השביתה בנמלים - יומיים לאחר יום כיפור תתחיל המתת מאות אלפי בעלי חיים

בעלי מפעלים לגידול בקר ועופות למאכל, מעריכים כי יומיים לאחר יום הכיפורים, תתחיל המתת בעלי החיים, בהעדר תערובת בכמות מספקת להאכילם ומתוך רצון למנוע את גסיסתם. זאת, מאחר ו-99% ממרכיבי התערובות להאכלת בעלי החיים, הם חומרים המגיעים בייבוא דרך נמלי הים


00:00 ,05.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
שבע אניות טעונות בגרעינים לחיטה ולמספוא, ממתינות מול נמלי ישראל. המאגרים הקיימים מספיקים לשבוע של הכנת תערובות, לאחריו תתחיל המתה שיטתית של בעלי חיים למאכל

בעלי מפעלים לגידול בקר ועופות למאכל, מעריכים כי יומיים לאחר יום הכיפורים, תתחיל המתת בעלי החיים, בהעדר תערובת בכמות מספקת להאכילם ומתוך רצון למנוע את גסיסתם. זאת, מאחר ו-99% ממרכיבי התערובות להאכלת בעלי החיים, הם חומרים המגיעים בייבוא דרך נמלי הים. עקב השביתה בנמלים, תספיק כמות הגרעינים ותוצרי הלוואי להאכלת בעלי החיים, לשבוע אחד בלבד. במדינת ישראל, שהיא מצרכניות העופות הגדולה בעולם, גדלים כ-40 מיליון עופות, מאפרוחים ועד לבוגרים, לצרכי האכלה.

"ממגורות דגון אינן שובתות, אבל השביתה בנמלים חסמה את כל ייבוא הגרעינים לישראל", השביתה בנמלים - יומיים לאחר יום כיפור תתחיל המתת מאות אלפי בעלי חייםאומר ראובן סדנאי, בעליה של חברת קוראל שירותי ים, אחד מסוכני האניות הגדולים בארץ בתחום הגרעינים. "מול נמל חיפה יעגנו לקראת סוף השבוע, שבע אניות של החברה עמוסות בגרעינים, מבלי יכולת לפרוק אותן. לאניות הגרעינים אין כל אלטרנטיבה מאשר לפרוק את סחורתן בנמלי הארץ וממגורותיה. בנמל חיפה נותרה לאחר פריקה, האנייה Agia Markela בעלת קיבולת של 60 אלף טון שסיימה את פריקת הגרעינים והיתה אמורה לצאת מהנמל לנמל אשדוד. בנמל אשדוד ממתינים לאנייה מטעני ייצוא של מפעלי ים המלח, הממתינים לשווקי הייצוא".

"צי" אניות הגרעינים כולל שתי אניות מסוג פנמקס בנות 60 אלף טון כל אחת, שתי אניות בהיקף של 25 אלף טון כל אחת ושלוש אניות בהיקף של 3,000 טון כל אחת. הנזק הכספי המיידי הנגרם מהמתנה לשבע האניות, מוערך בסכום של כ-100 אלף דולר ליום. זאת, בנוסף לקנסות עבור איחורים במסירה, והגדלת הרתיעה של בעלי אניות, ממשלוח אניות אלה לישראל.

פורום יבואני הגרעינים, שהתכנס אתמול לישיבת חירום בעקבות השביתה בנמלים ובמשק, קבע כי הנזקים הצפויים לענף, הם מידיים, בלתי הפיכים ושיעורם צפוי לגדול עשרות מונים מיום ליום. הפורום, המבקש למצוא דרכים להקטנת הנזק, החליט לשגר באופן מיידי מכתב לכל שרי הממשלה ולהציג את הסכנה המאיימת על המשק הישראלי.

"עד לסוף השבוע יעגנו מול נמלי ישראל אניות גרעינים הנושאות מטען בהיקף של 140 אלף טון", אמר אלי סיון, מנכ"ל חברת דגש, המובילה כמחצית מהסחורות בענף הגרעינים, "אנו מוכנים לשאת בעלויות הכספיות הכרוכות בהבאת גוררת מקפריסין בתוך 24 שעות והעסקת נתבים שאינם עובדי רשות הנמלים. הגוררת תאפשר לאניות להכנס ולצאת מהנמל ולפרוק את המטען בממגורות דגון שאינן שובתות".

חברי פורום יבואני הגרעינים העבירו פנייה נוספת לשרים ובה ביקשו לאפשר התרת טפסי המכס לצורך שחרור גרעינים בהיקף של 80 אלף טון, המעוכבים בממגורות דגון בחיפה ובנמל אשדוד. חברי הוועד המרכזי של הפורום הנם מנהל הרכש של שמן תעשיות איתן שיינר, מנהל מכון התערובות 'מילובר' לוזי הנדל, מנכ"ל חברת 'שוברי בר' (המייבאת 50% מהמספוא לארץ) מאיר יגיל, מנכ"ל 'יבולית' (המייבאת 80% מהחיטה לצריכת בני אדם) ישעיהו בארי ואלי סיון מנכ"ל חברת דגש. חברי הפורום מייצגים את שלושת ענפי ייבוא הגרעינים בארץ: למזון לבני אדם, לשמנים לתעשייה ולמכוני התערובת להאכלת בעלי חיים.