הממשל האמריקאי יתקין מערכת מתקדמת לאיתור חומרים רדיואקטיביים בנמל חיפה

עמוס עוזני, מנכ"ל נמל חיפה: "התרחבות תנועת הסחורות מירדן ועיראק לארה"ב הופכת אותנו לנמל בעל משמעות אסטרטגית לארה"ב ואנו שמחים כי נבחרנו לפרוייקט יוקרתי זה, אשר מציב אותנו בשורה אחת עם הנמלים המתקדמים והמאובטחים בעולם"


00:00 ,26.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

עמוס עוזני: "התרחבות תנועת הסחורות מירדן ועירק לארה"ב הופכת אותנו לנמל בעל משמעות אסטרטגית לארה"ב"
 
בהמשך להודעה שפרסמנו לפני שבועות אחדים אודות הסכם לשיתוף פעולה בין ארה"ב וישראל, שנועד לסייע לגילוי הברחות של חומרים רדיואקטיביים וגרעיניים, עתה מתברר כי הממשל האמריקאי מתכוון להשקיע מיליוני דולרים בהתקנת מערכת מתקדמת לסריקה ואיתור חומרים רדיואקטיביים, בנמל חיפה.

בנמל חיפה ציינו שהבחירה בהם באה על רקע הגידול המתמיד בייצוא הסחורות מירדן ועיראק לארה"ב דרך נמל זה ועקב פוטנציאל הגידול הטמון בו. כאמור, התקנת המערכות המתקדמות בנמל חיפה נועדה להבטיח גילוי ויירוט העברות בלתי חוקיות של חומרים גרעיניים ורדיואקטיביים אחרים.
 
הבחירה בנמל חיפה הינה חלק מפרויקט גלובלי של הממשל האמריקאי הנקרא "מגה פורט" וכולל את הנמלים המובילים בעולם בייצוא סחורות לארה"ב. בין המדינות שנבחרו להשתתף בפרויקט: סינגפור, סין, הולנד, ספרד, סרילנקה, הולנד, יוון ועוד.
 
במסגרת הפרויקט, יותקנו "סנסורים" בשערי נמל חיפה, אשר יסרקו את כל תנועת המטענים אל הנמל על מנת לוודא כי אינם מכילים חומרים רדיואקטיביים ורדיולוגים. כמו-כן, אישר הממשל להנהלת נמל חיפה להשתמש במערכת גם לסריקת סחורות הנכנסות למדינת ישראל, מה שהופך את נמל חיפה למתקדם ולמאובטח בישראל.התקנת המערכת תושלם במהלך הרבעון הראשון של 2006.
 
פרויקט "מגה פורט" של הממשל האמריקאי הוא חלק ממאמצי הממשל להילחם בתסריט האימה של החדרת נשק לא קונבנציונלי לארה"ב לצורך הרכבת "פצצה מלוכלכת".
 
עמוס עוזני, מנכ"ל נמל חיפה: "התרחבות תנועת הסחורות מירדן ועיראק לארה"ב הופכת אותנו לנמל בעל משמעות אסטרטגית לארה"ב ואנו שמחים כי נבחרנו לפרוייקט יוקרתי זה, אשר מציב אותנו בשורה אחת עם הנמלים המתקדמים והמאובטחים בעולם."