ועדי העובדים בנמלים: "משרד התחבורה פתח במלחמת תעמולה שאינה עומדת בקנה אחד עם האמת"

דודו פרץ, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, וועדי העובדים בנמלים מאשימים את מש' התחבורה על שהוציא פנייה אישית לעובדי רשות הנמלים ולכאורה הסביר על השינוי המבני המתוכנן ברשות הנמלים. אלון חסן, העומד בראש ועד העובדים באשדוד: "האוצר כבר התחיל במלחמה נגדנו"


00:00 ,11.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
דודו פרץ, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, וועדי העובדים בנמלים מאשימים את משרד התחבורה על שבימים אלו הוציא פנייה אישית לעובדי רשות הנמלים ולכאורה הסביר על השינוי המבני המתוכנן ברשות הנמלים. אלון חסן, העומד בראש ועד העובדים באשדוד: "האוצר כבר התחיל במלחמה נגדנו"

דודו פרץ התייחס לכך ואמר כי "כדרכו המניפולטיבית מתחילת הדיונים, ניסה משרד התחבורה לפנות ללב העובדים בדברי שקר ומרמה ולהסביר להם מדוע השינוי המבני יחול גם לטובתם וכי כל הגורמים ירוויחו ממנו. דברי התעמולה שאינם עומדים בקנה אחד עם האמת הכעיסו אותנו והחלטנו להוציא אותה לאור במסמך המבטל את עמדת הזיג זג של משרד התחבורה".

דודו פרץ התייחס לכל אותן הנקודות שהאוצר פירט בפנייתו הישירה לעובדים:

* מטרת השינוי המבני על פי האוצר: הצבת נמלי ישראל בחזית נמלי הים בעולם, תוך ניצול מיקומם הגיאוגרפי" - ועד העובדים רואה גם כן מטרה זו כחשובה ונשגבת אך לא מאמין בדרך של האוצר. לדבריו, האוצר מבקש ליצור הפרדה מוחלטת בין הנמלים על מנת להחליש אותם ולא כפי שהם אומרים "ליצור תחרות". שכן, החלשת ארגוני העובדים תאפשר לממשלה להפריט כל אחד מנמלי הים בקלות ולמכור אותם לעסקים פרטיים שיביאו עימם קבלנים, שכר מינימום ואולי אף פועלים זרים.

* יצירת הסכמי שירות: על פי האוצר תפקידם של נמלי ישראל הוא לספק את השירות הטוב ביותר ללקוחות על ידי יצירת לוח עבודה שנתי – פרץ אומר כי העובדים הביעו גם כן נכונות לשיפור השירות ולהגברת התפוקות ולראיה, התפוקות עלו ב –30% מהסכם העבודה האחרון ללא קשר לשינוי מבני כלשהו.

* גמישות בתעריפים: האוצר מבקש לגבש מבנה תעריפים שישקף את מבנה העלויות לכל נמל - כתגובה ענו נציגי העובדים שהרפורמה בתעריפים תפחית את הכנסות הנמל והמשמעות היא צמצום בהוצאות על מנת להרוויח. "במילים אחרות פיטורים", אמר פרץ.

* הגדלת קיבולת הנמלים ויצירת מקומות עבודה נוספים: "הפעלת שני הנמלים "היובל" וה"כרמל" תתרום ליצירת 1600 מקומות עבודה" – על כך השיב דודו פרץ ואמר כי הפעלת נמלים אינה קשורה לשינוי המבני המתוכנן במשרד התחבורה, שכן תוכניות הפיתוח מבוצעות על ידי רשות הנמלים וכך גם המימון לתקציב הפיתוח. "אני מסכים עם האוצר ואכן יוצרו מקומות עבודה על חשבון העובדים שיפוטרו, אבל מדובר בעובדי דור ב', שמרוויחים שכר הנמוך משכר המינימום ומקבלים השלמת הכנסה לשכר המינימום ומרחיבים את מעגל העוני בישראל".

* תפקיד רשות הנמלים: "חברות ממשלתיות עצמאיות וחברה ממשלתית תחליף את הרשות בניהול" - נציגי העובדים אומרים, מנגד, כי ביטול רשות הנמלים, הנה עצמאות לתפעול בלבד ולכן, מנהל הנמל יהפוך למעשה למנהל חברת כוח אדם, לא תהיה לו שום סמכות לגבי פיתוח הנמל, רכש ציוד, ניהול הנכסים וגיוס הון. לדברי הועדים, הנמל יהיה חברה ריקה מנכסים, חסרת איתנות פיננסית ובנוסף לכך, תצטרך לשלם דמי שימוש לחברת הנכסים בעבור השימוש המצויים כיום בנמל.

* עתיד הנמלים: "העברת סמכויות ניהול הנמלים מהרשות לנמלים תבטיח שירות ישיר בין המשתמשים לנמלים ללא גורם מתווך ביורוקרטי ויקר" – הועדים מציינים כי בכוונת משרד התחבורה ליצור 3 חברות נמל ממשלתיות ובנוסף להן, חברת נכסים ממשלתית תגרום לחברת הנמל להיות מאגר של עובדים לתפעול בלבד, ללא נכסים, ללא הסמכות לפתח תשתיות חדשות ותכנן את העתיד, ללא יכולת לגייס כספים לצורך רכש ציוד ופיתוח תשתיות וללא איתנות פיננסית, ובכך להכניס את ההפרטה בדלת האחורית.

* פיתוח תשתיות: "משרד התחבורה מקדם מסילת רכבת למטענים מנחל צין לנמל אילת, על מנת להגביר את המסחר בין ישראל לשווקים מרכזיים להגביר את האטרקטיביות של ישראל כמרכז לוגיסטי" – על כך השיב פרץ כי "מעניין לגלות כי משרד האוצר מעלה על סדר היום את פיתוח הרכבת לאילת, נושא שנפסל בעבר בשל חוסר כדאיות כלכלית מובהקת. שוב מדובר בתעמולה גרידא של משרד התחבורה כשם ש"רצונם" לחזק את נמל אילת. בפועל כוונתם להביא לחיסולו כנמל בבעלות ממשלתית ולהפכו לנמל בבעלות פרטית"

* זכויות עובדים: " עם נציגי העובדים הכללית החדשה ינוהל משא ומתן באשר לתנאי העברת העובדים מרשות הנמלים לחברות הממשלתיות ורשות פנים ממשלתית, במטרה לחתום על הסכמים קיבוציים תוך 45 יום מיום הקמת החברות" – על כך השיבו ועדי העובדים כי העברת העובדים מרשות הנמלים, תגרום להחלשת כוחם הארגוני ובכך תוכשר הקרקע להפרטה, ושוב לא יוכלו העובדים להתנגד בצורה מאורגנת ואחידה כנגד הגזרות שמנחיתים על ראשם.


אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד, התייחס הבוקר אף הוא לעניין, דקות מספר לפני שנכנסו הצדדים לביה"ד הארצי לעבודה. לדבריו, האוצר כבר התחיל מצידו את מלחמת התעמולה עוד לפני שנשיא ביה"ד הארצי לעבודה השמיע את דברו והראייה לכך היא מודעות הפרסום הגדולות שהאוצר פירסם הבוקר בכל העתונים הארציים תחת הכותרת "המונופול בנמלים עולה לנו ביוקר". חסן אמר: "זה לא הגיוני שבכל שבוע ניפגש בביה"ד הארצי בכדי להציג את עמדותנו בפני השופט, כי כך לא תושג התקדמות. לדעתי, בפני כבוד השופט עומדות שתי ברירות, או להסיר את הצווים ואז כל צד יהיה רשאי לנהוג כראות עיניו, או לתת ארכה של 4-3 חודשים שבמהלכם ניתן יהיה לשבת למו"מ רציני וממצה".


בכוונת המדינה להמשיך בהליך החקיקה ליישום התחרות בנמלים

מהאוצר נמסר, לקראת הדיון הבוקר בביה"ד הארצי לעבודה, כי הדיון מתקיים לאחר שמוצו כל ניסיונות ההידברות, ובעקבות בקשתו של הממונה על התקציבים למתן דיווח מיידי לבית המשפט על מנת שניתן יהיה להמשיך בהליך החקיקה ליישום השינוי המבני שיביא לדבריהם לפתיחת הנמלים לתחרות ולהפעלת מספנות ישראל.

"לאחר שהובטחו כל זכויותיהם לרבות האיתנות הפיננסית של חברות הנמל והזכויות הפנסיוניות של העובדים, הודיעו השבוע עובדי הנמלים כי הם חוזרים בהם מההבנות אליהן הגיעו הצדדים וכי הם מתנגדים לשינוי המבני שיביא לתחרות ולהקמת חברת נכסים. ראשי הוועדים הכשילו את המו"מ לאחר שדרשו להשתמש בשטחי הנמלים, השייכים למדינה, שאינם שטחי תפעול, לצורך הקמת קניונים והפעלת שטחי מסחר", מסר דובר האוצר.


כאמור הבוקר, החל מהשעה 09:00 התכנסו הצדדים בביה"ד הארצי לעבודה. פרטים על כך יימסרו בהמשך.