הנתבים זועמים בעקבות כתבות שפורסמו לאחרונה בעתונות

רב חובל מוריס מור, נתב נמל אשדוד, שיגר ביום חמישי שעבר מכתב אל מר אמנון דנקנר עורך עיתון "מעריב", בהתייחסו למאמרים שפורסמו בעתון "מעריב" ובכלי תקשורת אחרים, ושנכתבו על ידי העתונאי מר גדעון רייכר


00:00 ,01.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
רב חובל מוריס מור, בתגובה למאמרו של גדעון רייכר: "מדוע אתה וחבריך נטשתם את ערוץ 1 ? האם זה בגלל רמת השכר במגזר הציבורי? מי שמך לקבוע מהן רמות השכר ה"רציונליות" שאמורים להשתכר בכירי המגזר הציבורי?"

רב חובל מוריס מור, נתב נמל אשדוד, שיגר ביום חמישי שעבר מכתב אל מר אמנון דנקנר עורך עיתון "מעריב", בהתייחסו למאמרים שפורסמו בעתון "מעריב" ובכלי תקשורת אחרים, ושנכתבו על ידי העתונאי מר גדעון רייכר.

לדבריו, בתאריך 12.03.2003 פורסמה כתבה של מר רייכר בעיתון "מעריב" תחת הכותרת "מעיינות החוצפה" ובה נכתב בין השאר: "מי היה אביו מולידו של ההסדר המעוות המעניק לנווט המשייט בנמל ומותיר מאחוריו שובל המנחה אוניות למעגן לקבל 58,000 ₪ מדי חודש". למאמר זה בחרו עובדי הנמלים שלא להגיב.

מוריס מור כתב במכתבו:
" לאחרונה, חזרת בהזדמנויות שונות בתוכניות רדיו על אמרות הכנף המליציות סרקסטיות שלך המפגינות בורות לא מעטה בנושא הניתוב ואף הוספת תבלינים בדמות הנתב "המשייט להנאתו בנמל ומביא הבייתה 60,000 ₪ על חשבון משלם המיסים". הפעם לא הותרת לנו ברירה אלא להגיב.

ובכן, לא מתאים לעיתונאי בעל שיעור קומה כשלך שיפלוט מפיו קביעות שלא נבדקו לעומקן הנאמרות בחצאי אמת ואשר עלולות לגרום להסתה שאם במתכוון אם לאו. מדבריך קל מאד להסיק שהנתב שהפכת לנווט "המשייט להנאתו..." הוא לא אחר מאשר טפיל "אוכל חינם" המפטם את כיסו בכספי משלם המיסים. באותה קונוטציה, מדוע אינך טוען שקברניט באל-על, המקביל, "מרחף להנאתו באויר ומקיז מכספי הציבור נהרות של ממון"? שהרי גם הוא בקטגוריית המגזר הציבורי ".

לדבריו, השאלה האם "קו העוני העולה בהתמדה", אינה בהכרח קובעת שגובה שכרו של הקברניט בים, או באויר, כאשר מועסק ב"מגזר הציבורי", אמורה להיות חמישית מהשכר שהיה מרוויח לו עבד במגזר הפרטי.

"מדוע אתה וחבריך נטשתם את ערוץ 1 ? האם זה בגלל רמת השכר במגזר הציבורי? מי שמך לקבוע מהן רמות השכר ה"רציונליות" שאמורים להשתכר בכירי המגזר הציבורי?", הוסיף.

"לידיעתך", הוסיף מוריס מור, "רשות הנמלים בה אני עובד, אינה ניזונה כפי שהנך סבור, מתקציב המדינה ואינה משלמת שכר לעובדיה ע"ח משלם המיסים. נהפוך הוא, בשנתיים האחרונות האוצר ינק מהרשות כ- 2 מיליארד ₪ לכיסוי גרעונותיו. אציין גם שפרסומיך אודות שכרו של הנתב אינם נכונים וכהרגלך הינך "שוכח" לציין באופן עקבי שמדובר בשכר ברוטו שכמחציתו חוזר למדינה בצורת מס והכולל גילומים. הנתב רחוק שנות אור מהתאור של "מביא הביתה" את הסכום שנקבת".

ולעניין "משייט להנאתו בנמל", ראה לנכון רב חובל מוריס מור לציין בפני מר רייכר את העובדות הבאות :

- כל הנתבים העובדים בנמלי הארץ שירתו כרבי חובלים בצי הסוחר שנים רבות, שהרי אחד הקריטריונים ע"פ חוק ספנות ימאים לקבלת נתב לעבודה דורש שהמועמד במכרז לניתוב שירת לפחות 3 שנים כקרבניט בפועל בצי הסוחר.

- הקברניט אחראי לחיי צוותו, לאניה ששוויה לעתים מעל מאה מיליון דולר ולמטענה.

- כמו חבריי, בעבודתי בצי הסוחר בשירות חברת הספנות הפרטית "אל-ים" של משפחת רקנטי,השתכרתי הרבה יותר מאשר שכרי כיום כנתב שאותו אני מרוויח בזכות ולא בחסד כפי שהנך מנסה לצייר.

- עבודת הנתב כוללת תמרון אניות מכל סוג שהוא מהים הפתוח אל תוך הנמל וקשירתן לרציף כאשר הנתב פיסית שולט באוניה מגשר הפיקוד. כמו כן, מבצע עיתוק של אניות בתוך הנמל ויציאתן ממנו.

- העבודה כוללת גם ניהול מקרי חירום ימיים ולעיתים בשילוב מחלקת ים בנמל, חיל הים, וחיל האויר.

- הפעולות מתקיימות בכל מצב של מזג אויר ולעיתים ברוחות של כ-80 קמ"ש ובגלים של כ-4 מטרים. העבודה נעשית תוך סיכון חייו של הנתב בעת עלייתו לאניה וירידתו ממנה בסולם הנתב. רק בחודש האחרון אחד הנתבים בנמל אשדוד שבר 3 צלעות בזמן ירידתו מהאניה ונפילתו למים.

- הנתב חייב להפגין שליטה מלאה בתמרון אניות באורך של 50 מטר באותה המיומנות שיפגין באניה שאורכה כ-300 מטר (כאורך 3 מגרשי כדורגל), לסובב אותה בתוך הנמל ולקושרה לרציף תוך ניטרול כל הסכנות הכרוכות בפעולה.

- האחריות המוטלת על הנתב כבדה ביותר וכל התנגשות של אניה תחת פיקודו באניה אחרת או ברציף, עלולה לגרום נזק בעשרות מליוני דולרים וצפויה להחקר ע"י ועדת חקירה מטעם משרד התחבורה. באם ימצא פגם בתפקודו, הנתב עלול להיות מושעה ואף לאבד את רשיונו.


" אני וחברי נותנים כתף ברצון למאמץ הכללי ושכרנו מנוכה מידי חודש באחוזים רבים תחת הכותרת "הפחתה לעידוד הצמיחה". מדוע אתה וחבריך נטפלים ל"בכירי המגזר הציבורי" ואינכם באים בטענה כלשהיא כנגד "בכירי המגזר הפרטי" ששכר הנתבים והטייסים יראה לידם כבדיחה?

לסיכום דברי, הנתבים מרויחים לחמם בכבוד וראוי שתחזור בך מדבריך ופרסומיך שיש בהן הסתה ופגיעה בצנעת הפרט ואשר במתכוון או שלא, משמשים כשופר וכלי שרת בידי השלטון ", סיכם מוריס מור.