התעשיינים: המשבר בנמלי הים גרם לקיפאון ביבוא חומרי גלם לתעשייה

מניתוח שערכה התאחדות התעשיינים עולה כי יבוא חומרי הגלם לתעשייה הסתכם ברבע הראשון של השנה ב-4.8 מיליארד דולר. קיפאון זה מעלה חשש באשר להמשך התרחבותה המהירה של תפוקת התעשייה בחודשים הקרובים


00:00 ,13.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מניתוח שערכה התאחדות התעשיינים עולה כי יבוא חומרי הגלם לתעשייה הסתכם ברבע הראשון של השנה   ב-4.8 מיליארד דולר. קיפאון זה מעלה חשש באשר להמשך התרחבותה המהירה של תפוקת התעשייה בחודשים הקרובים
 
המשבר בנמלים - העומס והצפיפות בנמלי הים יצרו צוואר בקבוק והיוו את אחד הגורמים העיקריים לקיפאון ביבוא חומרי גלם (ללא יהלומים ודלק) לתעשייה. ברבע הראשון הסתכם יבוא זה ב-4.8 מיליארד דולרים. כך מסרה דפנה אבירם ניצן, מנהלת המחלקה למחקר כלכלי ואסטרטגיה בהתאחדות התעשיינים, על סמך ניתוח רבעוני של יבוא הסחורות.
 
אבירם ניצן מציינת כי קיפאון זה מעלה חשש באשר להמשך ההתרחבות המהירה של תפוקת התעשייה בחודשים הבאים.
 
היא הוסיפה כי הקיפאון ביבוא חומרי הגלם לתעשייה (התשומות לייצור) ברבע הראשון של 2007, לעומת הרבע שקדם לו, נרשם לאחר עלייה מתמשכת ביבוא חומרי גלם בשנה וחצי האחרונות - גידול של כ-1.5% בממוצע לרבעון.
 
אבירם ניצן מדגישה, כי הקיפאון ביבוא חומרי הגלם ברבע הראשון השנה משקף שונות בהתפתחות הענפים השונים: בעוד גידול ריאלי חד נרשם ביבוא ברזל ופלדה (גידול של 17%), לצד עלייה ריאלית מתונה יחסית ביבוא הכימיקלים, הגומי והפלסטיק, הרי שעליות אלו קוזזו ברובן בשל קיטון ריאלי ביבוא חומרי גלם לתעשיית המכונות והאלקטרוניקה (ירידה של 4%). 
 
מניתוח יבוא חומרי הגלם לתעשייה ברבע הראשון של 2007 שערכה התאחדות התעשיינים ע"פ ענפים מתברר כי יבוא חומרי הגלם לתעשיית מכונות ואלקטרוניקה ירד ברבע הראשון של השנה ב-4% והסתכם ב-1.6 מיליארד דולרים; יבוא הכימיקלים עלה ב-1% והסתכם ב-856 מליוני דולרים; יבוא חומרי הגלם לתעשיית הגומי והפלסטיקה עלה ב-3% והסתכם ב-470 מליוני דולרים; יבוא הברזל והפלדה עלה ב-17% והסתכם ב-444 מליוני דולרים; יבוא מוצרי מזון גולמיים עלה ב-1% והסתכם ב-279 מליוני דולרים; יבוא המתכות האל ברזיליות ירד ב-3% והסתכם ב-249 מליוני דולרים; יבוא בדים והחוטים עלה ב-1% והסתכם  ב-157 מליוני דולרים; יבוא חומרי הגלם לתעשיית העץ ומוצריו עלה ב-1% והסתכם ב-102 מליון דולרים; יבוא חומרי הגלם לתעשיית הנייר ירד ב-2% והסתכם ב-180 מליון דולר; יבוא המתכות היקרות ירד ברבע הראשון של 2007 ב-4% והסתכם ב-52 מיליוני דולרים.