המכס האמריקאי יחייב במסירה מוקדמת של מניפסטים ימיים

בהודעה לעתונות שפרסם אגף המכס של ממשלת ארה"ב ב- 30 לאוקטובר 2002 נמסר כי המכס האמריקאי ייחל לדרוש מהמובילים הימיים ליידע את המכס האמריקאי, על תכולת כל המכולות המיועדות להכנס לארה"ב, 24 שעות לפני שמעמיסים את המכולות בנמלים זרים


00:00 ,05.11.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
בהודעה לעתונות שפרסם אגף המכס של ממשלת ארה"ב ב- 30 לאוקטובר 2002 נמסר כי המכס האמריקאי ייחל לדרוש מהמובילים הימיים ליידע את המכס האמריקאי, על תכולת כל המכולות המיועדות להכנס לארה"ב, 24 שעות לפני שמעמיסים את המכולות בנמלים זרים.

החוק החדש, שנחקק לאחרונה, מסמן את מאמצי המכס האמריקאי במניעה מטרוריסטים מ"לייבא" חומרים גרעיניים או רדיואקטיביים ונשקים קטלניים אחרים לתוך ארה"ב.

חברות אשר לא תספקנה המידע 24 שעות לפני ההעמסה תיקנסנה במיסים. מאגף המכס ציינו בהודעה כי המכס האמריקאי רשאי אף למנוע מהמוביל הימי לפרוק את מטענו.

כיום, רבים מהמובילים הימיים האמריקאיים והזרים מוסרים, באופן יזום ועל דעת עצמם, מידע מוקדם על תכולת המטען אבל המכס האמריקאי לעתים מקבל את המידע מספר ימים לפני שהאניה נושאת המטען מגיעה לאחד מנמלי ארה"ב.

מר דניס מרפי, דובר המכס האמריקאי, ציין בהודעה כי, על פי החוק הזה, ההגדרה של מוביל ימי מתייחסת לחברה שהיא בעלת אניות מטען (כמו למשל חברת Maersk Sealand) ושיישום החוק החדש ייחל בתחילת השנה הבאה על מנת לאפשר למובילים הימיים להערך לקראתו.

עוד נמסר בהודעה כי החוק החדש אינו מתייחס לאניות הנושאות מטעני צובר כדוגמת שמן, חיטה, פחם ובולי עץ.

מהמכס נמסר כי המכס ידרוש מניפסט ימי מדוייק ומוקדם על מנת שייתאפשר למכס לזהות באופן יעיל מטען העלול להוות סיכון לבטחונה של ארה"ב.

המידע הינו חיוני גם עבור יוזמה נוספת שהמכס החל ביישומה לאחרונה, יוזמת ה- CSI, Container Security Initiative. במסגרת יוזמה זו, אנשי מכס אמריקאיים יוצבו בנמלים ימיים נבחרים זרים ויבצעו "שיקוף" למכולות מטענים בעלי סיכון בטחוני גבוה עוד לפני שהם עזבו את נמל היציאה לכיוון נמלי ארה"ב. יפן, סין, סינגפור וגרמניה כבר הביעו את הסכמתם להצטרף לתוכנית ה- CSI.

בכל שנה, למעלה מ- 5.7 מליון מכולות נכנסות לנמלי ארה"ב ולכן, על פי המכס האמריקאי, זהו הכרחי למנוע מטרוריסטים להשתמש בנמלי הים על מנת להבריח חומרים גרעיניים, ביולוגיים או כימיים מסוכנים אל תוך ארה"ב.