) 12 אניות, 6 בכל נמל. עד היום הכריזו 50 אניות על "תום מסע", רובן (19 אניות) פרקו את מטענן בנמל פורט סעיד. נכון ליום חמישי (22.7) תקועות בחו"ל 15 אלף מכולות ו- 2000 מכולות בארץ.
 
כלכלני איגוד לשכות המסחר מציינים כי בתום 7 ימי שביתה חלקיים (25% עבודה) יעמוד הפסד הפדיון למגזר העסקי על כ-1.2 מיליארד שקלים, שהם 0.4 אחוז מהתוצר העסקי. ערך הסחורה המועברת בנמלי הים בממוצע, (על בסיס נתוני 2003 ובהתחשב בנתוני הצמיחה בשנת 2004) נעמדת בכ-450 מיליון שקלים מהם כ-60 אחוזים ביבוא ו-40 אחוזים ביצוא. על בסיס נתונים אלו, ניתן להבין כי השביתה בנמלים תעצור את תהליך הצמיחה ותפגע קשות במיצובה של ישראל בעולם.
 
לין: "כוונת ביה"ד בקביעת ועדת חריגים היא אכן לטובת המשק, אלא שהבעיה המרכזית של ועדת החריגים נעוצה בזאת שהיא איננה נותנת אישור לאונייה בנמל המוצא, אלא רק לשחרור מטענים מסויימים מתוך אוניות המגיעות בפועל לנמלי ישראל. התוצאה היא ש- 50 אניות פרקו סחורה חיונית המיועדת לישראל בנמלים זרים. על סחורה זו אין כיום שליטה והנזקים שיגרמו הינם עצומים".
 
לאיגוד הגיעו תלונות רבות של יבואניות ויצואניות ציוד רפואי הנאלצות להמתין להחלטות וועדת החריגים ושסחורתם מעוכבת, מדובר בחברות כגון ניאופרם שייבאה תרופות לטיפול באוסטיופורוזיס, וחברות ג. מדיקל ותרופארם המייבאות ציוד רפואי מתכלה שעלול לצאת מכלל שימוש עקב העיכוב בשחרורו מהנמל. החברות פנו לוועדת חריגים שעדין לא דנה בעניין.