הגוררת הישראלית "חגית" חצתה את מיצרי הדרדנלים כשהיא גוררת אוניית משא מאשדוד לאיסטנבול

מנכ"ל חברת מטאור ספנות בע"מ, מר ראובן נאור, מסר שהגוררת הישראלית "חגית", השייכת לחברת מטאור, חצתה לפני שבועיים את מיצרי הדרדנלים כשהיא גוררת אוניית משא תורכית גדולה, בעלת תפוסה של כ- 11,000 טון, מאשדוד לאיסטנבול


00:00 ,11.11.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
מנכ"ל חברת מטאור ספנות בע"מ, מר ראובן נאור, מסר שהגוררת הישראלית "חגית", השייכת לחברת מטאור, חצתה לפני שבועיים את מיצרי הדרדנלים כשהיא גוררת אוניית משא תורכית גדולה, בעלת תפוסה של כ- 11,000 טון, מאשדוד לאיסטנבול. הגוררת חגית נבחרה ע"י הבעלים התורכים לגרור את אונייתם לאחר שהאחרונים העדיפו את החגית עפ"י גוררות אחרות, כולל תורכיות, שנבדקו על ידם בקפדנות.

זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של הספנות הישראלית במדינת-ישראל, שגוררת ישראלית עם צוות ישראלי, חוצה את המייצרים, לא שכן זו הפעם הראשונה שגוררת ישראלית עושה כן במהלך גרירה של אוניה. יתרה-מכך, זו גם הפעם הראשונה שגוררת ישראלית פרטית גוררת אוניה בסדר גודל שכזה למרחק כזה גדול.

פעולת הגרירה הצריכה הכנות מרובות שכללו, בין היתר, הצטיידות בציוד ניווט וקשר מהמתקדמים בשוק, ובציוד גרירה שמתאים לגודל של הנגרר, ציוות מתאים להפלגה בינ"ל, שכולו ישראלים, ימאים בהווה ולשעבר, וכיוצ"ב. חלק חשוב בהתארגנות לגרירה היה הכנת סדרה ארוכה של כ- 20 מסמכים, שנדרשו ע"י רשויות המייצרים של תורכיה מהגוררת, על-מנת שיותר לה לעבור במייצרים. המסמכים הללו כללו, בין השאר, אישורים ותעודות שונים ממספ"ן, ממשרד התקשורת ומשרד הבריאות, רשיונות שונים, תעודות ממספנות, מחב' סיווג, מח' בטוח, אישורי ציוד בטיחות, קשר וניווט, תעודות מיצרני ציוד ומ- CLUB, אישור מהנדס ימי, ואח'. בדיקת כל המסמכים הללו ואישורם ע"י הרשויות של המייצרים בתורכיה ארכה יום שלם, שבהלכו היה צורך לשלוח לסוכן של מטאור בתורכיה מסמכים נוספים, עפ"י דרישת הרשויות שם, למשל אסמכתאות בדבר הניסויים הימיים שנערכו בגוררת לאחר בנייתה בנורווגיה, בזמנו.

בסופו של דבר אושר מעבר הגוררת והנגרר במייצרים, מעבר שכרוך בנוהלי גרירה המיוחדים לדרדנלים והמוכתב ע"י הרשוית שם ושאחריו יש כמובן למלא בקפידה רבה, כפי שהגוררת חגית עשתה.

החגית חצתה את המייצרים כשהיא מניפה בגאווה את דגל ישראל על התורן הראשי שלה. האוניה התורכית הובאה ליעדה, נמל איסטנבול, בגרירה מוצלחת, מהירה ובטוחה, לשביעות רצונם המלאה של בעליה.