המשתמשים מתנגדים לכוונת הנמלים להפעיל מערכות שיקוף עצמאיות

בכנס תס"ק ים הוצגה בפני המשתתפים תוכנית לפיה נמלי אשדוד וחיפה עומדים להפעיל מערכת ביטחונית עצמאית הכוללת הפעלת מערכות שיקוף. אמיר שני: החלטת הנמלים להקים מערכת מקבילה הינה מיותרת. חנ"י בתגובה: הפיילוט אושר על ידי משטרת ישראל ואומץ על ידי הדרג המדיני


00:00 ,07.01.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

בכנס תס"ק ים הוצגה בפני המשתתפים תוכנית לפיה נמלי אשדוד וחיפה עומדים להפעיל מערכת ביטחונית עצמאית הכוללת הפעלת מערכות שיקוף. אמיר שני: החלטת הנמלים להקים מערכת מקבילה הינה מיותרת. חנ"י בתגובה: הפיילוט אושר על ידי משטרת ישראל ואומץ על ידי הדרג המדיני
 
יו"ר ועדת הכספים באיגוד לשכות המסחר, מר אמיר שני, פנה השבוע במכתב למנכ"לי משרד האוצר, התחבורה, התמ"ת והמשרד לביטחון פנים בנוגע לכוונת נמלי הים להפעיל מערכת ביטחונית עצמאית הכוללת הפעלת מערכות שיקוף.
 
לטענת שני, במסגרת כנס חצי שנתי של תס"ק ים בו לקחו חלק נציגות בכירה של קהיליית הים בישראל - נמלים, סוכני אוניות, חברת נמלי ישראל, הוצגה בפני המשתתפים תוכנית לפיה נמלי ישראל, אשדוד וחיפה, עומדים להצטייד במערכות בידוק ביטחוניות עצמאיות. עוד נמסר בכנס כי מערכת הביטחון הנמלית העתידית, בניצוחו של קב"ט הנמל, תוכל להעביר מכולות לבדיקות ביטחון ללא כל קשר למערכות המכס אשר עשויות להעביר את המכולות לבדיקה מכסית נוספת.
 
מר שני כותב למנכ"לי המשרדים שהוזכרו כי "במסגרת הכינוס הובהר, באופן שאינו משתמע לשתי פנים, כי בכוונת הנמלים לרכוש משקפים חדשים ואף להפעיל תוך פרק זמן קצר מערכות פרופיילינג ביטחוני המאפשרות, באופן יעיל, ליירט מטענים העוברים בנמל". מר שני אף טוען כי חברת נמלי ישראל הקצתה סכום של 12 מיליון שקל לקידום פיילוט בנושא, וזאת למרות העובדה שמדינת ישראל, באמצעות מינהל המכס, שוקדת כיום על הקמת מערכת סחר חוץ דור חדש, בעלות של מעל 300 מיליון שקל.
 
מר שני מזכיר במכתבו, אשר עותקים ממנו הועברו לאוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, דורון ארבלי, ראש מינהל המכס ולמר שלמה בריימן, מנכ"ל חנ"י, כי מינהל המכס במשרד האוצר הוא זה שאמון, על פי החלטת הממשלה, למנוע הברחות אמל"ח בכניסה לישראל, וכי הוא פיתח ומפעיל - בהנחיית גורמי הביטחון המוסמכים - מערכות פרופיילינג יעילות תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים והכשרת עובדים מיומנים לביצוע המעקב.
 
מר שני מציין במכתבו כי "החלטת הנמלים להקים מערכת מקבילה הינה מיותרת, משוללת כל ראייה ממלכתית  תוך הפניית משאבים כלכליים יקרים לאפיקים בלתי רצויים", וכי "ריבוי הבדיקות והסרבול הנובע מכך יפגע באופן בלתי הפיך ומיותר בשרשרת האספקה על חשבון ציבור היבואנים".
 
"לא יעלה על הדעת", כותב שני, "כי בתקופה כה קשה למשק יחליט גוף ציבורי, המנהל כספי ציבור, להפנות כספים אלה לטובת הקמת מערכת מקבילה בעלות ניכרת".
 
שני מוסיף וכותב כי מערכת השיקוף המכסית אינה עובדת כיום בניצולת מלאה וכי מן הראוי היה שגם המכס וגם הנמל ישתפו פעולה להקמת מאגר נתונים ביטחוני אחיד אשר ייעל את יכולת המודיעין הביטחונית הכוללת ואף  יאפשר למינהל המכס לבצע את בדיקת המטען. "הראייה הממלכתית מחייבת שיקול דעת נוסף ובחינה מחודשת של הנושא תוך מתן משקל לצורך להגביר את הניצולת של התשתית הקיימת", מציין שני.
 
מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה כי הפיילוט להפעלת לכשירי שיקוף בנמלים אושר על ידי משטרת ישראל שהיא הגוף המנחה, ועל ידי יחידת הלוחמה בטרור (לוט"ר) במשרד ראש הממשלה, שהוא הגוף המסדיר.
 
חנ"י ציינה בתגובתה עוד כי "ההחלטה באה לאחר סדרה ארוכה ומקיפה של דיונים, שנערכה על ידי משטרת ישראל, המכס, לוט"ר וחברות הנמלים. ההחלטה התקבלה על ידי כל הגופים הללו ואומצה על ידי כל הגופים הביטחוניים הרלוונטיים במדינה, ובכללם הדרג הממשלתי. כמו כן, הלוט"ר מגבש הצעת החלטה שתוגש ברוח זו לממשלה".
 
מחברת נמל חיפה נמסר בתגובה כי "מדובר בהחלטה במישור הלאומי שנעשתה ביוזמת הגופים המנחים. הפיילוט לא יתבצע בנמל חיפה אלא בנמל אשדוד".

 

מחברת נמל אשדוד וממינהל המכס טרם נמסרה תגובה.