זבה: אל תתנפלו על השטעון

סגן יו"ר צים, ד"ר יורם זבה, המשמש גם כיו"ר פורום משתמשי הנמלים לעניין הרפורמה בתעריפים דיבר בכנס המשתמשים בהובלה ימית על הרפורמה, התעריפים החדשים וההתקפות על השטעון


00:00 ,28.05.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

סגן יו"ר צים, ד"ר יורם זבה, המשמש גם כיו"ר פורום משתמשי הנמלים לעניין הרפורמה בתעריפים דיבר בכנס המשתמשים בהובלה ימית על הרפורמה, התעריפים החדשים וההתקפות על השטעון
 
ד"ר יורם זבה, יו"ר פורום משתמשי הנמלים לעניין הרפורמה בתעריפים, הינחה בשבוע שעבר את כנס המשתמשים בהובלה ימית שנערך בתל אביב. בין לבין דיבר זבה על הנושאים שמעסיקים את רוב אנשי ההובלה הימית: הסתגלות לרפורמה החדשה, מדיניות התעריפים ותוכניות לעתיד.
 
לגבי הרפורמה, טען ד"ר זבה כי פורום משתמשי הנמלים תמך ברפורמה. זבה הזכיר כי הפורום,שהוא עומד בראשו, הגיש בזמנו רשימה של 20 הסתייגות, מהן אף אחת לא התקבלה. זבה ציין כי הרפורמה בישראל שונה משאר העולם: "קיבלנו רפורמה, לטוב ולרע, שאין לה אח ורע בכל העולם – אין דבר כזה בכל העולם – אין מבנה כזה בכל העולם.

זבה מתח ביקורת על ההתמצאות המועטה של רבים בפרטי הרפורמה. "לדעתי הידע על פרטי הרפורמה הוא ידע מוגבל מאוד. מעט מאוד אנשים יודעים מה להסביר ההבדל בין חברת נמל למה שהיה פעם מנהל הנמל, אני כבר לא מדבר על הגדרות אחרות, על מי נותן זיכיון לחברות פרטיות ומי לא נותן זיכיון. הידע מאוד מוגבל, ואני אומר את זה בגלל שאני חושב שקודם אנחנו צריכים ללמוד את הפרטים ורק אז לבוא בהערות".
 
לגבי הרפורמה בתעריפים, זבה טען שלדעתו אין כוונה לפגוע במזיד ביצואנים. "הקונץ הוא שמטילים זאת על הספנות וחלק גם על הלקוחות. חברות הספנות יטילו את זה על היבואנים והיצואנים כי לא תהיה להם ברירה". זבה הוסיף כי זאת הסיבה להתנגדות לרפורמה בתעריפים, ואם תבוא הצעה אחרת פורום משתמשי הנמלים יבחן אותה בתשומת לב.
 
ד"ר זבה בחר גם לדבר על אוניות השטעון שמגיעות לנמלי ישראל ושלטעת רבים הם הגורם המרכזי לצפיפות שיש בעיקר בנמל חיפה. "אל תתנפלו כל כך הרבה על השטעון. השטעון מביא שירותים ישירים למדינת ישראל. בלי שטעון זו תיהפך למדינה שיבואו אליה אוניות הזנה, אוניה גדולה תבוא פעם בשבוע למרכז שטעון בים התיכון, ממנה יצאו אוניות קטנות הזנה לנמלי ישראל גם לא לכולן יהיה קונקשיין מיידי, ה'טרנזיט טיים' יהיה גדול והפגיעה בסחר החוץ של מדינת ישראל יהיה אדיר. אני לא חושב שהפיתוח של נמלי ישראל צריך להיקבע לפי שטעון או לא שטעון".
 
זבה הוסיף כי הוא מדבר על שטעון שהוא בסדר גודל של 15% מהנפח.