הביקור הלא שגרתי: תורג'מן אירח את שר התחבורה

השר שאול מופז הגיע אתמול לנמל חיפה כאורחו האישי של יו"ר ועד טרנספורט והמשיך בסיום הפגישה לשיחה סגורה בארבע עיניים, עם מנכ"ל הנמל. תורג'מן הציג בפני השר את הצורך לפעול לפיתוח הנמל. "אנו נבעיר אש אם בני העובדים לא ייכנסו לעבוד בנמל", אמר תורג'מן למופז. הנהל


00:00 ,27.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

השר שאול מופז הגיע אתמול לנמל חיפה כאורחו האישי של יו"ר ועד טרנספורט והמשיך בסיום הפגישה לשיחה סגורה בארבע עיניים, עם מנכ"ל הנמל. תורג'מן הציג בפני השר את הצורך לפעול לפיתוח הנמל. "אנו נבעיר אש אם בני העובדים לא ייכנסו לעבוד בנמל", אמר תורג'מן למופז. הנהלת נמל חיפה בתגובה: לא נתייחס לרכילויות ושמועות
 
מערכת היחסים הטעונה בין שר התחבורה והבטיחות בדרכים שאול מופז, לבין הנהלת נמל חיפה, אינה סוד. מופז הגיע אתמול לביקור בנמל, כאורחו הפרטי של יו"ר ועד טרנספורט החדש מאיר תורג'מן, בסיומה, המשיך מופז לשיחה סגורה בארבע עיניים עם מנכ"ל הנמל. השר לא נפגש עם יו"ר הדירקטוריון דוד חרמש.
 
בניגוד לביקורים קודמים של שרי תחבורה בהם נהוג היה שהשר מגיע אל לשכת המנכ"ל, מקיים שיחה עם המנכ"ל או עם חברי ההנהלה ויוצא לסיור בנמל לעתים מלווה בחברי ועד נבחרים, אתמול הביקור נשא אופי שונה בתכלית.
 
בביקורו אמש, שר התחבורה היה אורחו האישי של מאיר תורגמן, היו"ר הנבחר של ועד טרנספורט בנמל. ללא ספק, הישג מרשים של תורג'מן, שנבחר לפני שבוע לתפקיד. יחד עם זאת, לאור מערכת היחסים הטעונה בין הנהלת הנמל לבין לשכת שר התחבורה, החליט מופז להסתפק בפגישה בארבע עיניים עם מנכ"ל הנמל. מקורות בנמל סיפרו כי השניים יצאו מחוייכים מהפגישה.
 
על פי מקורות בנמל כל העניין לא לגמרי מפתיע. כזכור, לפני מספר חודשים הגיע מכתב אנונימי ללשכת שר התחבורה, בו הועלו טענות כנגד מנכ"ל חברת נמל חיפה, עמוס עוזני, ויו"ר הדירקטוריון, דוד חרמש, כי השפיעו ושינו מכרזי רכש והצטיידות. בד בבד יצאו פרסומים מלשכת שר התחבורה על חוסר אמון והתנהלות לקויה בהנהלת הנמל. יש לציין, כפי שפורסם כבר בעבר, שבעקבות כך הוקמה ועדת בדיקה שקבעה כי אין פגם בפעילותם של יו"ר הדירקטוריון, דוד חרמש, והמנכ"ל, עמוס עוזני, בכל הקשור להליכי הרכש וההצטיידות בנמל חיפה.
 
"שר התחבורה רואה בנמל חיפה נכס אסטרטגי", אמר אמש מאיר תורג'מן בתום הביקור והוסיף: "לדבריו, זהו המקום שחובה לפתחו ולדאוג לקידומו. הוא מאוד קשוב וקיבלנו ממנו רושם של פוליטיקאי מזן אחר. אחרי הפגישה, מגיע הזמן שבו נוכל לראות את פני הדברים, לפי מבחן התוצאה. 
 
"במהלך הביקור, עלו על הפרק מספר נושאים. דיברנו על פיתוח נמל חיפה, לעומת נמל אשדוד. הממשלה צריכה לקבל החלטה, באיזה נמל להשקיע קודם. בנמל חיפה קיים צורך בפיתוח שלב ב' של נמל הכרמל. ישנה חשיבות רבה בפיתוח מהיר של נמל זה.
 
"התעכבנו גם על רכישת כלים תפעוליים. בהסכם הרפורמה בנמלים, קיבל נמל אשדוד מהמדינה את הכלים התפעולים שהנמל זקוק להם, אך עדיין לא שילם עבורם. נמל חיפה צריך לרכוש כלים תפעוליים כדוגמת מנופי שער, גשר ומנופי חוץ. הסכום הדרוש לרכישה, הוא מעל מיליארד שקל. בנוסף, נמל חיפה עדיין מתאושש מנזקי המלחמה האחרונה.
 
"חשוב לנו גם פיתוח הרציפים, בייחוד בערוגות Bו-C. כרגע, הערוגות נמצאות בפיתוח ובעזרתם ניתן לפתור את הבעית שטחי האכסון בנמל חיפה. רק אם נעבוד 24 שעות ביממה, נצליח לזרז את תהליך הבנייה".
 
"הצגנו גם את הגבול האדום, מבחינתנו, שהוא מניעת כניסת בני העובדים לעבודה בנמל. אנו נבעיר אש אם בני העובדים לא יכנסו לעבוד בנמל. אנו דורשים 50 אחוז בני עובדים בעת הקליטה לנמל. שר התחבורה אמור לקדם את הנושאים והוא ביקש לבדוק זאת לעומק".
 
מהנהלת נמל חיפה נמסר בתגובה לדברים כי "הנהלת חיפה עסוקה במימוש תוכניותיה העסקיות לקידומו של הנמל, דבר שהיא עושה בהצלחה רבה מאז מינויה של ההנהלה החדשה. מעבר לכך לא נתייחס לרכילויות ושמועות".