ועדת הכספים: נמלי ישראל, הרכבת וחברות תשתית, יחוייבו מעתה ברכש גומלין

ועדת הכספים נענתה היום לפנייתה של התאחדות התעשיינים להחיל את תקנות רכש הגומלין על חברות ממשלתיות שהוקמו לאחר שנת 95'. בדיון שהתקיים בראשותו של חה"כ יעקב ליצמן ושנערך ביוזמת הממשלה, החליטו על כך פה אחד כל 11 חברי הכנסת שנכחו בדיון


00:00 ,07.03.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

המשמעות - מאות מפעלי תעשייה יקבלו הזמנות בשווי כולל של כ-2.8 מיליארד שקל בשנה.
 
ועדת הכספים נענתה היום לפנייתה של התאחדות התעשיינים להחיל את תקנות רכש הגומלין על חברות ממשלתיות שהוקמו לאחר שנת 95'. בדיון שהתקיים בראשותו של חה"כ יעקב ליצמן ושנערך ביוזמת הממשלה, החליטו על כך פה אחד כל 11 חברי הכנסת שנכחו בדיון.
 
יתרה מכך, חברי הוועדה דחו את טיעוניהם של מנכ"ל חברת נמל חיפה עמוס עוזני והיועצים המשפטיים שלה לפיהם החלת התקנות על הנמל תגרום לנזקים כלכליים לחברות נמל חיפה.
 
להערכת התאחדות התעשיינים המשמעות של החלטת ועדת הכספים הינה כי מאות מפעלי תעשייה בתחומים כמו אלקטרוניקה, תקשורת, מתכת, תשתית ועוד, יהנו מעתה מעבודה שתוזרם אליהם בעקבות רכש הגומלין בהיקף של כ-2.8 מיליארד שקל בשנה - דבר שיאפשר לספק מקומות עבודה לכ-9,000 מובטלים.
 
צביקה אורן, מבעלי חברת מתר בעל חברה בבאר שבע, המעסיקה כ-100 עובדים והמקום עתה מפעל חדש בדימונה, שיעסיק 100 עובדים נוספים, אמר בדיון, כי המפעלים הללו הוקמו בזכות רכש הגומלין החל על רכבת ישראל ובעקבות כך הוא פיתח תשתיות המאפשרת לו לייצוא חלקים מורכבים לקרונות משא לחברות הרכבת הגדולות בעולם.
 
החברות הממשלתיות שהוקמו לאחר 95' או שמן שונה ושיוכנסו מעתה לתחולת החוק הן: נמל חיפה, נמל אשדוד, נמל אילת, נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), החברה הלאומית לדרכים בישראל (לשעבר מע"צ), חברת נתיבי הגז הטבעי, חברת רכבת ישראל, חברת רפא"ל, דואר ישראל וחברת הבת שלה בנק הדואר. (לגבי חברת הפחם הוחלט לקיים דיון בנפרד).
 
יצויין, כי תקנות רכש הגומלין במסגרת חוק חובת המכרזים נחקקו בפעם האחרונה רק בשנת 1995 וחברות ממשלתיות רבות לא היו קיימות בעת שנחקק החוק או שמותיהן של חברות קיימות שונו והממשלה לא השכילה לצרפן עד היום לתחולת החוק.
 
התאחדות התעשיינים טענה בדיון, כי מבדיקתה מתברר שמרבית המדינות בעולם נע רכש הגומלין בשיעורים שבין 40% ל-150% מהיקף המכרז (150% חל על רכש בטחוני) ולכן על ועדת הכספים לא להשאיר את התעשייה הישראלית מאחור.
 
בדיון נכחו התעשיינים צביקה אורן - מבעלי חברת מתר; יחזקאל בראון - מנכ"ל חברת סופריור, אבי שחף - מנכ"ל חברת מספנות ישראל; אלי רוטשטיין - מנכ"ל חברת אנרקו תעשיות; נתן שמילוביץ, מחברת וולקן הנדסה ויודקה שגב - מנכ"ל התאחדות התעשיינים.