הקוביה של מאקלין

היום בדיוק, במלאת 50 שנה להמצאת המכולה, מתברר כי בודדים יודעים מיהו האיש ששינה את מפת הסחר העולמי. רק שתדעו: מלקולם מאקלין המציא את המכולה וייסד לימים את Sea Land


00:00 ,26.04.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

היום בדיוק, במלאת 50 שנה להמצאת המכולה, מתברר כי בודדים יודעים מיהו האיש ששינה את מפת הסחר העולמי. רק שתדעו: מלקולם מאקלין המציא את המכולה וייסד לימים את Sea Land
 
מלקולם מאקלין (Malcolm Mclean), האיש שהמציא את מכולות המטען, מת ב-25 במאי 2001 בגיל 85. מן הראוי שעל קברו יהיה רשום כי כאן קבור איש אשר "שינה את העולם".
 
60% אחוז מהסחר העולמי, בערכים כספיים, מועבר באמצעות מכולות מטען. מספר זה מטעה, משום שאם לא נכלול בחישוב מוצרים כמו גז, נפט, תבואה וכל מוצר המובל בשאיבה, נגיע להערכה מדויקת יותר של כ-90%.
 
מלקולם מאקלין היה בנו של איכר במחוז Robeson שבצפון קרולינה, ארה"ב. בתקופת השפל הכלכלי עבד בתחנת דלק, חסך כסף וקנה משאית יד שנייה. משאית זו היתה הבסיס לחברה שהקים בשם McLean Trucking ובעזרתה העביר עבור איכרים בסביבה עפר וחומרים אחרים.

בשנת 1937, כאשר מאקלין עדיין נהג באחת מהמשאיות שלו והעביר מטען של חבילות כותנה להובוקן, ניו ג'רזי, הוא נאלץ להמתין יום שלם עד שהמשאית פורקה ממטענה. במהלך היום הוא עקב אחר תהליך הפריקה. כל תיבה שעל המשאיות פורקה על ידי הסוורים שעבדו על הרציף. לאחר מכן התיבה נקשרה בלולאה לשם הורדתה לסיפון האוניה, שם הותרה מהלולאה על ידי סוורים נוספים שאחסנו אותה באוניה. 

הרעיון שהגה מאקלין כלל דרך טובה יותר לארוז את הסחורה המגיעה לרציף באמצעות אחסנתה בתיבות פלדה גדולות והעברת התיבות היישר לאוניה. ובמילים אחרות: מכולות מטען וסחורות הנארזות בתוך מכולה בעלת מידות סטנדרטיות. המכולה מועברת על גבי משאית או רכבת ומועלית בבת אחת על גבי האנייה לשם משלוח מעבר לים.
 
ב-1955 מאקלין מכר את חברת McLean Trucking, שכבר גדלה לצי של 1,776 משאיות, תמורת 6 מיליון דולר. בכסף זה מאקלין קנה חברת מכליות בשם Pan Atlantic Tanker Company שאניותיה החלודות הובילו בעיקר נפט. עם הרכישה הוא שינה את שם החברה ל-Sea-Land (שלימים נמכרה לענק הספנות הדני Maersk) והתחיל לבצע ניסויים על מנת ליישם את הרעיון שהיה לו בראש כבר עשרים שנה. 
 
היום שבו השתנה עולם הספנות הגיע ב-26 באפריל 1956 – בדיוק לפני 50 שנה. מאקלין השתמש באוניית מיכל ישנה שנקראה Ideal X. הוא חיזק את הסיפון שלה כדי שתוכל לשאת 58 מכולות. ה-Ideal X הפליגה מנמל Newark לכיוון החוף המזרחי של ארה"ב ומשם לפלורידה ויוסטון. זו היתה ההתחלה. המשלוח הטרנס-אטלנטי הראשון נעשה רק בשנת 1966, אבל את המהפכה כבר אי אפשר היה לעצור. 
 
הכתבה המלאה על מלקולם מאקלין והמצאת המכולה מפורסמת בגיליון הנוכחי של מגזין port2port