השר כץ: "האחריות לביצוע היא עלי"

שר התחבורה ישראל כץ התארח בוועידת PORT2PORT והתייחס לרפורמה בתעריפים "מאמין שנמצא את נקודת האיזון ונוציא את הרפורמה לדרך". ציין: משרד התחבורה עוסק בהפרטת הנמלים והרפורמה בתעריפים בצורה אינטנסיבית


00:00 ,09.03.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התחבורה ישראל כץ התארח בוועידת PORT2PORT והתייחס לרפורמה בתעריפים "מאמין שנמצא את נקודת האיזון ונוציא את הרפורמה לדרך". ציין: משרד התחבורה עוסק בהפרטת הנמלים והרפורמה בתעריפים בצורה אינטנסיבית
 
שר התחבורה ישראל כץ התארח בוועידת PORT2PORT 2010 ומיד לאחר שנשא דברים במהלך המושב המקצועי הראשון שעסק בתשתיות תחבורתיות ונמליות הוא התפנה לראיון אצל נפתלי בן סימון וסיפר על תוכנית נתיבי ישראל שאושרה לאחרונה בממשלה בעלות של 27 מיליארד שקל.
 
נפתלי בן סימון: האם הרפורמות ברות ביצוע או שמא חלקן ייכנסו למגירה?
 
השר כץ: "בהחלט, קיבלנו החלטה בשבוע שעבר, ובמהלך הדיונים קיבלתי גיבוי מוחלט מראש הממשלה. במהלך הוועידה הקראתי את התוכנית האופרטיבית עם לוח זמנים, עם תקציבים, עם נוהלי עבודה. אנחנו הולכים להאריך את חוצה ישראל צפונה ודרומה עד שלומי וקריית שמונה בצפון ועד צומת הנגב מדרום לבאר שבע בדרום. אנחנו הולכים להעביר רכבות: רכבת העמק מחיפה לבית שאן בעמקים, רכבת הגליל מעכו לכרמיאל שהתכנון שלה יימשך עד צפת וקריית שמונה עם ביצוע בעתיד, תכנון הרכבת לאילת עם אפשרות לביצוע על ידי מגזרים פרטיים ובינלאומיים של רכבת נוסעים מהירה של 200 עד 250 קמ"ש עם הגעה של שעתיים וחצי לתל אביב. וגם רכבת מטענים מים סוף עד לים התיכון".
 
השר כץ הוסיף כי בתחום הנמלים "אנחנו משפרים את דרכי הגישה, כלומר כבישים ורכבות לנמלים, מחברים אותם על מנת להקים מסופי מטען ולעשות שימוש מקסימלי ברכבות, בתובלת לילה על מנת שתפריע פחות לתנועה ותהיה יותר אפקטיבית. אנחנו מדברים בעצם על סדרה שלמה של פעולות שישנו את הצביון ואת המהות של מדינת ישראל בכך שנמתח את אזורי הביקוש, נחבר את הנגב והגליל, נפתח את הגודש במרכז ונאפשר צמיחה כלכלית וחזון חברתי שמאז 1977 עם פרויקט שיקום השכונות לא היה כמוהו – צמצום הפער תשתיות אומר צמצום פערים חברתיים כך שבנתיבות, מגדל העמק, קריית שמונה ובתל אביב יוכלו לתפקד באותו אופן כלכלית וחברתית".
 
בן סימון: האם יש סיכוי ששר האוצר יטרפד את הדברים?
 
כץ: "לא, אחרי כל חילוקי הדעות שהיו היתה הכרעת ממשלה וההכרעה כוללת תקציבים, לוח זמנים והאחריות היא שלי להובלת ביצוע הדברים עם מנגנונים ברורים עם הרשאות להתחייב. אני צריך לוודא והתחלתי כבר לוודא שהביצוע יתקיים. אף אחד כבר לא יכול לשנות את ההחלטות האלה".
 
שר התחבורה ציין כי בימים אלה מסיים משרדו את העבודה על הרפורמה בתעריפים וציין כי "הרפורמה צריכה להיות מאוזנת, קודם כל היא צריכה להיות מתואמת עם הנמלים ועם העובדים, אני שם על כך דגש כי הם אלה שצריכים לשאת בנטל, וגם מתייעצים כמובן עם המשתמשים, יש ניגודי עניינים בין יבואנים, יצואנים ואחרים, ואני מאמין שנמצא את נקודת האיזון ונוציא את הרפורמה לדרך כי זה עוד חלק מהתנופה והדגש שאנחנו שמים בנושא הנמלים. וכמובן, המשך הרפורמה וההפרטה והמשך פיתוח הנמלים אלה הם דברים שאנחנו עוסקים בהם בצורה אינטנסיבית".
 
בן סימון: שנת 2010 היא שנת מבחן לביצוע של הרפורמות הללו?
 
כץ: "הייתי אומר שכל ההחלטות צריכות לעלות על הפסים ולנוע עם הקטר – גם כבישים, גם רכבות, גם נמלים, גם תעופה. כל ההחלטות. אני כבר הרבה שנים בתחום הציבורי ולמדתי כי מה שרוצים שינוע צריך לעלות על הפסים מיד בהתחלה. השנה-שנה וחצי האלו הם לקבלת החלטות. אלו נושאים מאוד כבדים בתחבורה, ואם לא מוודאים שהחלטות יתחילו לנוע ויצברו את המומנטום זה עלול להיתקע. התפקיד שלי הוא לוודא שזה מתחיל לנוע ומגיע למצב בלתי הפיך ואז הביצוע נעשה תוך כדי תאוצה ומתחילים גם לקבל חלק מהפירות ומהצמיחה והרבה יותר קל להמשיך ולהניע את זה".
 
בן סימון: אתה נהנה בתפקיד?
 
כץ: "אני חושב שהוא תפקיד מאתגר. לא בכדי ראש הממשלה הטיל עלי את התפקיד הזה. הוא גם אמר בדיונים לאישור התקציב - מדובר בתקציב שנתי של 9 מיליארד – בעשור הקרוב אנחנו נשקיע כ-130 מיליארד שקל בתשתיות. ראש הממשלה אמר כי סדר העדיפות שיהיה בתקציב הוא ביטחון, תחבורה וחינוך, ואלה הם הדברים שנחוצים לבנות את המדינה ואת האזרחים. אני בהחלט חושב שמדובר בתפקיד מאתגר, אני עושה את הדברים לטובת האזרחים, ולא חושש מלחצים של כל מיני גופים. קיבלתי החלטות על יבוא רכב מקביל מול היבואנים, על טיסות לאילת מול מתחרים אחרים מתוך מטרה להוזיל את המוצרים ולשפר את השירות לאזרח וכך נעשה גם בנמלים".