התפוצץ המשא ומתן על הרפורמה בנמלים

היום בשעה 11:00 בבוקר חודש המו"מ בין נציגי המדינה לבין ועד עובדי הנמלים, בהתאם להחלטת ביה"ד הארצי לעבודה מהשבוע שעבר. במהלך המו"מ גברו המחלוקות בין הצדדים עד לכדי פיצוץ במו"מ


00:00 ,09.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ועדי הנמלים : עפ"י תוכנית האוצר, חברת הנמל לא תוכל לגייס כספים לצורך רכש ופיתוח תשתית ולא יהיה לה איתנות פיננסית ועצמאות ; האוצר: עובדי הנמלים הכשילו את קידום המו"מ על הרפורמה בנמלים כדי לשמר את המונופול. לאחר שהובטחו כל זכויותיהם, העובדים דרשו במפתיע להשתמש בנכסים להקמת קניונים ולהפעלת שטחי מסחר
היום בשעה 11:00 בבוקר חודש המו"מ בין נציגי המדינה לבין ועד עובדי הנמלים, בהתאם להחלטת ביה"ד הארצי לעבודה מהשבוע שעבר. במהלך המו"מ גברו המחלוקות בין הצדדים עד לכדי פיצוץ במו"מ.

לדברי נציגים ממשרד האוצר, עובדי הנמלים הודיעו היום בתחילת המו"מ כי הם חוזרים בהם מההבנות אליהן הגיעו הצדדים במהלך המו"מ על הרפורמה בנמלים, לרבות ביחס לסיכומים כפי שדווחו לבית הדין לעבודה. עוד נמסר כי העובדים הודיעו במפתיע על התנגדותם לשינוי המבני ולהקמת חברת נכסים.

"ראשי הוועדים הכשילו במכוון את המו"מ מאחר ולאחר שהובטחו כל זכויותיהם, דרשו להשתמש בשטחי הנמלים, השייכים למדינה ושאינם שטחי תפעול, לצורך פתיחת עסקים, הקמת קניונים והפעלת שטחי מסחר, וכן להוציא, כבר היום, חברות פרטיות הפועלות בנמל ולהכניס במקומם עובדים שיהיו כפופים לוועדים עצמם", מסר דובר משרד האוצר.

אורי יוגב, הממונה על התקציבים באוצר, אמר כי בעקבות כך ולאחר שמוצו כל נסיונות ההידברות, תוגש לבית הדין הארצי לעבודה בקשה למתן דיווח מיידי, על מנת שיוכלו להמשיך בהליך החקיקה ליישום השינוי המבני "שיביא לפתיחת הנמלים לתחרות ולהפעלת מספנות ישראל".

ממשרד האוצר נמסר כי בעקבות האיומים של חלק מראשי הוועדים על שביתה בנמלים, יתכנס צוות היערכות באופן מיידי על מנת לתת מענה ופתרונות להמשך הפעילות של ייצוא וייבוא למדינת ישראל וממנה, ככל שניתן.


עובדי הנמלים: נטילת סמכויות הפיתוח הופכות את מנהל הנמל למנהל חברת כח אדם

מנגד, דודו פרץ, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, ציין כי על פי התוכנית של האוצר והתחבורה, שלפיה יוקמו שלוש חברות נמל ממשלתיות ובנוסף להם חברת נכסים ממשלתית, הרי שלחברת הנמל לא יהיו נכסים, קרקעות, מבנים, רציפים ומנופים, וגם לא את הרשות לפתח תשתיות חדשות ולתכנן את עתיד הנמל. לכן, לדבריו, חברת הנמל לא תוכל לגייס כספים לצורך רכש ופיתוח תשתית ולא יהיה לה איתנות פיננסית ועצמאות.

"נטילת סמכויות אלו שוללות את עצמאות הנמלים ולמעשה הופכת את מנהל חברת הנמל למנהל חברת כח אדם, ללא סמכות בפיתוח הנמל, ברכש, בניהול הנכסים, בגיוס הון ובדברים נוספים. כל נכסי הרשות יעברו למדינה, המדינה תחליט איזה רציפים תשכיר לגורמים פרטיים וכך תכניס את הפרטת הנמל בדלת האחורית, כשם שנציגי המדינה מחזקים לכאורה את נמל אילת כאשר בפועל כוונתם להביא לחיסולו כנמל בבעלות ממשלתית ולהפעילו על ידי עסקים פרטיים", אמר פרץ

לדברי פרץ, מייד כשהממשלה תנסה לקדם את הליך החקיקה תפרוץ שביתה בנמלים.