החברה לישראל: הסדר במסגרתו יוזרמו לצים מאות מיליוני דולרים

במסגרת ההסדר החזר החוב לבעלי האג"ח יידחה לשנת 2020. החברה לישראל תעמיד לצים רשת ביטחון בגובה 100 מיליון דולר. מועד האסיפה הכללית נדחה ל-1 בנובמבר


00:00 ,19.10.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת ההסדר החזר החוב לבעלי האג"ח יידחה לשנת 2020. החברה לישראל תעמיד לצים רשת ביטחון בגובה 100 מיליון דולר. מועד האסיפה הכללית נדחה ל-1 בנובמבר 

 

החברה לישראל הודיעה אמש על מתווה אפשרי להסדר החוב מול חברת הבת, צים שירותי ספנות משולבים. על פי הודעת החברה, החזר החוב לבעלי האג"ח יידחה לשנת 2020 בתמורה להגדלת אחוזי הריבית. כמו כן יעבירו הבנקים מאות מיליוני דולרים לחברת צים. החברה לישראל הודיעה במקביל כי היא דוחה את מועד האסיפה הכללית בארבעה ימים מה-28 באוקטובר ל-1 בנובמבר, אסיפה אשר אמורה לדון בהסדר החובות ובתוכנית ההבראה של החברה.
 
הדחייה במועד הפירעון של האג"ח יהיה בהיקף של 300 מיליון דולר. תמורת הדחייה יקבלו מחזיקי האג"ח ריבית מוגדלת וכן את הזכות להמיר את החוב.
 
בדו"ח משלים שצירפה החברה לישראל היא מבקשת להביא פרטים בדבר תיאור ההבנות שהושגו עם הרוב המכריע של נושי צים שאמורים ליטול חלק בתוכנית ההבראה המוסכמת, המהווים למעלה מ-95% מסך חובות והתחייבויות צים לנושים הכלולים בתוכנית, כאשר עם חלק מנושים אלה כבר נחתמו מסמכי הסכמה בתהליכי אישור מתקדמים.
 
במסגרת הסדר החוב, צפויה החברה לישראל לחזק את ההון העצמי של צים על ידי השקעת 450 מיליון דולר וזאת בנוסף להעמדת "רשת בטחון" לצים בהיקף של 100 מיליון דולר, כאשר חלקה של החברה לישראל ברשת יעמוד על 75 מיליון דולר ושל קבוצת עופר על 25 מיליון דולר. במקביל, צפויה החברה לישראל לאשר מראש את האפשרות להזרים 50 מיליון דולר נוספים במידת הצורך.
 
הבנקים הזרים והישראלים, שהיקף החוב שלהם מעל 1.5 מיליארד דולר, הסכימו לפריסה חדשה של תשלומי החוב לטווחים שונים שמגיעים עד ל-10 שנים וכן לדחייה במועדי התשלום לתקופות שונות שמגיעות עד ל-3 שנים. כמו כן, במסגרת ההסדר יועמד לצים מימון בנקאי חדש לתקופה של עד 12 שנה בהיקף של מעל 500 מיליון דולר אשר יאפשר את רכש האוניות החדשות בשנים הקרובות.
 
סכום החוב של חברת צים המוערך ליום 30.6.2009 כלפי מחזיקי אגרות החוב הינו כ-350 מיליון דולר. על פי המתווה המוצע, יקבלו המחזיקים את כספם רק ב-2020 תמורת פיצוי מוגדל ואפשרות לרכוש מניות בהנחה.
 
ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל, מסר בראיון לגל"צ כי "משפחת עופר מתכוונת לשלם כל שקל לציבור ומבקשת דחייה בהחזרת איגרות החוב למשקיעים עד 2020. הבנקים יעמידו מימון של חצי מיליארד דולר - דבר המביע אמון בחברה לישראל".
 
בנוגע לסיבות לבקשת דחייה, מסר גלעד כי "הכלכלה העולמית נכנסה למשבר ויחד איתה נכנסה צים למשבר. צים פועלת עם החברה לישראל והבעלים על מנת לייצב ולבנות תוכנית הבראה לחברה".
 
"החברה ביקשה זמן לפרוש את חובותיה כדי שניתן יהיה להחזיר את החוב לציבור ולנושים. היקף ההזרמות לחברה, שיאפשרו את הפעלתה, הן בהיקף חסר תקדים - משפחת עופר תזרים 2 מיליארד שקל. אף אחד לא מנסה להתחמק", טען גלעד.
 
צים ערכה, לאחר פרסום מתווה ההסדר על ידי החברה לישראל, שיחת ועידה בהשתתפות פעילים בשוק ועיתונאים. בשיחת הוועידה השתתפו רפי דניאלי, מנכ"ל צים ואלון רווה, סמנכ"ל הכספים של צים.
 
דניאלי אמר במסגרת שיחת הוועידה כי "פרסמנו מתווה לציבור לאחר חצי שנה של עבודה מאומצת, שכולל את כל נושי צים כדי להחזיר את צים לפסי רווחיות. ההסדר הוא בהיקף חסר תקדים של 20 מיליארד שקל. הקפדנו על שני  עקרונות בסיסיים: ראשית, בעלי החוב לא ייפגעו מעבר לפריסת חוב - מלוא הכסף יוחזר כולל תוספות. שנית, לא תבוצע העדפת חוב".
 
עוד הוסיף דניאלי כי "התוכנית מצליחה הודות להזרמה של החברה לישראל ומשפחת עופר. הדחייה היא בטווח סביר של 4-6 שנים - בהחלט סביר בעתות משבר. יש לזכור שענף הספנות מחזורי ואנחנו נמצאים בתקופה מאוד קשה בכלכלה ובענף הספנות. צים תדע להתגבר על המשבר ונוכל ליהנות מהתאוששות. מאינדיקציות שאנחנו מקבלים, בשוק יש סימנים של התאוששות מסוימת".
 
רווה ציין במסגרת שיחת הוועידה כי "עמדנו מאחורי זה שהתוכנית תשקף אפס מחיקה של חוב. התוכנית כולה מבוססת על התאמת לוח התשלומים לתנאי השוק. הסייקל השלילי גורם לכך שכל החברות בענף הספנות נמצאות בתוך מהלכים של שינויים בלוח החזרי החוב. המערכת מבינה שבענף הספנות שזמנים קשים יש לבצע התאמה של החוב".
 
רווה המשיך ואמר כי "יש לצים 2 מיליארד דולר חוב, ברובה למערכת הבנקאית. למעשה, התוכנית מאפשרת לצים במהלך השנים הקרובות הקלה משמעותית בתזרים המזומנים כדי לאפשר התאוששות. לגבי החוב עצמו, 350 מיליון דולר למחזיקי אגרות החוב. אנחנו מקפידים להחזיר עד השקל האחרון. בסיכום שסוכם אמש עם מחזיקי האג"ח סוכמו מנגנוני פיצוי: תוספות בריבית, השתתפות במניות החברה (אופציות למניות או זכות להמיר למניות) וקבלת בטחונות שיינתנו בעתיד".
 
בנוגע לבעלי חוב אחרים ציין רווה כי "קבוצה רחבה של בעלי אוניות הסכימה להפחית את דמי החכירה על האוניות בהיקף של כ-300 מיליון דולר תמורת מנגנונים כמו הארכת תקופת החכירה. בהקשר למספנות, החברה הצליחה להשיג דחייה במועד אספקת האוניות בטווחים של 2-5 שנים. צים תקבל את האוניות באופן הדרגתי יותר, בשנים טובות יותר לענף הספנות. כמה אוניות תתקבלנה ב-2009-2010 כי הן חשובות אסטרטגית לקונסורציום של חברות ספנות".