הנמלים והמכס הפעילו תהליך חדש להעברת מכולות לאתרי מסירה אחרים

החל מה-1 לפברואר הופעל תהליך חדש להעברת מכולות מנמלי חיפה ואשדוד לאתרים מוכרים ע"י המכס, עפ"י הרשאת מכס שהועברה לנמל באמצעות מסר אלקטרוני. מדובר בהעברת מכולות בטרם הותרו מכסית עפ"י רשימון לנמלים אחרים (שונים מהנמל בו נפרקה המכולה) או למסופי מטען חיצוניים


00:00 ,12.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
החל מה-1 לפברואר הופעל תהליך חדש להעברת מכולות מנמלי חיפה ואשדוד לאתרים מוכרים ע"י המכס, עפ"י הרשאת מכס שהועברה לנמל באמצעות מסר אלקטרוני. מדובר בהעברת מכולות בטרם הותרו מכסית עפ"י רשימון לנמלים אחרים (שונים מהנמל בו נפרקה המכולה) או למסופי מטען חיצוניים. התהליך החדש יבוקר במהלך החודשיים הקרובים והבעיות שתתגלינה יטופלו וך כדי הרצתו.

כל העברת מכולה מנמל הפריקה בטרם הותרה לשחרור ע"י המכס חייבת באישור של המכס. בטרם הופעל התהליך ה-"חדש" יוזם ההעברה היה ניגש לבית המכס עם טופס "פקודת מסירה להעברות" שבו היו מפורטות כל המכולות שיש להעביר ממצהר מסוים לאתר מסירה מסוים. איש המכס היה מאשר את הטופס בחתימה מבלי שהועמדו לרשותו הכלים המתאימים לוודא שבקשת העברה תקפה (עומדת בשורה של תנאים בסיסיים). לאחר קבלת החותמת היה הלקוח מתייצב בנמל עם הטופס החתום ומקבל את תעודות הליווי המתאימות. בחלק נכבד מהמקרים היו עיכובים שנבעו מכך שרשימת המכולות שאושרה להעברה לא נבדקה ע"י המכס.

בתהליך החדש סוכן האניה (בעתיד גם המשלחים הבינלאומיים) מעביר מסר "בקשה להעברה לאתר מכס אחר" למכס. מערכת המידע של המכס מבצעת שורה של בדיקות תקינות על המסר המתקבל (שלמות עיסקה,התאמה לאתר מסירה במצהר,מניעת כפילויות בשיוך מכולה אחת לטרנזקציות עסקיות שונות ועוד) ויוצרת מסר משוב לשולח. השולח יקבל בכל מקרה מסר משוב בין שהמסר המקורי ששלח נקלט כהלכה במחשב המכס ובין שנדחה מאחר ולא עמד בבדיקות שצוינו לעיל. כאשר המכס אישר את בקשת העברה הוא מעביר מסר "אישור העברה" לנמל/מסוף חיצוני. הנמל בודק את המסר (במידה ושתי מערכות המידע של הנמל ושל המכס מסונכרנות ב-100% הבדיקה אמורה להניב תוצאה חיובית). הנמל מגיב במסר משוב למכס. במידה ומסר "אישור העברה" נמצא תקף הוא נרשם במערכת המידע הנמלית ובתהליך הדפסת תעודת הליווי תתבצע בדיקת תקינות מול רישום זה (במלים אחרות לא ניתן יהיה לשחרר מכולה לאתר אחר אם אין מסר אישור תואם שהתקבל מהמכס).

היתרונות בתהליך ה-"חדש" כוללים :
א. בקרה טובה יותר של אישורי העברת מכולות
ב. מניעת בעיות שהיו חלק מהתהליך ה-"ישן" (לדוגמא: עיסקה מפוצלת בין שני אתרי מסירה או שיוך אותה מכולה לשני תהליכי שחרור, או יותר).
ג. נציג סוכן האניה ששלח מסר "בקשה להעברה לאתר אחר" לא צריך להתייצב במכס לצורך קבלת החותמת (שלב נוסף בהטמעת תהליכים ללא ניירת)

שני התהליכים ה-"חדשים", תהליך העברה לאתר מסירה אחר ותהליך העברה למשקף המכולות באשדוד (שפורסם בתחילת השבוע ב- port2port) מתבססים על העברת מסרים דו כיוונית בין מחשב המכס ומחשב הנמל. בנוסף לאפיון המסרים, קביעת המבנה ותיאום הקודים, היה צורך בכתיבה/שינוי תוכנה הן במערכות המידע של המכס והן במערכות המידע של הנמל.

מאחר ומדובר במסרים "חדשים" והיה צורך לשדרג את תהליך העברת המסרים בין המכס והנמל הוחלט לשדרג את הטכנולוגיה של העברת המסרים. הטכנולוגיה שיושמה מבוססת על פרוטקול תקשורת FTP. הנסיון המוצלח מנחה את אנשי המחשוב של שני הארגונים להתחיל בהליך של העברת כל המסרים שמועברים כיום ביניהם לטכנולוגיה זו.

שני הפרויקטים מהווים מעין "מהפכה חשיבתית" ומאחר והם מופעלים, ניתן לומר שהתעוזה והמחשבה שהושקעה השיגו את התוצאות המקוות.

הישג זה שייך לצוותי העבודה שעמלו וטרחו בשני הפרויקטים (נציגי המכס בהנהלה ובבתי המכס בחיפה ואשדוד,אנשי המחשוב של מלם, התכניתנים ביחידות המחשוב הנמליות).

הפעלת התהליכים ה"חדשים" אינה סופה של הדרך אלא רק נקודת ציון בישום התפיסה המודרנית של שיפור התהליכים בקהיליית הסחר הימי. בתקופה הקרובה נשקוד על השלמת התהליך כך שיכלול גם את המשלחים הבינלאומיים והטמעת תהליכים נוספים שכיום נמצאים בפיתוח וניסוי בתנאי מעבדה.


* המאמר נכתב ונמסר באדיבות מר יצחק בן עוזר, המשמש כמנהל הפיתוח באגף מחשוב ומידע ברשות הנמלים, שהיה מעורב ישירות בתכנון והטמעת התהליך אל מול אגף המכס.