הנזק המצטבר מהשביתה בנמלים כ- 3.8 מיליארד ש"ח

כך העריכו הבוקר כלכלני לשכות המסחר ; בימים הקרובים צפוי בבתי החולים מחסור בציוד רפואי בסיסי ; מחר תתקיים הפגנה, בשערי נמל חיפה, כנגד השביתה בנמלים ; נמל חיפה הפסיק את קליטת מכולות היצוא עד מחר


00:00 ,01.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
כך העריכו הבוקר כלכלני לשכות המסחר ; בימים הקרובים צפוי בבתי החולים מחסור בציוד רפואי בסיסי ; מחר תתקיים הפגנה, בשערי נמל חיפה, כנגד השביתה בנמלים ; נמל חיפה הפסיק את קליטת מכולות היצוא עד מחר

כלכלני איגוד לשכות המסחר מעריכים כי נזקי השביתה המצטברים בנמלים כבר נאמדים בכ- 3.8 מיליארד ש"ח - נזק הנאמד בכ- 1.2 אחוזי תוצר עסקי.

מבדיקה שערכו כלכלני האגוד עולה כי בממוצע בחודש יולי (לפני השביתה) נפרקו בנמלים 2,793 מכולות במשקל כולל של 17,745 טון ליום, זאת לעומת ממוצע ליום, לאחר תחילת העיצומים, בו עמדו מספר המכולות שנפרקו על 805 מכולות עם משקל כולל של 5,419 טון.

מהנתונים שנאספו עולה עוד כי בנמל חיפה נפרקו רק כ- 20% מכמות המטענים לפני העיצומים, ואילו בנמל אשדוד פורקו כ- 27% מתוך כמות המטען לפני העיצומים.

מנתונים שהגיעו למוקד המיוחד שהוקם באיגוד לשכות המסחר עולה כי עסקים לא מעטים מצויים על סף סגירה או הפסקת פעילות.

בין הפניות שהגיעו לאגוד:

חברה המייבאת חומרי גלם לתעשיית הריהוט בהם לבידים, MDF, מזונית ופרומייקה הודיעה כי כתוצאה מהשביתה הוצאו כל 160 עובדיו לחופשה מרוכזת, וזאת כתוצאה ממחסור בחומרי גלם.

ציוד רפואי בסיסי כגון שקיות שתן, כפפות ניתוח, כפפות בדיקה, ציוד הנשמה, קטטרים ומחטים לאינפוזיה, המיועד לבתי החולים בארץ, הופנה ופורק בנמלים אחרים באגן הים התיכון. אם הציוד לא יגיע במועד קרוב ביותר לארץ, עלול כבר בימים הקרובים להיווצר מחסור בחלק מבתי החולים, ציינו באיגוד לשכות המסחר.

משלוחי ייצוא של יצרנית של חלקי חילוף לרכב, המספקת ציוד לצבא ארה"ב לא בוצעו. אי עמידה במועד אספקת הציוד עלולה להביא להפסקת ההתקשרות עם החברה בישראל.

מטענים הכוללים יינות לראש השנה, נפרקו מחוץ לישראל. כתוצאה מכך היינות התקלקלו וההזמנות לחגים לא יבוצעו במועד.

ציוד דנטלי פורק בנמל אלכסנדריה. כתוצאה מכך כבר נוצר מחסור בחומרי גלם בציוד זה בחלק ממעבדות השיניים והמצב אף עלול להחמיר בימים הקרובים.


מחר תתקיים הפגנה כנגד השביתה בנמלים

מחר, יום שני 2 באוגוסט, בשעה 10:00, תתקיים הפגנה של לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים כנגד השביתה בנמלים. ההפגנה תתקיים בשער 1 בנמל חיפה – הכניסה מחוף שמן.

בפנייה שעשו הבוקר הארגונים הכלכליים לציבור המשתמשים נקראו היבואנים, היצואנים וכל אלו שנפגעו מהשביתה לעשות כל מאמץ להגיע להפגנה, כדי למחות על הפגיעה במקומות עבודתם. "הצלחת ההפגנה תלויה בהיענות שלכם", נכתב


נמל חיפה הפסיק את קליטת מכולות היצוא

יואב מרגלית, רמ"ח מסופי מכולות בנמל חיפה הפיץ ביום חמישי האחרון חוזר, באמצעות שרות הלקוחות בנמל חיפה, כי עקב ההאטה בקצב העבודה הצטברו בנמל ובשטחי האחסון מכולות רבות, ושטחי האחסון מלאים עד תומם. לפיכך, הודיע מרגלית כי אין באפשרות הנמל לקלוט מכולות ליצוא- וזאת לאוניות שפוקדות את הרציפים עד 2 באוגוסט 2004 . עוד צויין כי מחר, יום שני, תתקיים הערכת מצב חדשה והודעה תצא בהתאם.