הועדה לבדיקת הליכי הרכש בנמל חיפה: אין פגם בהתנהלות חרמש ועוזני

ועדת הבדיקה שהוקמה בעקבות ישיבת דירקטוריון מיוחדת שהתקיימה במשרד התחבורה בחנה את הליכי הרכש וההצטיידות בנמל חיפה בעקבות מכתב אנונימי וקבעה כי לא נמצא ממש בטענה שבתלונה האנונימית. מנכ"ל חברת נמל חיפה: "לא היה לי ספק כי ועדת הבדיקה תוכיח את ניקיון כפינו"


00:00 ,08.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הבדיקה שהוקמה בעקבות ישיבת דירקטוריון מיוחדת שהתקיימה במשרד התחבורה בחנה את הליכי הרכש וההצטיידות בנמל חיפה בעקבות מכתב אנונימי וקבעה כי לא נמצא ממש בטענה שבתלונה האנונימית. מנכ"ל חברת נמל חיפה: "לא היה לי ספק כי ועדת הבדיקה תוכיח את ניקיון כפינו"
 
ועדת הבדיקה שהוקמה בעקבות החלטת דירקטוריון נמל חיפה ולבקשת שר התחבורה, הגישה בימים אלה את מסקנותיה לאחר שסיימה לבדוק את הליכי הרכש וההצטיידות בעגורנים בנמל חיפה. דו"ח הוועדה, שנערך על ידי רו"ח יום טוב בילו ממשרד רו"ח בר-לב ועל ידי א. אמיגפור, מבקר חברת נמל חיפה, קבע כי אין פגם בפעילותם של יו"ר הדירקטוריון, דוד חרמש, והמנכ"ל, עמוס עוזני, בכל הקשור להליכי הרכש וההצטיידות בנמל חיפה.
 
לפני מספר חודשים הגיע מכתב אנונימי ללשכת שר התחבורה, בו הועלו טענות כנגד מנכ"ל חברת נמל חיפה, עמוס עוזני, ויו"ר הדירקטוריון, דוד חרמש, כי השפיעו ושינו מכרזי רכש והצטיידות. בד בבד יצאו פרסומים מלשכת שר התחבורה על חוסר אמון והתנהלות לקויה בהנהלת הנמל. לאחריה ביקש שר התחבורה, לזמן ישיבה מיוחדת של דירקטוריון הנמל לשם דיון בהליכי הרכש של החברה. השר מופז ביקש לקבל הסברים בדבר התנהלות חברת נמל חיפה בכל הקשור לרכש מנופים עבור הנמל בשווי של 100 מיליון שקל.
 
במהלך הישיבה הסוערת הועלו האשמות חמורות מצד חלק מחברי הדירקטוריון בדבר התנהלות ההנהלה, אופן ההתקשרות שלה עם גורמים חיצוניים והועלו שאלות בנוגע לרכש המנופים האחרון מסין עבור הנמל.
 
בסיום הישיבה הוחלט על הקמת ועדת בדיקה משותפת של מבקר חברת נמל חיפה ומשרד רו"ח בר-לב, גורם מקצועי חיצוני המקובל על שר התחבורה, לבדיקת הליכי הרכש וההצטיידות בנמל חיפה. הוועדה היתה אמורה להגיש את ממצאיה בתוך 14 יום.
 
כאמור, מסקנות הוועדה קובעות אין פגם בפעילותם של יו"ר הדירקטוריון, דוד חרמש והמנכ"ל, עמוס עוזני בכל הקשור להליכי הרכש וההצטיידות בנמל חיפה.
 
בדו"ח הוועדה נכתב כי התוכנית הכלכלית לרכש עגורנים בנמל הכרמל הוכנה עוד בשנת 1995 כאשר הוחלט על הקמת נמל הכרמל ברשות הנמלים דאז. בתוכנית זו נלקחו בחשבון 6 עגורני גשר ו-33 עגורני שער מסוג RTG(על גלגלים). לאחר שהוקמה חברת הנמל חיפה הוחלט על 7 (ולא פחות מ-6) עגורני גשר וכ-15 עגורני שער מסוג RMGהנעים על מסילה.
 
מבדיקת נושא המימון לרכש העגורנים, נכתב במסקנות הוועדה כי "נושא זה מתעכב מזה כשנה כתוצאה מאי קבלת החלטה ברשות החברות הממשלתיות בעניין יתרות הפתיחה בספרי החברה בעת הקמתה בחודש פברואר 2005. אי קבלת החלטה השפיע במקביל על חוסר האפשרות להפיק דוחות כספיים מבוקרים לחברה, עובדה אשר השפיע על יכולת החברה לגייס הלוואות מהבנקים או להפיק אג"ח ". לטענת המנכ"ל עוזני, רווחי החברה לבדם יכולים לכסות את עלות רכש העגורנים, אם כי לא על פי לוחות הזמנים של אספקת העגורנים. לכן נוצרה של בעיית תזרים מזומנים אותה יש לממן בהלוואות גישור לשנה-שנתיים. בישיבת ועדת הכספים של הדירקטוריון מיום 14 בספטמבר 2006 דיווח סמנכ"ל כלכלה וכספים כי החברה תוכל לממן ממקורותיה את הרכש של 6 עגורני גשר לפרוייקט נמל הכרמל, וכי נדרש למצוא מימון נוסף לרכישת שאר העגורנים שבתוכנית ההשקעות.
 
באשר לטענות האישיות כלפי יו"ר החברה, מר דוד חרמש, ומנכ"ל החברה, מר עמוס עוזני, כתבה ועדת הבדיקה במסקנותיה:
"בחינת המפרט הטכני לעגורני הגשר העלתה, כי לא נמצא ממש בטענה שבתלונה האנונימית לעניין עריכת שינויים במפרט הטכני של עגורני הגשר כדי להתאימו ליצרן הסיני." וכן כי "המפרט אינו מגביל את השתתפותם של הספקים הפוטנציאלים במכרז שהחברה פרסמה."
 
כמו כן נכתב: "מבדיקת המסמכים כמו גם מהשיחות שערכנו, לא איתרנו השפעה או ניסיון להשפיע מצד המנכ"ל או יו"ר הדירקטוריון על תנאי הסף במכרזים שפרסמה החברה ו/או על הדרישות שהוגדרו במפרטים הטכניים, כתוצאה מביקור יו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל במשרדי חברת ZPMCבסין בחודש מארס 2006."
 
ועדת הבדיקה קבעה בנוסף כי מסמכי המכרז הוכנו כהלכה, אך לא אושרו בכתב על ידי יו"ר הדירקטוריון לפני פרסומם, כמתחייב מהנוהל. "ההחלטה לרכוש עגורני שער מסוג RMGלעומת הסוג RTG  שנרכשו לנמל איתן באשדוד, נתקבלה בעיקר משקולים תפעוליים", נכתב במסקנות הוועדה.
 
עמוס עוזני, מנכ"ל נמל חיפה, הגיב הבוקר לפרסום המסקנות: "מסע ההכפשות וההשמצות כנגדנו, שמקורו בסיבות פוליטיות, הוכח כבלון שהופרח באוויר ובסופו של דבר התפוצץ בפרצופם של המשמיצים. לא היה לי ספק כי ועדת הבדיקה תוכיח את ניקיון כפינו ואני מקווה כי עכשיו יאפשרו לנו להתרכז בדברים החשובים באמת: פיתוח הנמל וקידומו. בחברה מתוקנת הייתי מצפה להתנצלות פומבית של המעורבים בהכפשות".
 
דוד חרמש, יו"ר דירקטוריון נמל חיפה: "אין ספק שהמכתב האנונימי נועד מלכתחילה להכפיש באופן אישי אותי ואת מנכ"ל החברה ולצערי גם דרך הטיפול בו הגבירה תחושות אלה. עכשיו, לאחר שהובררו העובדות לאשורן אני מקווה כי תיפסק הפעילות החתרנית וקידום אינטרסים אישיים על ידי כל הגורמים שהיו מעורבים בתהליך. נמל חיפה יכול וצריך להיות אחד הנמלים המובילים והמתקדמים באגן המזרחי של הים התיכון ובכוחנו להגיע תוך תקופה קצרה למעמד זה".
 
טרם נתקבלה תגובת משרד התחבורה בנושא.