ועדת הכלכלה: על משרד התחבורה לבחון דרכים לפתח ולקדם את נמל אילת

חברי הכנסת מחו על הפגיעה של חברת צים בנמל אילת המהווה "נכס אסטרטגי" על פי החלטת הממשלה מ-1992 וקראו למשרד התחבורה לפרט את הצעדים שכוונתו לנקוט על מנת למנוע פגיעה בנמל ובעובדיו. מנכ"ל צים: נעלמה ההצדקה הכלכלית והלוגיסטית לעבור לנמל אילת


00:00 ,28.02.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

חברי הכנסת מחו על הפגיעה של חברת צים בנמל אילת המהווה "נכס אסטרטגי" על פי החלטת הממשלה מ-1992 וקראו למשרד התחבורה לפרט את הצעדים שכוונתו לנקוט על מנת למנוע פגיעה בנמל ובעובדיו. מנכ"ל צים: נעלמה ההצדקה הכלכלית והלוגיסטית לעבור לנמל אילת
 
ועדת הכלכלה קיימה דיון בעקבות החלטת חברת ”צים” לבטל קו המכולות לנמל אילת. בתום הדיון החליטו חברי הכנסת על לקרוא לשר התחבורה לשנות את ההחלטה העלולה לפגוע באופן משמעותי בנמל אילת ובעובדיו.
 
הוועדה ציינה את חשיבות החלטת הממשלה מתאריך 12/4/92 לפיה נמל אילת מהווה נכס אסטרטגי ומפעל חיוני לעיר אילת וקיים אינטרס לאומי בשמירת כשירותו והיקף סחר החוץ העובר דרכו.
 
הוועדה ציינה לחיוב את היענות חברת צים לדחות עד 1 ביולי 2007 את החלטתה לבטל את קו המכולות שלה לנמל אילת והעברתו לנמל גיבוטו באפריקה. הוועדה תבעה ממשרד התחבורה לבחון את משמעות החלטת חברת צים ולהעביר אליה בכתב את הצעדים שבכוונת המשרד לנקוט על מנת שלא לגרום לפגיעה קשה בנמל אילת ובעובדיו.
 
הוועדה המליצה כי המשרד יבחן דרכים לפתח ולקדם את נמל אילת ובין היתר את משמעות מניית הזהב של המדינה בחברה לשם הבטחת הפעילות המלאה בנמל.
 
הוועדה המליצה להמשיך את מתן התמריצים לנמל המרוחק ממרכז הארץ לשם שינוע יבשתי של סחורות.
יצוין כי לוועדה נמסר כי בשנת 2005 הופסקו התמריצים בסך 4.5 מיליון שקל לשם הובלת הסחורות.
הוועדה קראה לשר התחבורה לבחון האפשרות לקידום עבודות פיתוח מסילת רכבת לאילת.
 
אבי אזולאי, חבר הסתדרות באילת, שהשתתף בדיון אמר כי "במשך 30 שנה לא קם באילת ולו מפעל תעשייתי אחד. נושא הנמל חשוב מאוד בהיבט הביטחוני ואף יותר בהיבט החברתי-תעסוקתי לעיר אילת. ההחלטה להמשיך את קו המכולות עד לחודש יולי לא מעניקה כלום לנמל".
 
גדעון גולבר, מנכ"ל נמל אילת, שהשתתף אף הוא בדיון, אמר כי "הרפורמה בנמלים היתה אמורה להביא לתחרות אולם לנמלי אשדוד וחיפה יש יתרון משמעותי בתשתיות כי יש להם שירותי רכבת המסובסדת על ידי  המדינה. הבעיה בהחלטה של צים היא נקודתית בלבד. אנחנו רוצים בתחרות ולכן יש צורך לסבסד בעבורנו את השינוע .אנו לא מבקשים טובות אלא את היכולת להתמודד בשווה מול הנמלים האחרים".
 
דורון גודר, מנכ"ל חברת צים שנכח בדיון אמר כי "חברת צים עוסקת בסחר בכל העולם. התוכנית האסטרטגית של החברה והאתגר שלנו הוא להכפיל את כושר ההובלה. החברה עברה לידי החברה לישראל. השקענו כספים, גייסנו הון ורכשנו אוניות גדולות. הכוונה היא שבשנת 2010 נכפיל את הגודל שלנו. כחלק מהתהליך פתחנו קו חדש שאוסף מטענים מסין-קולומבו מגיע לחוף המזרחי של אפריקה משם לתעלת סואץ ועד לנמל אשדוד וחיפה. פתחנו, כאמור, קו חדש של אוניות גדולות. הקו פוגש את המטענים שבעבר הגיעו לנמל אילת בגיבוטי, עובר לאוניות גדולות וממשיך לנמלי אשדוד וחיפה.
 
"למעשה נעלמה ההצדקה הכלכלית והלוגיסטית לעבור לנמל אילת. הקו עובד בתדירות שבועית הלקוחות מרוצים וכן המדינה. ברגע, שנעלמה ההצדקה לקיים את הקו החלטנו לסגור אותו. קיימנו דיונים עם שר התחבורה ונתבקשנו לדחות את סגירת הקו ל 6 חודשים. נענינו לבקשה מתוך רצון טוב. מניית הזהב אינה יכולה לקבוע לנו על הפעלת קו מסוים".